Skip to main content

Service Design (5cr)

Code: NN00CX59-3003

General information


Enrolment period
28.04.2017 - 08.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.09.2017 - 19.11.2017
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
HUBS
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 25
Teachers
Lauha Peltonen
Tanja Verho
Course
NN00CX59

Objectives (course unit)

Service Design is user centered planning and development tool. Its ideology comes from product design. Service design combines creativity and business development. The core idea is to place customer in the middle of the process and make sure he/ she is part of the process.

This is an online course. The exercises done during this course can be linked to your current job if you so wish.

After the course student:
- understands and can apply service design philosophy, terminology and process
- can utilize service design tools to develop own job/ organizatio
- can define and scope the problem where he/ she can apply service design process
- understands basics of fasilitation, ideation and analyzing competencies

Content (course unit)

This course is build on principle 'learning by doing'

The main themes are:

1. How to involve customers to the development process?

2. What are the different ways to collect customer understanding?

3. How to analyze and utilize the collected data?

Prerequisites (course unit)

- curiosity
- willingness to learn and develop

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Student masteres the service design process and can use the most relevant tools.
Student masteres the process of analysing the results and turning them into practical solutions/ recommendations.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Approved when student can demonstrate via the compleated excercises and thought processes to understand what service design is. He/ she knows the key principles and design tools. He/ she can independently analyze results and make use of the conclusions.

Failed if student cannot demonstrate to master the course targets and/ or no active participation to the course (e.g. the excercises are missing).

Location and time

Kurssi toteutetaan 18.9.-19.11.2017. Ilmoittautumiset viimeistään 8.9.2017 mennessä, jotta kutsut kussialustalle Eliademyyn voidaan lähettää edellisellä viikolla.

Exam schedules

Kurssiin ei kuulu tenttiä. Kurssitehtäviä on mahdollista täydentää annetussa aikataulussa.

Assessment methods and criteria

Arviointi tapahtuu hyväksytty/hylätty -periaatteella. Hyväksytty suoritus tarkoittaa:
- teoriaosuuksiin tutustumista
- tehtävien tekemistä ja palauttamista ajallaan, tarvittaessa täydentämistä annetussa aikataulussa
- palaute- ja arviointiosuuden täyttämistä ajallaan
- sekä muiden kurssilaisten tehtävien lukemista ja kommentointia.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Kurssi suoritetaan kokonaisuudessaan verkossa. Tarvittaessa opiskelija voi sopia valmentajan kanssa tapaamisen.
Osan kurssista voi suorittaa ekskursiolla Ruotsiin (2 pvä/2op), matka on joko viikolla 42 tai 44. Ilmoittautumiset reissuun kurssialustalle kurssin alkaessa

Student workload

Kurssin laajuus on viisi opintopistettä (tuntimäärä 135). Kurssi suoritetaan verkossa ja on mahdollista mukauttaa opiskelijan aikatauluun ajalla 18.9. - 19.11.2017. Tehtävät ovat ajastettuja, joten niiden tekemiseen ja palauttamiseen on hyvä varata aikaa 6-10 tuntia/tehtävä.
Mikäli opiskelija osallistuu kahden päivän ekskursiolle Ruotsiin, korvaa hän tällä osan kurssin tehtävistä. Matkakustannuksiin TAMKin opiskelijat saavat 100€ tuen, muutoin reissu on omakustanteinen. Matkalle pääsee mukaan max.10 opiskelijaa.

Completion alternatives

Kurssi suoritetaan kokonaisuudessaan verkossa. Alustana toimii Eliademy. Tarvittaessa opiskelija voi sopia valmentajan kanssa tapaamisen.
Osan kurssista voi suorittaa ekskursiolla Ruotsiin (2 pvä/2op), matka on joko viikolla 42 tai 44. Ilmoittautumiset reissuun kurssialustalle kurssin alkaessa

Practical training and working life cooperation

Kurssitehtävät voi halutessaan linkittää oman organisaationsa kehittämisprojektiin. Tästä sovitaan kurssin alussa valmentajan kanssa.

Further information

Palvelumuotoilu (Service Design) on käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kehittämisen suuntaus, joka on nostanut päätään viime vuosien aikana. Se ammentaa taustateoriansa muotoilun maailmasta ja yhdistää muotoiluajattelun liiketoiminnan kehittämiseen. Keskiössä on asiakkaan osallistaminen osaksi kehittämistyötä.
Kurssi on verkkokurssi.
Opiskelija:
- ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development)
- hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys)
- osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin
- ymmärtää fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet
Kurssin valmentaja: tanja.verho@tamk.fi
Y-kampuksen vastuuvalmentaja: leena.varis@tamk.fi

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty vaatii kaikkien kurssin tehtävien suorittamisen annetussa ajassa ja vaaditulla tasolla sekä aktiivisen osallistumisen alustalla käytävään keskusteluun.

Go back to top of page