Basics of Pedagogy (10cr)
Code: L4163-3007
General information
- Enrolment period
- 01.05.2018 - 19.08.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.09.2018 - 11.01.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Business Operations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 28
- Teachers
- Päivi Lehtonen
- Course
- L4163
Objectives (course unit)
The contents are mostly the same as in the basics of pedagogy: basics of teaching and learning, history of education, educational psychology, educational sociology and educational philosophy.
Content (course unit)
The contents are mostly the same as in the basics of pedagogy: basics of teaching and learning, history of education, educational psychology, educational sociology and educational philosophy.
Prerequisites (course unit)
Basics of Pedagogy
Assessment methods and criteria
Lähiopetuksessa läsnäolovelvollisuus - sairauden tai muun esteen sattuessa korvaavia tehtäviä.
Arviointiasteikko: Hyväksytty - täydennettävä - uusittava - hylätty.
Hyväksyttyyn arviointiin oikeuttaa se, jos opiskelijalla ei ole korvaamattomia poissaoloja lähiopetuksesta, hän on työstänyt osaksi yksin ja osaksi pienryhmänsä kanssa annetut tehtävät, ja hän on toimittanut opettajalle oppimispäiväkirjatyön tai portfolion, jossa hän on riittävällä tarkkuudella käsitellyt jokaisen lähijaksopäivän aiheet sekä myös opintokäynnit.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
lähiopetus|demonstraatiot|harjoitustyöt|kenttätyöskentely (sis. opintoretket)|referaatti/essee|itsenäinen verkko-opiskelu|aktivoivat kirjoitustehtävät|esitelmät|esim. opetussimulaatiot ja -pelit|prosessikirjoittaminen|päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)
Learning materials
Kirjallisuutta käytetään soveltuvin osain, mm. seuraavia teoksia:
Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1997. Johdatus kasvatustieteeseen. 4. uudistettu laitos.
Porvoo: WSOY.
Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2001. Johdatus kasvatustieteisiin. Helsinki:
WSOY.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteisiin. Tampere: Vastapaino.
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 4. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Nummanmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi.
Puolimatka, T. 1995. Kasvatus ja filosofia. Helsinki: Kirjayhtymä.
Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki. Kas-vatus ja koulutus 1860-luvulta 1960 luvulle. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1266:2.
Kettunen, P. & Simola, H. (toim.) 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi. Kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000 luvulle. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1266:3.
Iisalo, T. 1988 (tai uudempi). Kouluopetuksen vaiheita. Helsinki: Otava.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2010. Kasvatussosiologia. 3.-4- painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Aittola, T. (toim.) 2012. Kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä. Helsinki: Gaudeamus.
Vuorikoski, M., Törmä, S. & Viskari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Tampere: Vastapaino.
kiilakoski, T., Tomperi, T. & Vuorikoski, M. (toim.) 2005. Kenen kasvatus? Tampere: Vastapaino.
Student workload
Kokonaistyömäärä opiskelijalle on 270 tuntia, josta 60 tuntia toteutuu lähiopetuksessa ja järjestetyillä yhteisillä opintokäynneillä. Opintokäyntien osuus noin 6-12 tuntia.
Content scheduling
Eri lähiopetuskerroille tulee pääteemoja, jotka noudattelevat kasvatustieteen perusopintojen keskeisten osa-alueiden nimikkeitä. Lähiopetuskertojen pääteemat määräytyvät ennen kaikkea sen mukaan, missä järjestyksessä ja aikataulussa opiskelijapienryhmät saavat valmiiksi erilaisia osasuorituksiaan.
Opettaja hoitaa lähiopetuksen pääsuunnittelun ja järjestää opintokäyntejä, joiden kesto on yhteensä noin 6-12 tuntia. Luennoille yritetään saada asiantuntijavierailijoita TAOKin opettajaopiskelijoiden keskuudesta. Opiskelijaryhmät esittävät tunneilla ryhmätöittensä tuloksia.
Oppimispäiväkirja/portfolio on pakollinen lopputyö. Opettaja antaa arvioinnin lopputyöstä ja samalla koko kurssin suorittamisesta enintään kolmen viikon kuluttua lopputyön tarkastukseen jättämisestä.
Practical training and working life cooperation
Vierailevina luennoitsijoina saattaa käydä TAOKin opettajaopiskelijoita kertomassa opettajuudesta, opetuksesta ja oppimisesta edustamillaan aloilla. Lisäksi voidaan järjestää vierailuja esimerkiksi päiväkotiin, Steiner-kouluun, Lastenkirjainstituuttiin, MLL:n Tampereen osastoon, simulaatio-opetuskohteisiin tms.
Further information
Opintojakson opettajana toimii yliopettaja Päivi Lehtonen.
Opetukseen on mahdollista tulla tutkintotavoitteisesta koulutuksesta. Tällöin se on tutkinnon osa ja kuuluu vapaavalintaisiin opintoihin. Mukaan kurssille voi tulla myös avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijana.
Tavoitteet
1. Opiskelija saa valmiudet kasvatustieteelliseen ajatteluun sekä perehtyy opetuksen ja oppimisen perusteisiin
2. Opiskelija osaa kasvatustieteen keskeiset peruskäsitteet
3. Opiskelija osaa perusasiat kasvatustieteen keskeisistä osa-alueista.
4. Opiskelija tutustuu kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja osaa käyttää sitä hyödykseen.
5. Opiskelijan taidot oppimaan oppimisessa kehittyvät.
Toteutustapa
Iltaopetus, ohessa alustava aikataulu; osaksi verkko-opetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä sekä opintokäyntejä
Koko ajan monipuolisesti käytössä Tabula-Moodle-verkko-oppimisympäristö.
Opintokäyntikohteet valitaan sen mukaan, minkä opettaja katsoo tarpeelliseksi sekä mikä on kohtuullisin kustannuksin mahdollista. Lisäksi asiaan voivat vaikuttaa myös opiskelijaryhmän kiinnostuksen kohteet. Vain opintojakson tavoitteisiin sopivat kohteet ovat mahdollisia.
Opintojaksoa kehitetään ajankohtaisuuden periaatteella jatkuvasti. Ammatillisen opettajankoulutuksen käytänteitä ja opetussuunnitelmaa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan.
Opettajan yhteenveto palautteesta:
Aiemmasta toteutuksesta saatu palaute kertoi tavattoman suuresta innostuneisuudesta opintojaksoa ja sen aihepiirejä kohtaan. Kaikki opiskelijat selvittivät edellisessä toteutuksessa opinkokonaisuuden. Pienryhmissä tehdyt työt koettiin pääsääntöisesti antoisina. Osallistujilla vaihteli se, mistä opetusmenetelmistä he pitivät eniten. Opintokäynnit koettiin antoisina. Kaikki opiskelijat kokivat oppineensa opintojaksolla.