Supervised Clinical Training, alternative (6 cr)
Code: 7K00CD13-3031
General information
- Enrolment period
- 22.11.2017 - 31.12.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2018 - 04.02.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Maaret Salminen
- Ida Nikkola
- Maija Lassila
- Anne Mäenpää
- Person in charge
- Anne Mäenpää
- Course
- 7K00CD13
Objectives (course unit)
Objectives in clinical training: children's nursing
The student
-is able to serve as a member of multidisciplinary teams in collaboration with the patient and the family to plan, implement, and evaluate maternity and paediatric nursing and gains experience on patient care path, discharge and planning of home care and follow up;
-knows how to act appropriately in childbirth and resuscitation of children outside the hospital;
-is able to monitor children and knows basic nursing skills;
-is able to professionally face and interact with children and families;
-is able to recognise, guide, and support the patient and the family as regards child growth and development, health promotion, promotion and maintenance of strengths;
-is able to implement children’s medication safely and IV fluid therapy under supervision;
-is able to apply evidence-based knowledge in children’s nursing and work responsibly according to ethical guidelines and the family’s cultural background in the work community;
-knows how to evaluate his/her own know-how and development in becoming a nurse.
Objectives in clinical training: perioperative nursing
The student
-develops and improves his/her clinical competence;
-is able to carry out safe pharmacotherapy under supervision;
-is trained in patient observation, and related decision making;
-shows responsibility and acts according to ethical principles, respecting patients' cultural background;
-is aware of the significance of health promotion in patient care;
-is trained in diverse methods of patient education;
-is able to make decisions in different phases of the nursing process;
-is able to work as a team member and is trained in interdisciplinary collaboration.
Content (course unit)
-supervised clinical training in maternity and paediatric nursing or perioperative clinical nursing 4 weeks, 6 cr
Prerequisites (course unit)
alkuvaiheen opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut
osallistuminen perioperatiivisen hoitotyön teoriaopintojaksoon ja orientoivaan harjoitteluun opiskelijan suorittaessa perioperatiivisen harjoittelun
osallistuminen lastenhoitotyön teoriaopintojaksoon ja orientoivaan harjoitteluun opiskelijan suorittarssa lastenhoitotyön harjoittelu
Location and time
Viikot 2-5/2018
Evaluation methods and criteria
Äitiys- ja lastenhoitotyö ja perioperatiivinen hoitotyö ohjattu harjoittelu.
- Arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Pakollinen osallistuminen ohjatun harjoittelun orientaatiotunnille.
Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti, harjoittelun tavoitteiden, arvioinnin ja kirjallisten tehtävien tekeminen ohjeiden mukaan. Reflektioon osallistuminen. Lääkehoidon passin täyttäminen.
Assessment scale
Pass/Fail
Learning materials
Äitiys- ja lastenhoitotyö ja perioperatiivinen hoitotyö: Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja Tabulassa
Student workload
Äitiys- ja lastenhoitotyö:
-Harjoittelun tuntimäärä 160 h.
-Suoritettava tuntimäärä osastolla 152 (sen lisäksi 8 tuntia hoitosuunnitelman tekemiseen)
Perioperatiivinen hoitotyö:
-Harjoittelun tuntimäärä 160 h, josta vähennetään info + reflektio+ kirjallisen tehtävän tekemiseen varattu aika
Osastolla tehtävä tuntimäärä 152h.
Content scheduling
Harjoittelu viikoilla 2-5/2018
Further information
Äitiys- ja lastenhoitotyö:
-Opiskelija on varannut harjoittelupaikan 4 viikoksi Jobiilin kautta. Harjoittelupaikat löytyvät Ohjatun harjoittelun Tabulasta
-Opiskelija toimittaa voimassaolevan rikosrekisteriotteen ennen harjoittelua ryhmävastaavalle
-Kirjallinen tehtävä: Oman lapsen ja perheen hoitosuunnitelma; Hoitosuunnitelma tehdään omasta lapsesta/perheestä 1 päivän osalta (tai poliklinikkakäynniltä) rakenteisen kirjaamisen mukaan esim. Word -tiedostona. Hoitosuunnitelmaan liitetään arviointi vuorovaikutuksesta lapsen/nuoren ja perheen kanssa, jossa pohdit vuorovaikutussuhdettasi lapseen/perheeseen. Hoitosuunnitelma palautetaan harjoittelun aikana harjoitteluasi ohjaavalle opettajalle.
-Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
-Laadi heti harjoittelujakson alkaessa alustavat tavoitteet kaikille sairaanhoitajan ammattitaidon osaamisalueille arviointilomakkeelle kirjattuna. Lähetä lomake sähköpostilla sekä ohjaajille että opettajalle ensimmäisen harjoitteluviikon perjantaihin mennessä.
-Laadi harjoitteluohjaajan työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle. Lähetä työvuorotaulukkosi sekä ohjaajille että opettajalle sähköpostilla.
-Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajalle ensimmäisten harjoittelupäivien aikana.
-Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajalle ja sopii loppuarviointiajankohdan opiskelijan kanssa.
-Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken. Tarvittaessa myös opettaja tulee paikalle. Opiskelija kirjaa keskustelusta tiivistelmän arviointilomakkeelle ja lähettää sähköpostilla ohjaavalle opettajalle ja ohjaajalle.
- Harjoittelun puolessa välissä pidetään reflektiokeskustelu koululla. Reflektiokeskustelu sisältyy harjoittelutunteihin.
-loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan, ohjaajan ja opettajan kesken. Mikäli kaikille osapuolille sopivaa ajankohtaa ei löydy, sovitaan arviointitavasta erikseen.
-Opettajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
Perioperatiivinen hoitotyö:
-Harjoittelujaksolle laaditut valmiit tavoitteet toimivat opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden pohjana, ja niistä keskustellaan harjoitteluohjaajan kanssa.
-Laadi harjoitteluohjaajan työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle.
-Lähetä ohjaavalle opettajalle muokatut henkilökohtaiset tavoitteet ja työvuoroehdotukset s-postilla viimeistään harjoittelun kolmantena päivänä, laita ko. sähköposti kopiona myös harjoitteluohjaajalle.
-Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken. Väliarviointikeskustelun jälkeen opiskelija lähettää ohjaavalle opettajalle kirjallisena itsearvioinnin, ohjaajan antaman palautteen sekä väliarvioinnissa kirjatut kehittämishaasteet word- tiedostona.
-Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan ja harjoitteluohjaajan välillä harjoittelupaikassa. Molemmat kirjaavat arviointinsa opiskelijan arviointilomakkeelle. Lomake lähetetään etukäteen ohjaavalle opettajalle sähköpostitse. Loppureflektiokeskustelu käydään harjoittelun päätyttyä opettajan ja opiskelijoiden kesken koululla erikseen ilmoitettuna ajankohtana.
-Ohjaavaan opettajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
-Harjoittelujakson tehtävä: Havainnoi harjoittelujaksosi aikana leikkaussalissa tapahtuvaa tiimityöskentelyä ja kommunikointia. Kirjoita havainnoistasi 3-4 tekstisivuinen pohtiva essee kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaan. Esseessä tulee havainnoinnin lisäksi näkyä havainnoimalla saadun tiedon reflektointi suhteessa tutkittuun tietoon. Essee tuodaan paperiversiona koululla tapahtuvaan loppureflektiotilaisuuteen.
-Täytä Lääkehoidon passia jakson aikana.
Katso ohjatun harjoittelun käsikirja Tabulassa
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Äitiys- ja lastenhoitotyö:
Hyväksytty:
-osaa tunnistaa ja määritellä lastenhoitotyöhön liittyvän peruskäsitteistön, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa.
-osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ohjattuna
- osallistuu keskeisiin lapsen tutkimus - ja hoitotoimenpiteisiin osastolla
- osaa auttaa lasta ja perhettä päivittäisissä toiminnoissa
-osallistuu lapsen/perheen ohjaukseen
- pyrkii edistämään lapsen ja perheen hyvinvointia
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- osaa ohjatusti toteuttaa lapsen lääke- ja nestehoitoa turvallisesti
-kohtaa lapsen/perheen/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
-hoitosuunnitelma noudattaa annettuja ohjeita
Äitiys- ja lastenhoitotyö:
Hylätty:
-lastenhoitotyön perustiedoissa selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
-ei osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ja vointia ohjattuna
-ei suoriudu lapsen perushoidosta eikä tavallisimmista auttamismenetelmistä ohjattuna
-ei osoita kiinnostusta lapsen/perheen ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
-ei tunnista osaamisensa rajoja
-tekee virheitä lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta
-ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee lapsipotilaita/perhettä/ työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai tietosuojan
-vaarantaa toiminnallaan potilasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuu, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta
- hoitosuunnitelma ei noudata annettuja ohjeita
Perioperatiivinen hoitotyö
Hyväksytty:
- osaa tunnistaa ja määritellä perioperatiiviseen hoitotyöhön liittyvän käsitteistön, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa tarkkailla ja hoitaa leikkauspotilaan peruselintoimintoja ohjattuna
- osallistuu potilaan ohjaukseen intraoperatiivisessa vaiheessa
- hahmottaa potilaan hoitopolun intraoperatiivisessa vaiheessa
- tietää aseptiikan merkityksen leikkaussalitoiminnassa ja pientoimenpiteissä ja toimii aseptisesti leikkausalisairaanhoitajan eri rooleissa
- pyrkii edistämään potilaan terveyttä ja hyvinvointia
- osaa toteuttaa lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- kohtaa potilaan/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen tiimin jäsenenä
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- osaa toimia potilasturvallisuutta noudattaen
- noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Hylätty:
-Opiskelija ei ole osallistunut harjoittelujakson orientaatioon
-Opiskelija ei ole osallistunut harjoittelujaksoon liittyvään loppureflektioon
-Opiskelija ei ole tehnyt harjoitteluun liittyvää havainnointitehtävää
-perioperatiivisen hoitotyön perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa esiintyy vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
-ei osaa valmistella potilasta ohjattuna leikkaus- ja anestesiahoitotyötä varten
-ei osaa tarkkailla ja hoitaa leikkauspotilaan peruselintoimintoja ja vointia ohjattuna
-ei suoriudu keskeisistä leikkaussalisairaanhoitajilta vaadittavilta leikkauspotilaan hoitotyön toiminnoista ohjattuna
-ei hallitse infektioiden torjunnan periaatteita leikkaussalitoiminnassa ja pientoimenpiteissä, aseptinen toiminta pettää
-ei hahmota potilaan hoitopolkua intraoperatiivisessa vaiheessa
-ei tunnista osaamisensa rajoja
-vaarantaa toiminnallaan potilasturvallisuuden
-tekee virheitä potilaan lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta
-ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilasta/ työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen potilaan/työyhteisön jäsenien kanssa
- opiskelijan tiimityöskentelytaidot ovat puutteelliset
-ei osoita kiinnostusta potilaan ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
-rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
-jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
-arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta