Skip to main content

Orientation for Engineering Mathematics (3 cr)

Code: 5N00BC62-3057

General information


Enrolment period
28.11.2016 - 20.01.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2017 - 05.03.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Bioproduct and Process Engineering, students who began in 2014-2018
Teachers
Ulla Miekkala
Person in charge
Ulla Häggblom
Course
5N00BC62

Objectives (course unit)

Student is able
-to operate with mathematical expressions related to technology
-to formulate the mathematical model and solve the equations

Content (course unit)

Mathematical Notations, Unit Conversations. Mathematical Expressions. Solving Linear, Quadratic and Pair of equations. Percentages. Solving Right Triangle. Simple Areas and Volumes.

Location and time

Lähiopetus pe-aamuisin klo 8-11 luokkatilassa B4-27

Exam schedules

Alustava koepvm on XX.3.2017
Tentissä saa olla mukana laskin ja kaavakirja. Muistiinpanoja ei saa tuoda tenttiin.
Opintojakson päätyttyä järjestetään kaksi uusintatenttiä.
1. uusintatentti on ke 19.4.2017 klo 17.00-20 juhlasalissa.
2. uusintatentti on ke 17.5.2017 klo 17.00-20 juhlasalissa.
Jälkimmäisessä voi myös korottaa hyväksyttyä arvosanaa.

Evaluation methods and criteria

Opintojakso suoritetaan viikoittain tarkastettavilla kotitehtävillä sekä loppukokeella. Lopullinen arvosana määräytyy koepisteiden ja kotitehtäväpisteiden yhteismäärästä. Kotitehtävät käsitellään viikottain luennoilla, eikä niitä voi palauttaa jälkikäteen. Kotitehtävistä saa 1-6 pistettä ja kokeen maksimipistemäärä on 36 pistettä. Kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös esityksen selkeys.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, tentti

Learning materials

Opintojakson pääasiallisena oppimateriaalina ovat opetusmonisteet, joita voi kurssin kuluessa ladata kurssin Tabula-sivulta (tabula.tamk.fi).
Kurssilla pärjää peruslaskimella, mutta tulevia opintoja ajatellen graafinen laskin on suositeltava (esim. TI-nspire CX CAS).
Kurssilla käytettävä kaavakirja on Tekniikan kaavasto (kustantajana Tammertekniikka). Myös MAOL:n kaavastoa voi käyttää kurssin aikana ja kokeessa, mutta se ei ole yhtä kattava. Tammertekniikan kaavastoa käytetään yleisesti myös muilla TAMK:n kursseilla.

Student workload

Opiskelijan keskimääräinen työmäärä opintojaksolla on n. 80 h, joka koostuu lähiopetuksesta, ryhmätöistä, itsenäisestä työskentelystä ja tentistä.
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on noin 30 h.

Content scheduling

- Suorakulmaisen kolmion ratkaiseminen. Yksinkertaisten tasokuvioiden pinta-aloja.
- Matemaattiset merkinnät, peruslaskusäännöt ja murtoluvuilla laskeminen
- potenssilaskusäännöt ja kymmenpotenssimuoto ja kerrannaisyksiköt, yksikön muunnokset
- polynomeilla laskeminen ja binomikaavat
- 1. asteen yhtälöt ja kaavan ratkaiseminen
- yhtälöparin ratkaiseminen
- 2. asteen yhtälön ratkaiseminen

Further information

Kurssilla kerrataan matematiikan perusteita, kuten laskusääntöjä, geometriaa, prosenttilaskuja, yksikkömuunnoksia ja perusyhtälöiden ratkaisemista. Kurssilla pääpaino on hyvän laskurutiinin harjoittelu tekemällä luennolla ohjattuja laskuharjoituksia sekä kotitehtäviä. Tarvittaessa suositellaan myös kerrattavaksi aiempia matematiikan opintoja.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia tehtäviä, jotka ovat tunnilla käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita ongelmanratkaisussa. Ratkaisut esitetään selkeästi ja matemaattisia käsitteitä käytetään täsmällisesti.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja hän osaa soveltaa niitä vaikeampiin ongelmiin.

Go back to top of page