Skip to main content

Electrical Drives (4 cr)

Code: 5K00BN02-3003

General information


Enrolment period
02.07.2017 - 04.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.09.2017 - 20.12.2017
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Mechanical Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
Heikki Yli-Rämi
Person in charge
Heikki Yli-Rämi
Course
5K00BN02

Objectives (course unit)

The students know how to select an electric motor type and model as well as controlling the most common applications of machine automation. Together with the course on electric design, the students learn how to create control circuits and installation diagrams. The students gain an overview on how to apply electronics in machine automation. The students learn how to select electric equipment for the most common applications.

Content (course unit)

Electrical drive design. Electrical documentation. Electric motor physics. Stepping motor. Permanent magnet DC motor. Brushless DC motor. Three-phase induction motor. Motor controlling, motor controllers and actuators. Induction motor inverter. Basics of power electronics.

Prerequisites (course unit)

Electric technology

Location and time

Lukujärjestyksen mukaisesti., syksyn 2017 ajan. Kurssin alkuosa teorialuokassa ja loppuosa sähkölaboratoriossa.

Exam schedules

Teoriaosuuden viimeisillä kerroilla opintojakson sisällön tentti. Laboratoriotöistä palautettavat raportit arvioidaan osana kurssisuoritusta.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu seuraavista tekijöistä: Teoriaosuudesta järjestettävä tentti. Itsenäisesti ja ryhmissä tehtävät arvioitavat palautukset. Laboratoriotyöskentely ja työselostukset.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, opetuskeskustelu, lasku- ja mitoitusharjoitukset, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, laboratoriotyöskentely

Learning materials

Opintojaksolla jaettava ja osoitettu sähköinen materiaali. Opintojakson avaustunneilla kerrotaan myös muusta materiaalista, jota voi hankkia oppimisen tueksi

Student workload

Yhteensä 4 x 27 h, josta lähiopetusta n. puolet

Content scheduling

Suorien ja säädettävien sähkömoottorikäyttöjen toimintaperiaatteet, käyttö, suojaus ja mitoitus. Käytännön laboraatiot.

Completion alternatives

Ei ole.

Further information

Lisätietoa annetaan opintojakson aloituksessa, lähituntien aikana sekä Tabulan uutisissa.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävän arvosanan kriteerit eivät täyty.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Annetut arvioitavat tehtävät on palautettu ajallaan ja hyväksytysti. Tentti on suoritetty hyväksytysti. Osallistuminen laboratoriotöihin ja hyväksytysti palautetut työselostukset.
Opiskelija kykenee suoriutumaan rutiininomaisista tehtävistä ohjatusti ja osaa pääpiirteissään kuvata sähkömoottorikäytön perusrakenteen, ja siihen liittyvät komponentit.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Annetut arvioitavat tehtävät on palautettu ajallaan ja hyväksytysti. Tentti on suoritetty hyväksytysti. Osallistuminen laboratoriotöihin ja hyväksytysti palautetut työselostukset.
Opiskelija kykenee mitoittamaan suoran ja säädetyn sähkömoottorikäytön tavanomaiseen käyttökohteeseen. Opiskelija ymmärtää sähkömoottorikäyttöjen rakenteet, ja niihin liittyvien komponenttien toiminnat.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Annetut arvioitavat tehtävät on palautettu ajallaan ja hyväksytysti. Tentti on suoritetty hyväksytysti. Osallistuminen laboratoriotöihin ja hyväksytysti palautetut työselostukset.
Opiskelija kykenee soveltaen mitoittamaan suoran ja säädetyn sähkömoottorikäytön erilaisiin käyttökohteisiin. Opiskelija ymmärtää ja osaa perustella sähkömoottorikäyttöjen rakenteet, ja hallitsee niihin liittyvien komponenttien toiminnat.

Go back to top of page