Forest Regeneration (10cr)
Code: 6M00CP19-3002
General information
- Enrolment period
- 02.07.2017 - 19.08.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2017 - 31.12.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Objectives (course unit)
The student:
-knows the factors and processes influencing the regeneration ecology of forests and is able to apply this information when choosing the regeneration method
-knows the factors affecting regeneration maturity and is able to define in the field when a forest is mature for regeneration
-knows different regeneration methods, is able to choose a suitable regeneration method for a forest stand and make a regeneration plan
-knows the regulations of Forest Act concerning forest regeneration
-knows how forest regeneration affects on soils and water ecosystems
- knows how to minimize negative impacts of forest regeneration on soils and water ecosystems
-knows how to evaluate the quality of forest regeneration in theory and in practice
-knows the statistical concepts mean, median,mode and standard deviation and can use them when interpreting measured results of a forest inventory
- knows how to plant and seed forest
Content (course unit)
Regeneration maturity and defining it in practice, forest regeneration methods, effects of forest regeneration in water and soil ecosystems and minimizing them in practical operations, diseases and pests of regenerated forests, forest regeneration quality and its evaluation, statistical concepts.
Location and time
18.8.-10.11. välillä Tampereella
Exam schedules
Verkkotentti marraskuun alussa
Assessment methods and criteria
Verkkotentti 40 %
Etätehtävät 60 %
Lähijaksoille osallistuttava
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus (luennot, maastoretkeilyt, harjoitukset), etäopiskelu
Learning materials
Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. Saatavissa [http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf]
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. Saatavissa: [http://www.metla.fi/aikakauskirja/ff084.htm]
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto (www.metla.fi)
Hyvän metsänhoidon suositukset
Metsälaki(soveltuvin osin)
Luennot ja muu Tabula -materiaali
Student workload
Lähiopetusta 55 tuntia, itsenäiseen opiskeluun käytettävä aika 210 tuntia
Content scheduling
1. Lähijakso 18.8. klo 8-16, metsän uudistumiseen vaikuttavat tekijät, metsikön uudistamiskypsyys
1. Etätehtävä: uudistamiskypsyysharjoitus omassa metsässä, metsänviljelyohjeisiin tutustuminen/kertaus
2. Lähijakso 25.8. klo 9-17 ja 26.8. klo 8-16, käytännön metsänviljelytyöt
2. Etätehtävä: kirjallinen ennakkotehtävä metsänuudistamismenetelmistä
3. Lähijakso 6.10. klo 12.45-15 ja 7.10. klo 8-16, metsänuudistamismenetelmät ja uudistusalojen laadunseuranta
3. Etätehtävä: uudistusalainventoinnin suoritus omassa (tai jossakin muussa) metsässä, uudistamissuunnitelman tekeminen, metsänuudistamisen ympäristövaikutuksiin ja luonnonhoitosuosituksiin liittyvä kirjallisuustehtävä
4. Lähijakso 27.10. 9.15-17 ja 28.10. klo 8-13 metsänuudistamisen menetelmät, uudistamisen suunnittelu, luonnonhoidolliset ratkaisut metsänuudistamisessa
4. Etätehtävä: verkkotenttiin valmistautuminen, siemen- ja taimituotantoon liittyvä etätehtävä
5. Lähijakso 10.11. klo 12.45-17, tentin palautus, metsänjalostus, siemen- ja taimituotanto
Practical training and working life cooperation
Todelliset maastokohteet eri toimijoiden metsissä
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on riittämättömät tiedot metsänuudistamisesta, mikä näkyy siten, että hän ei saavuta tenteissä hyväksyttyjä osasuorituksia
Hylkäämisen syy on myös, jos ei osallistu lähijaksoille eikä suorita etätehtäviä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa hydöyntää ja tulkita saatua tietoa riittävästi jatkoratkaisujen tekemiseksi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija tuntee metsänuudistamisen ympäristövaikutukset ja keinot niiden minimoimiseksi.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija tuntee metsänuudistamisen ympäristövaikutukset ja keinot niiden minimoimiseksi ja osaa soveltaa tietoa metsänuudistamisratkaisuja tehdessään.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa