Perioperative Nursing, Clinical Training (9 cr)
Code: 7K00BK30-3006
General information
- Enrolment period
- 11.06.2018 - 12.08.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 9 cr
- Local portion
- 9 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student:
- is able to provide the necessary patient care facilities and equipment and is able to check their operations and operational safety;
- is able to meet the patient when arriving;
- is able to position the patient for the operation;
- is able to manage the methods used in the patient's skin and mucous membrane disinfection;
- is able to act as a scrub nurse and a circulating nurse during the induction, during the procedure and at the end of procedure;
- is able to act as an assistant during the procedure;
- is able to take care of different types of samples during the procedure;
- is able to implement aseptic principles in the patient´s intraoperative care;
- is able to use different kinds of sterilisation and disinfection methods;
- is able to maintain the continuity of care verbally and by using manual and electronic documents;
- is able to work as part of the surgical team recognising his/her own responsibilities;
- is able to work in promoting the patient's health;
- is able to evaluate his/her own professional development during the clinical training and is able to identify his/her own development challenges.
Content (course unit)
- supervised clinical training in perioperative nursing
Prerequisites (course unit)
First year and middle phase studies completed, at least 135 credits , including the basic level studies in the field of the optional professional studies. Participation in Perioperative Nursing 4 credits
Location and time
Opintojakso sijoittuu viikoille 40-45 tai myös siitä eteenpäin viikolle 51 asti. Harjoittelun aikana voi olla viikko opiskelijan itsenäisen työskentelyn aikaa, mikäli leikkaustoimintaan liittyy sulku.
Opintojaksoon liittyviä reflektio- ja seminaaripäiviä ovat:
- 19.11.2018 (viikoilla 40-46 välillä oleva harjoittelu) tai
- 21.12.2018 (viikkoon 51 loppuva harjoittelu) tai
- muina ajankohtina harjoittelua suorittavien opiskelijoiden seminaari- ja reflektiopäivä sovitaan ohjaavan opettajan kanssa tai seminaaritehtävä suoritetaan sen palautuksena Tabulaan.
Exam schedules
Opintojaksoon ei liity kirjallista koetta.
Mikäli opiskelijan kehittyminen ei vastaa oppimistavoitteiden mukaista osaamisen kehittymistä, se todetaan arviointikeskustelujen aikana. Tällöin opiskelijalla on mahdollisuus näyttää osaamisen kehittymistä tarvittavalle tasolle kahden lisäviikon aikana, jonka ajankohta sovitaan ohjaavan opettajan ja harjoittelupaikan välillä. Tällöin opiskelija pitää päivittäin oppimispäiväkirjaa oman osaamisena kehittymisestä, jota ohjaava opettaja ja ohjaaja seuraavat. Lisäviikkojen aikana tapahtuvista tapaamisista sovitaan yhdessä opiskelijan, opettajan ja ohjaajan kanssa. Mikäli opintojaksolla ei saavuteta siinä edellytettävää osaamista, opintojakso suoritetaan kokonaisuudessan muuna yhdessä sovittavana ajankohtana.
Evaluation methods and criteria
Leikkaushoitotyön harjoittelussa on instrumentoivan ja valvovan sairaanhoitajan ammattitaitoon liittyvä sairaanhoitajan osaaminen opiskelijan osaamisen kehittymisen arvioinnin lähtökohta.
Opiskelijan itsearviointitaitojen kehittyminen harjoittelun aikana on oleellista: opiskelija tuottaa sekä kirjallista että suullista arviointia osaamisensa kehittymisestä.
Oman oppimisen reflektio ja opintojaksoon liittyvä seminaari on osa hyväksyttyä suoritusta.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opiskelijan aktiivinen työskentely harjoittelun aikana nimetyn ohjaajan ja varaohjaajan opastuksessa ja valvonnassa kuuden viikon ajan opintojaksoon liittyvien oppimistavoitteiden mukaisesti. Opiskelija on aktiivinen toimija tavoitteiden soveltamisessa omaan harjoittelupaikkaan. Tästä syystä keskustelu ohjaajan kanssa tavoitteiden merkityksestä harjoittelupaikassa on opiskelijan tehtävä.
Ohjaavan opettajan kanssa käytävä osaamisen kehittymiseen liittyvä väliarviointikeskustelu pienryhmässä on TAMKissa 22.10 klo 12.30-15.45 harjoittelun ollessa viikoilla 40-46. Ennen koululla tapahtuvaa oppimiskokemusten vaihtoa opiskelija on käynyt suullisen väliarviointikeskustelun ohjaajansa kanssa, josta opiskelijalla on kirjallinen dokumentti ja se on lähetetty ohjaavan opettajan sähköpostiin tapaamista edeltävänä arkipäivänä.
Ohjaavan opettajan kanssa käytävä osaamisen kehittymiseen liittyvä väliarviointikeskustelu pienryhmässä on TAMKissa myös 3.12 klo 12.30-15.45 harjoittelun ollessa viikosta 46 eteenpäin.
Ennen koululla tapahtuvaa oppimiskokemusten vaihtoa opiskelija on käynyt suullisen väliarviointikeskustelun ohjaajansa kanssa, josta opiskelijalla on kirjallinen dokumentti ja se on lähetetty ohjaavan opettajan sähköpostiin tapaamista edeltävänä arkipäivänä.
Mikäli opiskelijan harjoittelu sijoituu muuhun ajankohtaan kuin viikolle 40-45 tai 46-51 tai se sijoittuu poikkeuksellisiin viikkoihin, opiskelijan kanssa käytävien arviointikeskustelujen ajankohta ja käytettävät yhteistyömenetelmät sovitaan harjoittelun orientaatiossa 18.9 klo 12.30-14.00.
.
Puhelimen välsityksellä käytettävä väliarviopinti- ja loppuarvioitni on mahdollista järjestää, mikäli opiskelijna harjoittelu on eriaikaista.
Harjoittelun päätteeksi sijoittuva reflektio- ja seminaariajankohdat ovat 19.11. ja 21.12. nämä ajankohdat lasketaan työvuorotaulukkoon kahdeksan tunnin työpäiväksi. Mikäli opiskelija on eriaiaksessa harjoittelussa, seminaaritehtävä palautetaan Leikkaushoitotyön Tabulaan ryhmän jäsenten luettavaksi.
Learning materials
-
Student workload
Opiskelijan aktiivista työskentelyä 240 tuntia, joka sisältää erilaiset ohjaavan opettajan kanssa sovitut opiskelijan osaamisen kehittymisen liittyvät arvioinnit sekä reflektio- ja seminaaripäivän.
Content scheduling
Harjoittelun viikot ovat 40-45 tai 46-51. Mikäli harjoitteluun liittyy leikkaustoiminnan sulkuviikko, se on opiskelijan muuta itsenäistä työskentelyä.
Completion alternatives
Opintojaksoa ei voi suorittaa valinnaisella suoritustavalla.
Practical training and working life cooperation
-
Further information
Opintojakson yhden viikon työskentelyaika on 40 tuntia. Opintojaksoon liittyvä väliarviointi- ja reflektiotapaaminen sekä reflektio- ja seminaaripäivä vähentävät harjoittelupaikassa kertyvää aikaa 12 tuntia.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Mikäli opiskelijan leikkaushoitotyössä vaadittava osaaminen ei kehity harjoittelujakson aikana, opiskelija suorittaa kaksi lisäviikkoa (=2 vi) harjoittelua erikseen sovittavana ajankohtana. Osaamisen kehittymistä arvioidaan opiskelijan ja ohjaajan välisessä sekä väli- että loppuarvioinnissa. Kummastakin tilanteesta ohjaava opettaja saa s-postiinsa kirjallisen selvityksen.
Harjoittelun hylättyn suorituksen kriteerit määritellään harjoittelun orientaatiotunnilla. Harjoittelua ohjaava opettaja lähettää harjoittelun ohjaajalle tiedoksi hylätyn suorituksen kriteerit s-postitse.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Yleinen hoitotyön toiminta:
- Opiskelijan ammatillisessa toiminnassa ja tavassa olla potilaan/asiakkaan kanssa on puutteita
- Opiskelijan vastuullisuudessa ja toimintojen loppuun saattamisessa on puutteita
- Potilaan näkökulma hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa jää huomioimatta kokonaisvaltainen ote
- Opiskelija puhuttelee ja kohtelee potilasta/asiakasta epäkunnioittavasti huomioimatta potilaan toiveita
- Opiskelijan ammatillinen vuorovaikutus ei mahdollista potilaan kuulemista
- Opiskelija tunnistaa huonosti eri kulttuureista olevien potilaiden ja heidän ympäristönsä tarpeita
- Opiskelijan toiminta vaarantaa potilaan turvallisuuden
- Opiskelijan tapa toimia yhteistyössä muiden kanssa perustuu omiin tarpeisiin
- Opiskelija ei arvosta muiden työpanosta potilaan hoidossa
- Opiskelija ei hyödynnä toiminnassaan tiimin jäseniltä saamaansa palautetta
- Opiskelija on puutteita salassapitovelvollisuudessa
- Opiskelija vaarantaa hoidon jatkuvuuden turvaamisen
- Opiskelijan itsensä arviointitaidot ovat puutteelliset, eikä opiskelija kykene jakamaan tietoa ryhmässä
- Opiskelijan palautteen vastaanottotaito ja palautteen toiminnassa hyödyntäminen on puutteellista
- Opiskelijan työvuorosuunnittelussa ja toteuttamisessa on puutteita
- Opiskelijan tavoitteellinen toiminta itsensä kehittämiseksi on puutteellista
- Opiskelija laiminlyö kustannusnäkökulman omassa työskentelyssään vaarantaen potilasturvallisuuden
- Opiskelija ei noudata terveydenhuollon lainsäädännön henkeä
- Opiskelija ei tiedosta eri työntekijäryhmien ja lähiesimiehen tehtäviä
- Opiskelija toiminta potilaan hoidossa on mekaanista ja perustuu mallioppimiseen
- Opiskelijan oman ammattitaidon reflektiivinen arviointi on puutteellista
- Opiskelija ei hyödynnä näyttöön perustuvaa tai hyviin hoitokäytäntöihin perustuvaa tietoa toiminnassaan
Leikkaushoitotyöhön liittyvä toiminta:
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan tulevaa toimenpidettä eikä valmistautumaan siihen
- Opiskelijan yhteistyö leikkaustiimin kanssa on puutteellista ja se vaarantaa potilasturvallisuuden
- Opiskelijan kyky toteuttaa turvallinen leikkausasento on puutteellinen
- Opiskelijan kyky toimia toimenpiteen aikana instrumentoivana tai assistenttina on puutteellista ohjauksesta huolimatta
- Opiskelija noudattaa puutteellista aseptiikkaa toimiessaan valvovana ja instrumentoivana sairaanhoitajana
- Opiskelijan tapa soveltaa aseptiikkaa vaarantaa hänen oman turvallisuutensa
- Opiskelija käsittelee huolimattomasti hoidossa tarvittavia välineitä ja laitteita potilasturvallisuuden vaarantaen
- Opiskelija käsittelee virheellisesti leikkauksessa otettuja näytteitä
- Opiskelijan ammatillinen vuorovaikutus potilaan kanssa ei tue potilaan hyvinvointia
- Opiskelijalla on puutteita leikkaushoitotyön kirjaamisessa
- Opiskelijan kyky turvata hoidon jatkuvuus suullisesti on puutteellista
- Opiskelijan vastuullinen toiminta potilassiirtojen aikana on puutteellista
- Opiskelijan tieto ja ymmärrys eri sterilointi- ja desinfektiomenetelmistä on puutteellinen