Skip to main content

Structured Data Search (3 cr)

Code: 7K00CT60-3024

General information


Enrolment period
11.06.2018 - 30.08.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.09.2018 - 14.10.2018
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Ulla Markkanen
Taina Peltonen
Person in charge
Ulla Markkanen
Course
7K00CT60

Objectives (course unit)

The student
- knows how to define an inquiry and perform a structured data search;
- knows how to describe the process of a data search;
- understands the meaning of evidence based practice;
- knows how to search the clinical practice guidelines, based on health care
- identifies scientific/professional information sources in his/her field and can search for information systematically
- is able to evaluate and use information sources

Content (course unit)

- most essential national and international databases and guidelines;
- structured data search (e.g., PICO);
- evidence based practice;
- level of evidence;
- research critique

Prerequisites (course unit)

none

Exam schedules

Tentti 9.10.2018, uusintatentit examissa vk 45 ja 48 /2018

Evaluation methods and criteria

Tentti (numeerinen arviointi) ja kirjallinen seminaaritehtävä ja vertaisarviointi (numeerinen arviointi). Kokonaisarvosanaksi tentin ja seminaaritehtävän keskiarvo. Hyväksytyt tehtävät sekä tunneilla, seminaareissa että verkossa

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot
Pari- ja ryhmätyöskentely.
Seminaarityöskentely
Tiedonhaku ja tiedonhaun harjoitukset informaatikon kanssa.
Osa opintojaksosta toteutuu vain verkkotyöskentelynä Tabulassa.

Learning materials

Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2013. Tutki ja kirjoita. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Johansson, Axelin, Stolt & Ääri (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto. Tutkimuksia ja raportteja A:51/2007.
Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy, Helsinki.
Holopainen A, Korhonen T, Miettinen M, Pelkonen M & Perälä M-L. 2010. Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi. Premissi 1, 38-45.
Kangasniemi, Utriainen, Ahonen, Pietilä, Jääskeläinen & Liikanen. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291-301.
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 2015, 44-51.
Stolt, M; Axelin, A; Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos.

Student workload

3 op = 81 tuntia. Tarkempi aikataulu orientaatiomateriaalissa orientaatiotunnilla.

Content scheduling

Toteutuksen osat:
Osa 1: Teoria: Sisältää tentin ja seminaaritehtävän: arvioidaan numeerisesti 0-5.
Osa 2: Soveltavat toiminnot: hyväksytty / hylätty
Osa 3: Informaatikon tiedonhankinta: hyväksytty / hyjätty

Completion alternatives

Ei ole.

Further information

Totetussuunnitelma täydentyy elokuussa 2018
Pakollinen läsnäolo ensimmäisellä luentokerralla, kaikilla tiedonhaun tunneilla ja seminaareissa.
Kaikki tunneilla tai verkossa annetut tehtävät suoritettava hyväksytysti.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (0 hylätty)
- opiskelija ei tunne tiedonhaun vaiheita
- opiskelijan tietämys tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on hajanaista
- opiskelijan tiedot terveysalan suosituksista ovat puutteelliset
- opiskelija ei ole palaututanut sovittuja tehtäviä
- lähteet eivät ole tieteellisiä
- kansainvälisiä lähteitä ei ole käytetty

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (1-2)
- opiskelija on kuvannut käyttämiään hakutermejä ja hakuprosessia
pintapuolisesti
- lähdeluetteloa on laadittu mutta se ei perustu annettuihin ohjeisiin
- opiskelijan tiedot tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on irrallista ja toteavalla tasolla
- käytetyt lähteet hajanaisia, eivät vastaa tutkimuskysymykseen
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (3-4)
- aihe on selkeästi rajattu, mutta se vaatii vielä tarkennusta
- hakustrategia ja -polku on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- hakuprosessia on kuvattu pääosin selkeästi
- lähdeluettelo on laadittu mutta se ei täysin perustu annettuihin ohjeisiin
- käytetyt lähteet sisältävät useita aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (5 erinomainen)
- aihe on tarkoituksenmukaisesti rajattu
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti
- hakupolku on kuvattu johdonmukaisesti ja asiaankuuluvasti
- hakuprosessi on kuvattu selkeänä kuviona
- lähdeluettelo on laadittu ohjeiden mukaan
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja

Go back to top of page