Moniammatillinen yhteistyö ja asiantuntijuuden kehittyminen (2cr)
Code: TK00DD95-3001
General information
- Enrolment period
- 02.06.2017 - 31.07.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2018 - 14.09.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Business Operations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Specialization Studies in a Multiprofessional Care Chain for Cancer Patients
- Teachers
- Katja Muurinen
- Hanna Viitala
- Taru Manner
- Course
- TK00DD95
Objectives (course unit)
Opiskelija
· Tietää moniammatillisen toiminnan merkityksen hoidon laadun ja turvallisuuden edistämisessä sekä osaa hyödyntää muiden terveydenhuollon ammattilaisten osaamista
· Osaa soveltaa ammattieettisiä periaatteita syöpäpotilaan hoidossa
· Osaa käyttää julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palveluita asiakkaan moniammatillisessa hoidossa ja hyödyntää sitä omassa työssään
· Tunnistaa oman ammattiroolinsa ja osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä kehittäen ratkaisuja yhteistyön edistämiseksi
· Toimii oman alansa asiantuntijana moniammatillisessa tiimissä hyödyntäen moniammatillista osaamista potilaan hyvän hoidon toteutumisessa
· Kykenee jatkuvaan kriittiseen itsearviointiin ja reflektioon, tunnistaa omat kehittämistarpeensa sekä sitoutuu pitkäjänteiseen ja tavoitteelliseen asiantuntijuuden kehittämiseen osana moniammatillista toimintaympäristöä
Content (course unit)
Ammattietiikka
Moniammatillisuus syöpäpotilaan hoidon lähtökohtana
Digitalisaatio moniammatillisen yhteistyön ja asiakaslähtöisten palveluiden mahdollistajana
Moniammatillisen yhteistyön kehittämisen interventiot
Kliininen asiantuntijuus
Verkostoituminen
Teaching methods
luennot, seminaari, oman ammatillisen kehittymisen seuraaminen, portfolio
Learning materials
Eloranta S & Kuusela M. 2011. Moniammatillinen yhteistyö – katsaus suomalaisiin hoitotieteellisiin opinnäytetöihin. Tutkiva Hoitotyö 9(3), 4-13.
Isoherranen K. 2012. Uhka vai mahdollisuus – moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. Akateeminen väitöskirja. Sosiaalitieteiden laitos. Helsingin yliopisto, Helsinki.
Kotila, J., Axelin, A., Fagersröm, L., Flinkman, M., Heikkinen, K., Jokiniemi, K., Korhonen, A., Meretoja, R. & Suutarla, A. 2016. Sairaanhoitajien uudet työnkuvat – laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. Sairaanhoitajaliitto.
Markkola K. 2013. Moniammatillinen, ammattiryhmien välinen ja ammattirajat ylittävä
yhteistyö erikoissairaanhoidossa. Pro Gradu tutkielma. Turun yliopisto. Hoitotieteen laitos.
Taylor C, Shewbridge A, Harris J & Green JS. 2013. Benefits of multidisciplinary teamwork in management of breast cancer. Breast cancer: Targets and Therapy 5, 79-85.
Zwarenstein M, Goldman J & Reeves S. 2009. Interprofessional collaboration: effects of practice-based interventions on professional practice and health care outcomes. Cochrane database of Systematic reviews. 8(3).
Sähköiset terveyspalvelut strategia, Sairaanhoitajaliitto https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/01/S%C3%84HK%C3%96ISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf
Student workload
2 op
2 x 27 h= 54 h
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
HYVÄKSYTTY:
Tiedot: Opiskelija hallitsee syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida kriittisesti eri tietolähteistä sekä kansainvälistä että kansallista näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon no-pean kumuloitumisen ja ammat-tialan kehittymisen. Hän ymmärtää syöpäpotilaan hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida kriittisesti monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot: Opiskelija osaa soveltaa syöpäpotilaan hoidon erityisosaamisessa vaa-dittavaa tietoa asiakaslähtöisesti. Hän kykenee hoitoon liittyvien mo-nimutkaisten ongelmien päätöksen-tekoon yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatil-lisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun syöpäpotilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä. Opiskelija ei hallitse syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.
Yhteiset pätevyydet: Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta syöpäpotilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti ja analyyttisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, kansainvälistymisen ja monikulttuurisuuden.
HYLÄTTY
Tiedot: Opiskelija ei hallitse syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja. Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoaja ja/tai arvioida kriittisesti tiedon soveltu-vuutta ja käyttöä syöpäpotilaan hoidossa. Vähimmäisvaatimukset eivät täyty.
Taidot: Opiskelija osaa soveltaa syöpäpoti-laan hoidon erityisosaamisessa vaadittavaa tietoa asiakaslähtöisesti. Hän kykenee hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien päätöksen-tekoon yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatil-lisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun syöpäpotilaan hoidosta ja sen kehittä-misestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä. Opiskelija ei hallitse syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä luoda, kehittää ja toimia moniammatillisessa verkostoissa ovat riittämättömät. Hänen edellytykset syöpäpotilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaa-tiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät. Vähimmäisvaatimukset eivät täyty.
Yhteiset pätevyydet: Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokyky syöpäpotilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta on riittämätön. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea, erityisesti kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden osalta. Vähimmäisvaatimukset eivät täyty.