Skip to main content

Communication in Multicultural Business Life (5 cr)

Code: 3H-316-3018

General information


Enrolment period
17.09.2018 - 28.10.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.10.2018 - 15.12.2018
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Business Administration
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Business Administration
Teachers
Riitta Raimovaara
Helena Lintunen
Course
3H-316

Objectives (course unit)

During the course students learn to communicate in multicultural environment. Students can choose either Expertise in English for BBA Studies (3 cr) or Swedish for Working Life (3 cr). Students deepen their oral language skills in diverse working life situations and learn about working life customs.

Organisational Communication

After completing the course students will be able to
- act in different business life situations appropriately and in a way that promotes good working atmosphere
- write informative texts in a formal style and produce documents in a specified form
- show expertise in interaction dynamics
- consider multicultural aspects
- show expertise in organisational communication and pay attention to it in their own work

Swedish for Working Life

After completing the course students will be able
- to operate in general oral communication situations (negotiations, phone, presentation, small talk situations)
- to communicate interactively by taking account of the situation and other people
- to be familiar with the organisational culture and manners of the target language

Content (course unit)

What is meant by organisational communication?
What are the main principles of organisational communication?
What are the most important objectives of organisational communication?
What skills are necessary in order to communicate successfully in multicultural environment?
How do students communicate orally in general communication situations at work?
How do the organisational culture and manners affect oral communication?
Why do we need specialised terminology in certain situations?

Prerequisites (course unit)

1. year studies or similar skills and knowledge.

Exam schedules

Yhteisöviestinnän arviointi (0 - 5) perustuu yksilötehtävänä kirjoitettavaan yhteisön viestintää ja monikulttuurisuutta käsittelevään raporttiin (50 %) ja ryhmätyöhön (50 %).
Englanti: A) Parityönä tehtyyn liikekultturin tutkimukseen (taustatutkimus+asiantuntijan haastattelu) pohjautuva englanninkielinen raportti (yksilötehtävä) palautetaan Tabulaan annetun aikataulun mukaisesti. B) Raportin sisältö esitellään ryhmälle lyhyesti ennen palautusta. Suullisen esittelyn (parityö) aikataulu sovitaan opintojakson alussa.
Uusinnat sovitaan opettajan kanssa.

Evaluation methods and criteria

Yhteisöviestintä: Arvosana (asteikko 0 - 5) määräytyy yksilö- ja ryhmätehtäväsuoritusten ja tuntiaktiivisuuden perusteella.
Englanti: A) Haastattelu-tehtävään pohjautuva englanninkielinen kulttuuri-raportti arvioidaan asteikolla 0-5, B) Raportin englanninkielinen esittely arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty (hyväksytyn kriteerit määritelty)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ryhmätyön esittely, organisointi ja ohjaus, tuntikeskustelut, kulttuuritehtävät, suullisen ja kirjallisen esityksen ohjaus

Learning materials

Kerrottu Tabulassa (yhteisöviestinnän ja englannin kurssilla oma Tabulansa)

Student workload

1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä, lähiopetukseen osallistuminen sisältyy tähän

Content scheduling

Tabulassa

Completion alternatives

Vastaavansisältöinen ja -laajuinen kurssi

International connections

Ulkomaalaiset vaihto- ja tutkinto-opiskelijat, partneriyliopistot, Suomessa tai ulkomailla liike-elämässä toimivat/toimineet ulkomaalaiset

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Yhteisöviestintä: Opiskeljia ei osallistu lähiopetukseen eikä palauta tehtäviään aikataulun mukaisesti ja/tai kirjallinen raportti ei vastaa tehtävänantoa eikä täytä sille asetettuja kriteereitä. Opiskelija ei osallistu ryhmän toimintaan eikä esiintymistilanteeseen.
Englanti: Kirjallinen raportti ja/tai raportin esittely ei ole annettujen kriteerien mukainen.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Yhteisöviestintä: Opiskelija osallistuu lähitunteihin. Hän on mukana ryhmänsä toiminnassa, joskin hänen panoksensa jää kohtuullisen vähäiseksi. Raportissaan opiskelija viestii melko ymmärrettävästi jäljitellen malleja ja ohjeita. Asiatyylissä voi olla puutteita. Mielipiteensä ja näkemyksensä opiskelija perustelee suppeasti. Viestintä on hapuilevaa, ja ilmaisun muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija hyödyntää lähteitä niukasti. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on puutteita
Opiskelija viestii keskeiset asiat alansa eri viestintätilanteissa ymmärrettävästi ja osaa hyödyntää viestintävälineitä. Hän tunnistaa haasteita monikulttuurisessa työyhteisössä ja kykenee jollakin tasolla välittämään tietoa asioista vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija osaa viestiä ryhmän jäsenenä työyhteisössä annettujen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti. Hän osaa ottaa muut viestintätilanteen osapuolet huomioon viestinnässään. Hän osoittaa työssään kykyä kriittiseen tiedonhankintaan ja -käsittelyyn sekä itsenäiseen ajatteluun eikä plagioi.
ENGLANTI: Raportin/projektin suullinen esittely ja itse raportti täyttävät annetut kriteerit, mutta sisältö on suppeahko tai yksipuolinen ja ilmaisu on rajoittunutta sanaston, rakenteiden tai ääntämisen puolesta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Yhteisöviestintä: Opiskelija osallistuu lähitunteihin aktiivisesti ja rakentaa myönteistä ilmapiiriä. Hän suhtautuu ryhmätehtävään vastuullisesti sekä edistää yhteisen tavoitteen saavuttamista. Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä hyvin ja kiinnostavasti. Hän käyttää lähteitä kriittisesti ja hankkii oman alansa tietoa sekä osaa soveltaa sitä luontevasti. Hänenen viittaustekniikkansa on hyvällä tasolla. Opiskelija kykenee välittämään olennaista tietoa selkeästi. Opiskelijan viestintä on helposti vastaanotettavaa, ja ilmaisu sujuvaa.
Opiskelija osaa ottaa kulttuuriset piirteet huomioon vuorovaikutuksessa ja kykenee välittämään tavoittelemansa oikeat merkitykset. Hän hankkii oman alansa tietoa monipuolisesti ja käyttää sitä kriittisesti. Hän ottaa kohderyhmän huomioon ja käyttää viesteissään tilanteisiin sopivaa kieltä, tyyliä ja rakenteita. Hän työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen ja visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Hän hyödyntää tehtävässä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija toimii työyhteisössään vastuullisesti ja osaa edistää omalla toiminnallaan myönteistä ilmapiiriä. Hän tiedostaa myös monikulttuurisuuden liike-elämän viestintätilanteissa. Hän noudattaa työyhteisössä tehtyjä sopimuksia ja viestinnän eettisiä periaatteita. Hän tekee joustavasti yhteistyötä kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa. Hän noudattaa tutkimus- ja työraporteissa objektiivisuuden periaatteita ja osaa arvioida tietolähteiden luotettavuutta ja soveltuvuutta.
ENGLANTI: Raportin/projektin suullinen esittely ja itse raportti täyttävät annetut kriteerit ja sisältö on melko monipuolinen yhteenveto käytetyistä lähteistä ja asiantuntijan haastattelusta. Suullinen ilmaisu on melko monipuolista ammatillista kieltä, kohdeyleisön huomioivaa ja ääntäminen hyvää..

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Yhteisöviestintä: Opiskelija osallistuu lähitunneille, osoittaa merkittävää aktiivisuutta ja kykenee luomaan myönteistä yhteistyöilmapiiriä ja edistämään vahvasti ryhmänsä yhteisen tavoitteen saavuttamista. Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Hän hyödyntää kriittisesti, taitavasti ja tilannetajuisesti erilaisia lähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan ja lähdemerkinnät.Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti ja luovasti hyödyntäen lähteitä. Hän soveltaa tietoa oivaltavasti: jäsentää esittämänsä asiat erinomaisesti ja tiiviisti.
Opiskelija käyttää viestintätapoja luovasti ja hyödyntää viestintäkanavia ja -välineitä tarkoituksenmukaisesti yhteisöjen vuorovaikutustilanteissa ja ottaa huomioon monikulttuurisuuteen liittyvät erityisvaatimukset. Hän osaa käyttää tilanteeseen soveltuvia viestintätapoja ja ottaa huomioon kulttuuriset piirteet vuorovaikutuksessa ja viestii tavalla, joka tukee oikeiden merkitysten välittymistä. Hän tunnistaa yhteisöjen vuorovaikutustilanteiden ominaispiirteet ja toimii niiden mukaisesti.
Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti yhdistelee sitä ja tuottaa uusia näkökulmia. Hän käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden että kielenkäyttösuositusten mukaisesti teksti-, puhe- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa luoda rohkaisevan, luottamusta herättävän, kannustavan ja vuorovaikutteisen ilmapiirin työyhteisössään. Hän havainnoi ja tunnistaa kulttuurienvälisiä yhtäläisyyksiä ja osaa hyödyntää niitä viestinnässään. Hän yhdistää asiantuntevasti omaa ajatteluaan erilaisista tiedonlähteistä hankkimaansa laadukkaaseen tietoon, arvioi tiedon luotettavuutta ja soveltuvuutta sekä ilmaisee lähteet alan ja tilanteen mukaisesti.
ENGLANTI: Raportin/projektin suullinen esittely ja itse raportti täyttävät annetut kriteerit ja sisältö on monipuolinen ja oivaltava yhteenveto käytetyistä lähteistä ja asiantuntijan haastattelusta. Suullinen ilmaisu on monipuolista ammatillista kieltä sekä kohdeyleisön huomioivaa ja innostavaa. Ääntäminen on hyvää.

Go back to top of page