Skip to main content

Forest Regeneration (10cr)

Code: 6M00CP19-3002

General information


Enrolment period
02.07.2017 - 19.08.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2017 - 31.12.2017
Implementation has ended.
Credits
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Antti Kovettu
Perttu Arminen
Ari Vanamo
Person in charge
Ari Vanamo
Course
6M00CP19

Objectives (course unit)

The student:
-knows the factors and processes influencing the regeneration ecology of forests and is able to apply this information when choosing the regeneration method
-knows the factors affecting regeneration maturity and is able to define in the field when a forest is mature for regeneration
-knows different regeneration methods, is able to choose a suitable regeneration method for a forest stand and make a regeneration plan
-knows the regulations of Forest Act concerning forest regeneration
-knows how forest regeneration affects on soils and water ecosystems
- knows how to minimize negative impacts of forest regeneration on soils and water ecosystems
-knows how to evaluate the quality of forest regeneration in theory and in practice
-knows the statistical concepts mean, median,mode and standard deviation and can use them when interpreting measured results of a forest inventory
- knows how to plant and seed forest

Content (course unit)

Regeneration maturity and defining it in practice, forest regeneration methods, effects of forest regeneration in water and soil ecosystems and minimizing them in practical operations, diseases and pests of regenerated forests, forest regeneration quality and its evaluation, statistical concepts.

Location and time

18.8.-10.11. välillä Tampereella

Exam schedules

Verkkotentti marraskuun alussa

Assessment methods and criteria

Verkkotentti 40 %
Etätehtävät 60 %
Lähijaksoille osallistuttava

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus (luennot, maastoretkeilyt, harjoitukset), etäopiskelu

Learning materials

Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. Saatavissa [http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf]
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. Saatavissa: [http://www.metla.fi/aikakauskirja/ff084.htm]
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto (www.metla.fi)
Hyvän metsänhoidon suositukset
Metsälaki(soveltuvin osin)
Luennot ja muu Tabula -materiaali

Student workload

Lähiopetusta 55 tuntia, itsenäiseen opiskeluun käytettävä aika 210 tuntia

Content scheduling

1. Lähijakso 18.8. klo 8-16, metsän uudistumiseen vaikuttavat tekijät, metsikön uudistamiskypsyys
1. Etätehtävä: uudistamiskypsyysharjoitus omassa metsässä, metsänviljelyohjeisiin tutustuminen/kertaus
2. Lähijakso 25.8. klo 9-17 ja 26.8. klo 8-16, käytännön metsänviljelytyöt
2. Etätehtävä: kirjallinen ennakkotehtävä metsänuudistamismenetelmistä
3. Lähijakso 6.10. klo 12.45-15 ja 7.10. klo 8-16, metsänuudistamismenetelmät ja uudistusalojen laadunseuranta
3. Etätehtävä: uudistusalainventoinnin suoritus omassa (tai jossakin muussa) metsässä, uudistamissuunnitelman tekeminen, metsänuudistamisen ympäristövaikutuksiin ja luonnonhoitosuosituksiin liittyvä kirjallisuustehtävä
4. Lähijakso 27.10. 9.15-17 ja 28.10. klo 8-13 metsänuudistamisen menetelmät, uudistamisen suunnittelu, luonnonhoidolliset ratkaisut metsänuudistamisessa
4. Etätehtävä: verkkotenttiin valmistautuminen, siemen- ja taimituotantoon liittyvä etätehtävä
5. Lähijakso 10.11. klo 12.45-17, tentin palautus, metsänjalostus, siemen- ja taimituotanto

Practical training and working life cooperation

Todelliset maastokohteet eri toimijoiden metsissä

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on riittämättömät tiedot metsänuudistamisesta, mikä näkyy siten, että hän ei saavuta tenteissä hyväksyttyjä osasuorituksia
Hylkäämisen syy on myös, jos ei osallistu lähijaksoille eikä suorita etätehtäviä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa hydöyntää ja tulkita saatua tietoa riittävästi jatkoratkaisujen tekemiseksi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija tuntee metsänuudistamisen ympäristövaikutukset ja keinot niiden minimoimiseksi.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija tuntee metsänuudistamisen ympäristövaikutukset ja keinot niiden minimoimiseksi ja osaa soveltaa tietoa metsänuudistamisratkaisuja tehdessään.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa

Go back to top of page