Ventilation in Industry (4 cr)
Code: 5T00BE31-3003
General information
- Enrolment period
- 10.05.2017 - 20.09.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.08.2017 - 22.12.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Building Services Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Building Services Engineering
- Teachers
- Pirkko Pihlajamaa
- Jussi-Pekka Juvela
- Small groups
- avoin (Size: 2 . Open UAS : 2.)
- Small groups
- avoin
- Course
- 5T00BE31
Objectives (course unit)
The student is able to
- analyse the special needs of industrial ventilation taking into account functionality and energy efficiency
- describe the significance of recognising emission sources
- dimension some local exhaust ventilation solutions in industrial buildings
- search information concerning regulations and guidelines
- find out about the most common cleaning methods
Content (course unit)
Ventilation solutions for big spaces and industrial buildings. History of industrial ventilation. OEL values and types of local exhaust ventilation. ATEX spaces and their classification. Laboratory project on local exhaust ventilation. A project on improving industrial ventilation. Heat recovery in industrial ventilation.
Prerequisites (course unit)
Smoke Extraction and Ventilation in Special Rooms (5T00BE5)
Exam schedules
Loppukoe järjestetään opintojakson lopussa marras-joulukuussa myöhemmin lähitunneilla yhteisesti sovittuna ajankohtana.
Uusinta- ja korotuskokeet, joihin voi osallistua vain loppukokeen suorittaneet,ovat kevättalvella 2018 yleisinä TaTe-tenttiajankohtina.
Evaluation methods and criteria
Suoritus arvioidaan arvosana-asteikolla 0-5. Arviontiin vaikuttavat aktiivinen tuntityöskentely/läsnäolo (=jatkuva näyttö), hyväksytysti ajallaan tehdyt arvioitavat harjoitustyöt + pienryhmätyötehtävät ja loppukoe. Arvioinnin painoarvot ovat seuraavat: lähitunnit harjoituksineen 15 %, asiakas- ja ryhmätehtävä tai konepajatyö 25 %, laboratoriotehtävä 10 % ja loppukoe 50 %.
Opiskelijapalaute on osa opintojaksosuoritusta.
Harjoitustyöt palautetaan sovittuna palautuspäivänä arviointia siinä laajuudessa kuin mitä työ on ko. ajankohtana. Mikäli työ palautetaan vasta sovitun palautusajankohdan jälkeen (uusintakoepäivinä), arvosana on enintään 1.
Tarkemmat ohjeet Tabulassa
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus, tunti- ja kotiharjoitukset, mahdolliset ekskursiot ja asiakaspinnassa tai vaihtoehtoisesti konepajasuunn.harjoitus- ym. tehtävät pienryhmätyötehtävät raportointeineen, laboratorioharjoitustehtävä. Mahdollisia vierailijaesityksiä.
Learning materials
Esa Sandbergin Ilmastointilaitoksen mitoitus, Ilmastointitekniikka 2.
Opettajan laatima luentoaineisto Tabulassa sekä erikseen lähitunneilla kerrottu lisäkirjallisuus ja netistä yms. löytyvä aineisto. Mahdollisten vierailijoiden aineisto.
Opintojaksolla yhtenä näkökohtana on myös energia- ja materiaalitehokkuus eli sitä kautta kestävä kehitys, jolloin aineistoja käsitellään myös tämä huomioon ottaen.
Student workload
Lähituntiopiskelua ja tuntiharjoitustehtävät loppukokeineen noin 24 h, asiakaspinnassa tehtävä ryhmätyö ja itsenäinenopiskelu noin 66 h sekä labraharjoitustehtävät noin 18 h
Content scheduling
Opintojaksolla käsitellään aluksi teollisuusilmastoinnin perusteita ja syvennytään mm. kohdepoiston ja ilmavuotojen hallintamekanismeihin sekä mm. sähkön ja LVI:n tiedonvaihtoon. Teorioita sovelletaan erilaisiin pulmiin, teollisuusyrityksiin ja varastoihin. Tietämystä peilataan ja harjoitellaan kohdeyrityksissä.
Completion alternatives
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Mahdolliset AHOT-menettelyt ja hyväksiluvut tulee tehdä 3 viikon kuluessa opintojakson aloittamisen jälkeen.
Practical training and working life cooperation
Mahdolliset vierailijat selviää myöhemmin.
Opintojaksolla tehdään harjoituskonsultointityö pienryhmätyönä todellisessa teollisuusympäristössä.
International connections
Teollisuusilmastoinnin näkökohtia ja käytäntöjä peilataan ja verrataan lähiopetuksen yhteydessä muualla maailmassa oleviin ratkaisuihin ja ajattelutapoihin. Teoll.iv:hen erikoistuneet laitevalmistajat ovat usein ulkolaisia ja heidän tuotteisiin myös tutustutaan.
Further information
Lähitunnit ajoittuvat viikoille 36 -50.
Esitietovaatimuksena Ilmastointi 2 ja äänitekniikka- sekä Savunpoisto- ja erikoistilojen ilmastointi-opintojaksojen hyväksytty suoritus tai vastaavat tiedot.
Opintojaksoon suositellaan liitettäväksi erillinen riskianalyyseihin ja ATEX-asioiden syventävä opintojakso, joka ajoittuu samalle ajanjaksolle (katso vv-opintojakso 5T00CT02, 3 op).
Opiskelijan tulee kirjautua Tabula-toteutukselle 3 viikon sisällä opetuksen alusta.
Analysoiva ja kehittävä palautteen anto on osasuoritus.
Opintojakson vastuuopettaja on Pirkko Pihlajamaa
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hylätty koesuoritus ja/tai hylätysti suoritetut pakolliset aikataulutetut harjoitustehtävät
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa selvittää pääpiirteissään erilaisten teollisuuslaitosten ilmanvaihtoa ja olosuhteita kuormittavat tekijät ja tuntee ratkaisutapoja. Opiskelija tuntee eri teoll.iv-laitevalmistajia.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa mitata ja mitoittaa tavanomaisten teollisuuslaitosten energiatehokkaan ilmanvaihdon.Opiskelija osaa kohdepoiston ja ovi-ilmavuotojen suunnitteluperiaatteet ja osaa suunnitella ratkaisun tavanomaiseen tilanteeseen. opiskelija osaa havainnoida todellisessa tehdaskiinteistössä taloteknisiä asioita. Opiskelija osaa määritellä teollisuusilmastointiin liittyvät kestävän kehityksen elementit.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa toimia innovatiivisesti ja palvelevasti teollisuus-iv-ongelmien selvittelyssä. Opiskelija osaa valita ja perustella erilaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja teoll.iv.ongelmiin. Opiskelija osaa arvioida tehtyjä ratkaisuja kestävän kehityksen näkökulmasta.