Skip to main content

Quantitative Research Methods, Effectiveness (incl. SPSS) (5 cr)

Code: NY00CV37-3004

General information


Enrolment period
17.05.2018 - 21.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.09.2018 - 01.12.2018
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Educations
Teaching languages
Finnish
Teachers
Hannele Laaksonen
Person in charge
Merja Sinkkonen
Course
NY00CV37

Objectives (course unit)

Student
- Master the research process step by step
- Master the basic knowledge of quantitative research methods
- Master ethical aspects of quantitative research
- Master the reliability aspects of quantitative research
- Can describe the results of research in a wide range
- Can describe the process of effectiveness study
- Can Evaluate the impact of services based on statistical tests

Content (course unit)

Quantitative research process and methodology
Preparation of the questionnaire and the use of e-form-editor
Quantitative research ethics, validity and realiablility
Using of the SPSS statistical program
Effectiveness study

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, verkko-opetus, harjoitukset, itsenäinen työskentely.

Learning materials

Metodikirjallisuus suomeksi ja englanniksi esimerkiksi:
Singh, Kultar 2007. Quantitative social research methods (e-kirja)
Cutis, Elizabeth A 2013. Quantitative health research: issues and methods. (e-kirja)
Creswell, John W. 2003. Research design: qualitative, quantitative na dmixed methods approaches.
Fransess, Philip & Paap, Richard 2001. Quantitative models in marketing research. (e-kirja)
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. kurssikirja
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Paunonen, Marita & Vehviläinen-Julkunen, Katsi 1997. Hoitotieteen tutkimusmetodiikka.
Tilastollisten menetelmien kirjallisuutta esimerkiksi:
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Heikkilä, Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Muijs, Daniel 2004. Doing quantitative research in education with SPSS. (e-kirja)
Cramer, Suncan 2003. Advenced quantitative data analysis. (e-kirja)

Student workload

Lähiopetus 28 h, itsenäinen työskentely ja tiimityöskentely 107 h.
Alustava aikataulu:
21.9. klo 8.30 - 11.45
5.10. klo 8.30 - 15.30
17.11. klo 8.30 - 15.30
1.12. klo 8.30 - 15.30

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja. Pakollinen läsnäolo lähiopetustunneilla.

Further information

SPSS-ohjelman saa opiskelija omalle koneelle koulun lisenssillä ilmaiseksi.
Lomake täytettävä ja lähetettävä helpdeskiin, mistä tulee jatko-ohjeet.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tutkimusprosessin eri vaiheet ja eri tutkimusmenetelmien perusteet.
Opiskelija osaa keskeiset tilastotieteen käsitteet, mitta-asteikot ja tunnusluvut.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa tunnistaa ja arvioida tutkimusprosessin eri vaiheita sekä perustella eri menetelmien soveltuvuutta erilaisten ilmiöiden tutkimiseen.
Opiskelija osaa arvioida tilastollisten testien tuloksia ja tehdä niistä johtopäätöksiä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa laaja-alisesti ja kriittisesti arvioida tutkimusprosessin eri vaiheita.
Opiskelija osaa arvioida tilastollisten testien tuloksia laajemmin ja tehdä niistä johtopäätöksiä.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja lopputentti, josta saatava vähintään 50% oikein.

Go back to top of page