Decision Making and Documentation in Nursing (2cr)
Code: 7K00CT61-3016
General information
- Enrolment period
- 27.11.2017 - 07.01.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2018 - 04.03.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Terhi Pekkinen
- Person in charge
- Terhi Pekkinen
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Course
- 7K00CT61
Objectives (course unit)
The student
- knows the main principles of documentation;
- is able to apply the nursing process;
- knows the nursing plan and is able to plan patient care in hospital and in outpatient health care;
- knows and is able to apply the legislation concerning documentation;
- understands nurses' responsibility in documentation and information management
Content (course unit)
- development of documentation in nursing, utilisation of accumulative patient information, and digital health care services;
- legislation;
- patient information records;
- the nursing process;
- structured documentation, FinCC;
- evaluation, nursing summary and nursing plan
Prerequisites (course unit)
none
Exam schedules
Verkkotentti tenttiterraariossa 19.2.-24.2.2018
Kokeen kesto 60 min.
1. uusinta, tenttiterraario
2. uusinta, tenttiterraario
Arviointiasteikko 1-5
Assessment methods and criteria
-Numeerinen arviointi
-Osallistuminen opetukseen, orientaatiotunnilla ja pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovelvollisuus
-Verkkotentti, numeerinen arviointi. Monivalintaosuudessa läpäisyvaatimuksena 75% oikein.
-Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti ennen tenttiä
-Sovittujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti ennen tenttiä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, pienryhmätyöskentely, verkkokurssit,ja tehtävät tabulassa, itsenäinen opiskelu.
Kurssilla harjoitellaan dokumentointia DOCCA-järjestelmän avulla.
Kurssin ensimmäisellä tunnilla läsnäolovelvoite tai vaihtoehtoisesti asioiden selvittäminen opiskelutoverilta.
Pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovelvollisuus.
Muu poissaolo saattaa kerrasta riippuen aiheuttaa korvaavan tehtävän tekemisen. Tästä saa tiedon poissaolon jälkeen tabulan kautta.
Learning materials
Huom! Tarkemmin kurssin materiaali on nähtävillä ja saatavilla kurssin tabulassa (ei hankittavaa tai lainausta vaativaa kirjallisuutta)
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. 2012. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. http://www.julkari.fi/handle/10024/112073 Kappaleet 2.1-2.4, 3, 4, 5.1 -5.2 ja liite 2.
- Kanta.fi
- Tietoturva ja tietosuoja terveydenhuollossa
- Sairaanhoitajaliiton sähköisten terveyspalveluiden strategia https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/01/S%C3%84HK%C3%96ISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf
- Luennot ja muu verkkomateriaali
Content scheduling
Osa 1. Teoria
Osa 2. Verkkokurssit/tehtävät
Osa 3. Pienryhmätyöskentely
Completion alternatives
Ei ole
Further information
Täsmennetyt tavoitteet kurssille:
- osaat kirjaamisen yleiset periaatteet
- osaat potilaan hoitotyön prosessin
- tiedät mitä tarkoittaa hoitosuunnitelma ja osaat suunnitella potilaan hoitoa sairaalassa (ja avohoidossa)
- tunnet kirjaamista säätelevän lainsäädännön
- ymmärrät sairaanhoitajan vastuun dokumentoinnissa ja tiedonhallinnassa
- tunnet hoitotyön systemaattisen rakenteisen kirjaamisen ja osaat käyttää rakenteista kirjaamista hoitotyössä osana potilaan hoitoa
- kiinnostuminen sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan kehityksestä
Sisältö:
-Lainsäädäntö, ohjeistus, tietoturvaosuus (kanta.fi)
-Kantapalvelut; potilastiedon arkisto, omakanta, lääketietokanta (kanta.fi)
-Hoitotyön prosessi
-Rakenteistuva dokumentointi, hoitotyön rakenteisuus FinCC
-Hoitotyön suunnitelmien arviointi, hoitotyön yhteenveto, terveys- ja hoitosuunnitelma
-Hoitotyön dokumentoinnin kehittyminen ja karttuvan potilastiedon hyödyntäminen, -digitaaliset terveydenhuollon palvelut ja asiointi sekä sähköisten sovellusten mahdollisuudet (sähköinen terveystarkastus, päätöksenteon tuki jne)
-sairaanhoitajaliiton sähköisten terveyspalveluiden strategia
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelija tietää hoitotyön prosessin vaiheet ja osaa tehdä hoitosuunnitelman.
- Opiskelija tietää kirjaamista ohjaavan lainsäädännön pääpiirteittäin
- Opiskelija tunnistaa hoitotyön kirjaamisen periaatteet.
- Opiskelija tunnistaa digitaalisia terveyspalveluita ja osaa ohjata kansalaista niiden käyttöön
- Opiskelija tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon käytön kansalaisen ja hoitotyön ammattilaisen päätöksenteon tukena
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa kuvata hoitotyön prosessin eri vaiheita ja laatia yksilöllisen hoitosuunnitelman.
- Opiskelija osaa kuvata kirjaamista ohjaavan lainsäädännön vaikutuksia ammatilliseen toimintaan.
- Opiskelija osaa pohtia potilaan ja hoitotyön ammattilaisen asemaa hoitotyön päätöksenteossa ja dokumentoinnissa.
- Opiskelija tunnistaa kansallisesti käytössä olevia digitaalisia terveyspalveluita ja osaa ohjata kansalaista niiden käyttöön
- Opiskelija osaa näyttöön perustuvan tiedon käytön kansalaisen ja hoitotyön ammattilaisen päätöksenteon tukena
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelija osaa soveltaa perustellen hoitotyön prosessin eri vaiheita yksilöllisen, kattavan ja loogisesti etenevän hoitosuunnitelman teossa.
- Opiskelija osaa hyödyntää lainsäädäntöä osana hoitotyön dokumentointiin liittyvää ammatillista pohdintaa.
- Opiskelija osaa arvioida potilaan ja hoitotyön ammattilaisen asemaa hoitotyön päätöksenteossa ja dokumentoinnissa.
- Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kirjaamisen periaatteita.
- Opiskelija tunnistaa kansallisesti käytössä olevia ja tulevaisuuden digitaalisia terveyspalveluita ja osaa ohjata kansalaista niiden käyttöön
- Opiskelija osaa soveltaa ja hyöyntää näyttöön perustuvan tiedon käyttöä kansalaisen ja hoitotyön ammattilaisen päätöksenteon tukena