Interpersonal and Presentation Skills (3 cr)
Code: 6M00BL45-3004
General information
- Enrolment period
- 09.12.2017 - 07.01.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2018 - 27.04.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Eija Lähteenmäki
- Course
- 6M00BL45
Objectives (course unit)
The student:
- understands the importance of interpersonal and presentation skills as part of his/her profession
- is able to analyse his/her own interpersonal and presentation skills
- can observe and evaluate other people´s communication and is able to adapt his/her own communication to different situations
- knows how to communicate in a structured manner and convincingly
- knows how to prepare and give an oral presentation to a large audience with appropriate illustrations
- knows the normal progress of common interpersonal situations (customer service, infos, meetings) and is able to act in these situations responsibly and according to established practices
- knows how to make use of feed back.
Content (course unit)
Customer service and info situations in forestry business, levels of interaction, communication styles, non-verbal communication, preparation of oral presentations, visualisation, giving a presentation, theory of meeting and negotiation skills, cultural manners, group dynamics.
Location and time
4. periodi, kevät 2018
Exam schedules
Tenttiä ei ole.
Assessment methods and criteria
Tietoisku, yritysesittely ja viestijäkuva + kehittymissuunnitelma arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Video-CV ja neuvontatuokio arvioidaan asteikolla hyv./hyl.
Aktiivinen osallistuminen oppitunneille.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot ja harjoitukset
Learning materials
Oppimateriaali jaetaan Tabulan kautta.
Student workload
Lähiopetusta on yhteensä 23 tuntia/ryhmä.
- Opiskelija laatii opintojakson aikana video-CV:n. Video-CV:t katsotaan ja arvioidaan rakentavasti pienryhmissä. Vertaispalaute kirjataan opintojakson päätteeksi kirjoitettavaan viestijäanalyysiin.
- Opiskelija valmistelee ja pitää opintojakson aikana kaksi puhe-esitystä: metsäaiheisen tietoiskun ja yritysesittelyn. Yritysesittely kuvataan kokonaan tai osittain. Opiskelija katsoo taltioinnin ja kirjaa siitä lyhyen itsearvioinnin viestijäanalyysiin.
- Opiskelija pitää metsänomistajan neuvontatuokion. Neuvottavina toimivat yliopiston monialaisen puheviestintäryhmän opiskelijat. Opiskelijat pitävät pienryhmissä yliopiston opiskelijoiden kanssa Skype-kokouksen, jossa käydään läpi yhteistä neuvontaharjoitusta ja pohditaan tulevia työelämän puheviestintä- ja vuorovaikutustilanteita.
- Opintojakson päätteeksi kukin laatii itsestään kirjallisen viestijäanalyysin ja kirjaa kehittymissuunnitelman.
Content scheduling
- opintojakson ja tehtävien esittely
- esiintymisjännitys
- ammatillinen vuorovaikutus
- puhe-esitykseen valmistautuminen
- video-CV
- neuvontatilanteet yhteistyössä yliopiston puheviestinnän opiskelijoiden kanssa
- Skype-kokous
- tietoiskut
- yritysesittelyt
- viestijäanalyysi ja kehittymissuunnitelma
Completion alternatives
AHOT
Further information
Integrointi opintojaksoihin metsä omaisuutena ja metsäneuvonta.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on suorittamattomia tehtäviä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut annetut tehtävät. Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät tehtävänantoa noudattaen ja aikataulun mukaisesti. Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on osallistunut tuntikeskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.