Skip to main content

Social and Health Care Services in Finland (3 cr)

Code: 7K00CT59-3022

General information


Enrolment period
19.01.2018 - 02.03.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.03.2018 - 15.04.2018
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Anne Partanen
Person in charge
Ida Nikkola
Course
7K00CT59

Objectives (course unit)

The student
- knows the history, structure, principles, service deliveries and basic legislation of the social-, health- and rehabilitation systems;
- knows in general the practices of the social and health care professions;
- knows the actual challenges of the social-, health- and rehabilitation systems

Content (course unit)

- the ideology of welfare and its development;
- guiding principles of the central legislation;
- official control of the professions of social and health care;
- public politics;
- the structure and options of the service system (public, private and third sector);
- the basic concepts and questions of the economy;
- the challenges of service integration, ageing, client-focus, technology, digitalisation, medicalisation, multi-culturalism and economics

Prerequisites (course unit)

none

Evaluation methods and criteria

Seminaariesitys arvioidaan numeraalisesti 0-5.
Tehtävät arvioidaan numeraalisesti 0-5.
Verkkokeksustelu hyväksytty/hylätty
Näiden keskiarvosta muodostuu kurssiarvosana.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, tiimityöskentely, tiimien esitykset, opetustilanteet, tehtävät, verkkokeskustelu, itsenäinen opiskelu Toteutussuunnitelmaan voi tulla vielä muutoksia

Learning materials

• Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino.
• Hoitotyön vuosikirja 2016. Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Fioca.
• Ihalainen, J.& Kettunen, t. 2016 Turvaverkko vai trampoliini sosiaaliturvan mahdollisuudet.
• Ikonen, E-R., 2015 Kehittyvä kotihoito.
• Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A., & Tynkkynen, L. 2015. Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa e-kirjana.
• Niemelä, P. (2010). Hyvinvointipolitiikka. Helsinki: WSOYpro.
• Palvelujärjestelmä murroksessa
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-9018-7
• Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
• TESSO Sosiaali- ja terveyspoliittinen aikakausilehti. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.
• Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
• Muu ajankohtainen materiaali

Student workload

Kurssin kokonaisuus 3 op = 81h, josta 18h lähiopiskelua, 61h opiskelijan itsenäistä työskentelyä

Content scheduling

8.3 Alkuinfo + luento
- Seminaariesitys tiimin kanssa yhdessä muulle ryhmälle
• Omasta esityksestä ei voi olla poissa, esitystä ei voi korvata!
• Muiden esitysten mahdollinen poissaolo korvataan aiheeseen liittyvällä tehtävällä.
-Verkkokeskustelu
-Selviävät perheet -tehtävä
Pienet muutokset mahdollisia

Completion alternatives

Kurssin suorittaminen jonkun toisen ryhmän mukana.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osallistu tiimin mukana seminaarin suunnitteluun ja toteutukseen.Tehtävissä ei ole hyödynnetty lähteitä tai eri kanavia tukiverkoston rakentamisessa. Lähteiden käyttö suppeaa kurssitehtävissä. Ei osallistu verkkokeksusteluun.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen on heikohkoa. Tiimin työskentely ja aktiivisuus on ollut heikkoa, käytetty vähän lähteitä, eikä ole huomioitu kurssin oheiskirjallisuutta. Kirjalliset tuotokset jäävät tyydyttäväksi
Selviävät perheet-tehtävän raportointi ei noudata TAMKissa käytössä olevaa kirjallista ohjeistusta,, tiimi on koonnut vain muutamia tukipalveluja perheen selviytymiseen.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti. Tiimityöskentely on ollut kannustavaa ja positiivista sekä monipuolista. Tehtävät on palautettu ajallaan ja noudattaa käytössä olevaa ohjeistusta. Raportointi on selkeä ja antaa hyvän mahdollisuuden perheelle selvitä. Käytetty kurssin oheiskirjallisuutta soveltuvin osin ja lisäksi käytetty muita hyviä lähteitä.
Verkkokeskusteluun on tuotu aktiivista ja asiaan perehtynyttä keskustelua, käytetty hyviä lähteitä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edellä esitettyihin arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.
Tiimin työskentely ja opetustilanne on ollut erinomaista. Aihe tuotu selkeästi ja monipuolisesti esille, käytetty kurssin oheiskirjallisuutta soveltuvin osin ja lisäksi muita hyviä lähteitä. Esitys jätetty Tabulaan ajallaan. Tiimi osoittaa, että osaavat soveltaa aihetta ja tuovat sen esille taidokkaasti. Raportointi on monipuolista, käytössä on ollut myös englannin kielisiä lähteitä ja tutkimuksia.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei osallistu tiimityöskentelyyn, opetustilanteeseen tai verkkokeskusteluun. Lähteiden käyttö suppeaa.

Go back to top of page