Skip to main content

Nursing of Children's and Adolescents' Long-Term Illnesses (4 cr)

Code: 7K00BK56-3003

General information


Enrolment period
28.11.2017 - 12.01.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2018 - 25.05.2018
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Hanna Sahinoja
Hanna Viitala
Stiina Storvik-Sydänmaa
Anne Mäenpää
Person in charge
Stiina Storvik-Sydänmaa
Small groups
Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 4 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 5 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Pienryhmä 5
Course
7K00BK56

Objectives (course unit)

The student
-deepens her/his professional competence in nursing of children with neurological and long-term conditions and their families;
-is able to guide and support children of different ages and their families during all stages of the nursing process;
-is able to utilise nursing science and other disciplines to develop nursing and the work community.

Content (course unit)

-growth and development of healthy children
-support and guidance of children and families, communication and play in nursing of children with long-term conditions
-nursing of children with neurological conditions
-medication and fluid therapy of children and adolescents
-child and adolescent rehabilitation
-multidisciplinary work in paediatric nursing

Prerequisites (course unit)

First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies

Location and time

10.1.-31.5.2018

Exam schedules

- Osa 1 tenttipäivä 10.1.2018
- Osa 2 tenttipäivä 22.2.2018
- Osa 3 tehtävän palautus erikseen sovittavana ajankohtana
- Osa 4 pienryhmätyöskentely lukujärjestyksen mukaisesti
- Osa 5 tenttipäivä 20.2.2018
- Osa 6 tenttipäivä 20.2.2018
- Osa 7 tenttipäivä 22.2.2018

Evaluation methods and criteria

15shlas1 -ryhmä:
Seuraavalle lukukaudelle voi siirtyä, kun alkutentti, lääkelaskut ja nesteohjelma suoritettuna. Tenttien uusinnat erikseen ilmoitettuina ajankohtina.
Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren hoitotyö
Arviointimenetelmät
- osa 1 lääkehoidontentti/alkutentti numero, painokerroin 1
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.1 numero, painokerroin 2
- osa 3 kirjallinen teht. numero, painokerroin 1
- osa 4 pienryhmätyöskentely, hyväksytty, hylätty
- osa 5 lääkelaskut hyväksytty, hylätty
- osa 6 nesteohjelma hyväksytty, hylätty
- osa 7 Lastentautien tentti, numero, painokerroin 1

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, opetussimulaatiot, seminaari, toiminnalliset menetelmät

Learning materials

Tenttialueet ja oheismateriaali löytyvät tabulasta.

Student workload

Kokonaistuntimäärä 108 h, joista luentoja 48 h ja pienryhmätyöskentelyyn kuuluvaa 15 h.
Itsenäinen työskentely 45 h.

Content scheduling

Pitkäaikaissairaan lapsen ja nuoren hoitotyö ja pienryhmätyöskentely
- osa 1 lääkehoidonkoe/alkukoe
- osa 2 pitkäaikaissairaan lapsen ht.
- osa 3 kirjallinen teht./ryhmätehtävä dm-seminaariin
- osa 4 pienryhmätyöskentely
- osa 5 lääkelaskut
- osa 6 nesteohjelma
- osa 7 Lastentaudit ja muut erityistieteet

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Further information

Opintojakson toteutus tarkentuu orientaatiotunnilla 10.1.2018, läsnäolo pakollinen.
Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.
Tunneilla käyty materiaali kuuluu hoitotyön kokonaisuuden osa 2 tenttiin
Pienryhmätyöskentelyn arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet:
Ryhmätöihin ja esitysseminaareihin pakollinen aktiivinen osallistuminen.
- työskentely muodostuu dm-seminaarista (8.2.17), johon tutorryhmittäin valmistetaan esitys ja tehdään kirjallinen tehtävä.
- kaltoinkohtelu seminaariin osallistuminen (14.2.17) ja oppimispäiväkirja
- harjoittelun jälkeen olevasta case-seminaarista (3.5.17), omapotilaan hoitoprosessin kuvaus
- leikki lasten hoitotyössä - seminaari (4.5.17)
- elvytysharjoitukset ja verkkokurssi, ryhmillä eri ajat (7.5. ja 11.5.)
Tabulassa tarkemmat ohjeet ryhmätöistä ja esitysseminaarista.
Opiskelija arvioi arvioi kokonaisvaltaisesti omaa oppimistaan ja toimintaansa ryhmän jäsenenä.
Arviointi: hyväksytty/hylätty
Pienryhmätyöskentelyyn kuuluva kirjallinen ryhmätehtävä arvioidaan numeerisesti, painokerroin 1.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan
Ei osaa toimia asianmukaisesti lasten hoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Omassa toiminnassa ei ilmene lasten hoitotyön eettisten periaatteiden noudattaminen
Lasten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa puutteita
Ei hallitse lasten hoitotyön lääke- ja nestehoitoa eikä suoriudu virheettömästi lääkelaskuista

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa käyttää lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa käyttää hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata lasta ja perhettä hoitoprosessissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Tietää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa hyödyntää hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa käyttää leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää omia vuorovaikutustaitoja sekä pyrkii kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy pääsääntöisesti reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa soveltaa lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä
Osaa arvioida monipuolisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet kattavasti
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kykenee soveltamaan ja hyödyntämään laaja-alaisesti lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa
Osaa arvioida yksilöllisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeet
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa asiakaslähtöisesti ja ammatillisesti
Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta, lasten lääke- ja nestehoidon perusteiden lisäksi osaa erityisosaamista vaativia lääke- ja nestehoidon tehtäviä
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja yhdistellä monipuolisesti erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
Osaa soveltaa leikkiä luovasti eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää pitkäjänteisesti sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Go back to top of page