Skip to main content

Social and Behavioural sciences (5 cr)

Code: 7K00BC61-3045

General information


Enrolment period
27.11.2017 - 31.12.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.01.2018 - 20.05.2018
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Ulla Markkanen
Anna Aikasalo
Vesa Joutsen
Person in charge
Minna Merta
Course
7K00BC61

Objectives (course unit)

The student

-knows the focus of educational sciences, psychology and social policy;
-is able to describe psychological factors related to health;
-knows psychological development at different ages;
-is able to plan, implement and evaluate educational sessions by using pedagogical knowledge;
-knows the social security system and rehabilitation services and is able to work as a professional in interdisciplinary teams.

Content (course unit)

-developmental psychology
-health psychology
-guidance process
-Finnish social security system

Prerequisites (course unit)

None

Location and time

Sosiaaliturvan ensimmäisellä tunnilla läsnäolovelvollisuus.

Exam schedules

Psykologia: yksilötentti tenttiterraariossa. Ajankohdasta ja uusintatenteistä informoidaan ensimmäisellä tunnilla
Sosiaaliturva: tentin / tehtävän ajankohta selviää ensimmäisellä tunnilla.

Assessment methods and criteria

Ohjausosaaminen.
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa tunneilla ja hyväksytysti suoritettua tehtävää. Tehtävä sisältää TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisen raportin potilasohjauksesta sekä seminaariesityksen. Kirjallinen tehtävä sisältää teoreettiseen tietoon perustuvaa pohdintaa potilasohjauksesta. Tarkemmat ohjeet tehtävästä ensimmäisessä tapaamisessa.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, itsenäinen työskentely verkossa

Learning materials

Psykologia:
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s 200-227. Edita
Sosiaalipolitiikka:
Niemelä P (toim)2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai tarmpoliini. WSOY
Ohjausosaaminen:
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J.2011. Onnistuuko ohjaus?. Edita

Student workload

5op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Content scheduling

Osa 1 Ohjausosaaminen 1op
Osa 2 Psykologia 2op
Osa 3 Sosiaaliturva 2op

Further information

100% läsnäolovelvollisuus kaikkien kolmen osan ensimmäisillä tunneilla. 100% läsnäolovelvollisuus ohjausosaamisen seminaarissa.
Sosiaaliturva: ensimmäisellä luentokerralla läsnäolovelvollisuus
Toteutussuunnitelma tarkentuu kurssin alkaessa

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
-ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellista tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- opiskelija osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteteisiin liittyviä laaja-alaisa kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset

Go back to top of page