Values and Ethics in Social and Health Care (3 cr)
Code: 7K00CT58-3028
General information
- Enrolment period
- 17.09.2018 - 22.10.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.10.2018 - 09.12.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 42
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
- knows the basic ethical values in social and health care;
- knows the professional ethical guidelines and principles of the nursing profession;
- is aware of his/her own values and is able to describe them regarding the values and ethical principles in health care;
- knows the principles of sustainable development globally;
- knows the meaning of ethics when related to media
Content (course unit)
values and theory
- values, ethics, moral and self-determent;
- ethical theories;
- various concepts of human being
viewpoint of the client
- human rights, ageing ethics and equality;
- situational ethics and cultural ethics;
- ethical decision-making
guidelines of professional ethics
Prerequisites (course unit)
none
Exam schedules
Ryhmätentti
uusinnat yksilötenttinä tenttiterraariossa Examissa
1. Uusinta vk 2 2019
2.Uusinta vk 5 2019
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan osan 1 teoria = ryhmätentin arvosanan perusteella asteikolla 0-5. Mahdollisuus korottaa ryhmätentin arvosanaa sairaanhoitajan eettiset ohjeet-tehtävällä 0,25 numeroarvosanan verran.
Opintojakson 2 osan suorittaminen= edellyttää mediatehtävän palautusta ja keskustelua tabulassa. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet tehtävän teko. Molempien tehtävien arviointi hyväksytty/hylätty.
Uusintatentti yksilötenttinä Examissa (1.vk 2 ja 2.vk 5). Arviointi 0-5.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Luennot
Ryhmätyöt
Itsenäinen opiskelu
Learning materials
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. (sivut 14-35. 36-180, 277-324) Juva: WSOY
Sarvimäki A & Stenbock-Hult B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita. (soveltuvin osin)
Ammattieettiset ohjeet.
Luennoitsijoiden omat materiaalit
Luennoilla esitelty muu ammattikirjallisuus
Content scheduling
Opetuksen osat:
Osa 1 : Teoria: Ryhmätentti
Osa 2 : Soveltavat toiminnot: Mediatehtävä, sairaanhoitajan eettiset ohjeet tehtävä.
31.10. Läsnäolo pakollista. Orientaatio kokonaisuuteen sekä etiikan arvojen ja teorialähtökohtien merkitys sosiaali- ja terveysaloilla
14.11. Eettiset arvot, ihmiskäsitykset
(19.11. ei läsnäoloa. Mediatehtävän palautus)
23.11. Mediatehtävän purku. Ohjeet orientaatiossa ja Tabulassa. Kestäväkehitys teema.
28.11.Eettinen päätöksenteko
3.12. Ryhmätentti 10.15-11.45.
(sisällön käsittelyjärjestys voi muuttua)
Completion alternatives
Ei ole.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tunnistaa eettisiä periaatteita työssä ja osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen sekä tietää terveydenhuollon arvot ja sairaanhoitajan eettiset arvot ja ohjeet. Opiskelija tuntee terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana sitä. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä, ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen terveydenhuollossa, osaa perustella ja toimia terveydenhuollon arvojen, sairaanhoitajan eettiset periaatteiden ja ohjeiden ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä. Opiskelija osaa soveltaa terveydenhuollon arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä. Opiskeja ymmärtää terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ja ajattelussa ammatillista vastuuta hoitotyössä. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.