Skip to main content

Technical English for Professionals (3 cr)

Code: 5N00BE53-3060

General information


Enrolment period
27.11.2017 - 22.01.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2018 - 30.04.2018
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Building Services Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Building Services Engineering
Teachers
Kristiina Tillander
Person in charge
Pirkko Harsia
Course
5N00BE53

Objectives (course unit)

Students
- know how to act in working life communication situations (e.g. presentations and meetings)
- know the most important vocabulary of their field of study
- can write job application documents and take part in a job interview

Content (course unit)

• Job applications
• Terminology of the students’ own field of study
• Meetings and negotiations
• Grammar as required

Prerequisites (course unit)

Working English for Engineers or equivalent skills.

Exam schedules

Kirjallinen koe: viikolla 17
Opetustuokioiden ajankohdat sovitaan erikseen.
Uusintakokeet:
1. uusinta: (hylätyt suoritukset)
2. uusinta: (hylätyt suoritukset ja korotukset)

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty arvosana 1-5
1 - ryhmätyö, itsearviointi, vertaisarviointi, opettaja arvioi 30% arvosanasta
Kukin ryhmä on vastuussa yhdestä kurssilla opiskeltavasta aiheesta. He tuottavat materiaalin ja arvioivat ryhmänsä jäsenet, arviointi muilta luokan opiskelijoilta ja opettajalta koko ryhmälle tuotoksen perusteella.
2 - kirjallinen koe 70% arvosanasta
Lähiopetukseen osallistuvien opiskelijoiden tulee olla läsnä n. 80% opetuskerroista. Poissaoloja voi olla 6 tuntia (3 kaksoistuntia). Jos poissaoloja on enemmän, kurssi tulee käydä uudelleen. Jos poissaolosta on lääkärin- tai terveydenhoitajan todistus, poissaolomerkintää ei tule.
Vuorovaikutustaidot ja asenne voivat vaikuttaa kurssin arvosanaan +/- 0.5 numeroa.
Kotitehtävät ja niiden vastaukset ilmoitetaan joka viikko Tabulassa. Deadlinen jälkeen opettaja tallentaa Tabulaan oikeat vastaukset. Opiskelijan tulee itse tarkastaa tehtävät ja kysyä virheistä tarvittaessa opettajalta. Kotitehtäviä ei voi palauttaa sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu. Kotitehtävien aktiivinen tekeminen korottaa kirjallisen kokeen arvosanaa seuraavasti: tekemättä 1-2 (yksittäistä) tehtävää +0,5 numeroa, tekemättä 3 tehtävää + 0,25 numeroa.

Teaching methods

lähiopetus, suulliset ja kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, esiintymisharjoitukset, itsenäinen
verkko-opiskelu Tabulassa, kirjallinen tentti, opetustuokion järjestäminen

Learning materials

Kurssilla käytetään oppikirjaa Tillander - Sallila: Protocall Toolkit Tekniikan englantia, kappaleet 6-10.
Opiskelijoita pyydetään etsimään ja tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.

Student workload

-lähiopetus 2h/vko
-itsenäinen työskentely (kotitehtävät) Tabulan kautta 1h/vko
-tenttiin ja opetustuokioon valmistautuminen

Completion alternatives

AHOT-menettely: kurssi voidaan hyväksilukea ulkomaan vaihdossa suoritettujen oman alan englanninkielisten kurssien perusteella. Ko.tilanteessa yhteys opettajaan heti kurssin alussa.

Further information

Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata LVI-talotekniikan sanavarastoa
-perehtyä työnhakutilanteeseen
-tutustua kokous- ja neuvottelutilanteeseen englanniksi
-saada ohjeistusta lopputyöhön sisältyvän abstraktin kirjoittamiseen

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-tuntee joitakin oman tekniikan alansa käsitteitä.
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita käytännön asioissa.
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, tuotteen ymmärrettävästi, kun saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen.
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti.
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata kysymyksiin tutuista aiheista.
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä, jos on voinut valmistautua tilanteeseen etukäteen.
-pystyy seuraamaan neuvotteluja ja toimimaan tiimin jäsenenä, mutta tarvitsee aktiiviseen vuorovaikutukseen kokeneemman kielenkäyttäjän tukea, pystyy laatimaan neuvotteluista muistiinpanoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä.
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti.
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista.
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille.
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi.
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-hallitsee oman tekniikan alansa käsitteistöä.
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen,tuotteen selkeästi.
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana.
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä.
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa toimia neuvotteluissa eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää asiansa, kuunnella, reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä laatia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä.
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti.
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti.
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi.
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu.
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneetväärinkäsityksiin.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alansa käsitteistöä.
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, tuotteen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana.
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä, sekä toimia kohteliaasti ja vakuuttavasti asiakkaan asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden.
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa neuvotteluissa toimia eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää asiansa ammattimaisesti ja vakuuttavasti, kuunnella aktiivisesti, reagoida tarkoituksenmukaisesti ja kohteliaasti sekä laatia asianmukaisia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä.
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista.
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin.
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä.
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä.
• ääntää luontevasti ja selkeästi.
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.

Go back to top of page