Skip to main content

Syövän ehkäisy, varhainen toteaminen ja diagnostiikka (2cr)

Code: TK00DD93-3001

General information


Enrolment period
02.06.2017 - 31.07.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2017 - 30.12.2017
Implementation has ended.
Credits
2 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Business Operations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Specialization Studies in a Multiprofessional Care Chain for Cancer Patients
Teachers
Katja Muurinen
Ritva Tumelius
Course
TK00DD93

Objectives (course unit)

Opiskelija
• osaa arvioida kriittisesti syövän esiintyvyyttä globaalina ja kansallisena haasteena
• osaa soveltaa tietoa syövän syntyyn vaikuttavista riskitekijöistä syövän ehkäisyssä yksilö-, yhteisö- ja yhteiskunnan tasoilla hyödyntäen erilaisia preventiivisiä interventioita
• tietää syövän diagnostiikassa käytettävät keskeiset menetelmät ja varhaisen toteamisen merkityksen
• osaa arvioida syövän ehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen kansanterveydellistä, yhteiskunnallista ja taloudellista merkitystä
• osaa soveltaa keskeisimpiä syövän ehkäisemisessä käytettäviä menetelmiä eri-ikäisillä ihmisillä tunnistaen kulttuurikontekstin merkityksen

Content (course unit)

Syövän epidemiologia ja etiologia
Syövän riskitekijät
Syöpäseulonnat, varhainen toteaminen ja diagnostiset menetelmät
Syövän ehkäisy ja siinä käytettävät menetelmät
Syöpä eri kulttuureissa

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

luennot, posteriseminaari

Learning materials

· American Institute of Cancer Research (USA) http://www.aicr.org/reduce-your-cancer-risk/recommendations-for-cancer-prevention
· Isola, J. & Kallioniemi, A. 2013. Syöpätaudit. Luvut:
o Syövän synty, kasvu ja leviäminen, syövän yleisyys syyt ja ehkäisy, periytyvä syöpäalttius, kliininen diagnostiikka ja levinneisyysluokittelu, syövän patologia. Terveysportti, oppiportti, Syöpätaudit.
· Katz. Early Locaziced Prostate Cancer. American Journal of Nursing (115), 3, sivut 34-44.
· Laiho 2002. Miten syöpä syntyy. Duodecim 118(17), 1751-58. http://duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&viewType=viewArticle&tunnus=duo93129&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth
· Lehto & Stenbäck 2012. Syöpä väestötasolla. Duodecim. Oppiportti. Patologia. Syövän epidemiologia
· Meade & Dowling. 2012. Early breast cancer: diagnosis, treatment and survivorship. British Journal of Nursing (21), 17, sivut S4-8.
· Syövän ehkäisyn, varhaisen toteamisen ja kuntoutuksen tuen kehittäminen vuosina 2014-2025. Kansallisen syöpäsuunnitelman II osa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2014.http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116179/URN_ISBN_978-952-302-185-3.pdf
· Syövän hoidon kehittäminen vuosina 2010-2020. Työryhmän raportti. Sosiaali- ja terveysministeriö.2010.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/112367/selv_2010_6_syovan_hoito_verkko.pdf?sequence=1 · Suomen syöpärekisteri. www.cancer.fi/syoparekisteri · WHO Cancer, site: http://www.who.int/cancer/en/
Opettajan osoittama muu materiaali

Student workload

2 op
2 x 27 h = 54 h

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

HYVÄKSYTTY:
Tiedot: Opiskelija hallitsee syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida kriittisesti eri tietolähteistä sekä kansainvälistä että kansallista näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon no-pean kumuloitumisen ja ammat-tialan kehittymisen. Hän ymmärtää syöpäpotilaan hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida kriittisesti monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.
Taidot: Opiskelija osaa soveltaa syöpäpotilaan hoidon erityisosaamisessa vaa-dittavaa tietoa asiakaslähtöisesti. Hän kykenee hoitoon liittyvien mo-nimutkaisten ongelmien päätöksen-tekoon yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatil-lisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun syöpäpotilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä. Opiskelija ei hallitse syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.
Yhteiset pätevyydet: Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta syöpäpotilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti ja analyyttisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, kansainvälistymisen ja monikulttuurisuuden.
HYLÄTTY
Tiedot: Opiskelija ei hallitse syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja. Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoaja ja/tai arvioida kriittisesti tiedon soveltu-vuutta ja käyttöä syöpäpotilaan hoidossa. Vähimmäisvaatimukset eivät täyty.
Taidot: Opiskelija osaa soveltaa syöpäpoti-laan hoidon erityisosaamisessa vaadittavaa tietoa asiakaslähtöisesti. Hän kykenee hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien päätöksen-tekoon yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatil-lisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun syöpäpotilaan hoidosta ja sen kehittä-misestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä. Opiskelija ei hallitse syöpäpotilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä luoda, kehittää ja toimia moniammatillisessa verkostoissa ovat riittämättömät. Hänen edellytykset syöpäpotilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaa-tiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät. Vähimmäisvaatimukset eivät täyty.
Yhteiset pätevyydet: Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokyky syöpäpotilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta on riittämätön. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea, erityisesti kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden osalta. Vähimmäisvaatimukset eivät täyty.

Go back to top of page