Skip to main content

Infection Control in Nursing (2cr)

Code: 7K00CT69-3018

General information


Enrolment period
02.12.2016 - 10.01.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.01.2017 - 09.02.2017
Implementation has ended.
Credits
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 26
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Jaana Renko
Piia Lavonius-Ylönen
Person in charge
Piia Lavonius-Ylönen
Course
7K00CT69

Objectives (course unit)

The student
- knows the most common microbes and communicable diseases;
- is able to work according to aseptic principles.

Content (course unit)

-aseptic practice
-essential microbes

Prerequisites (course unit)

none

Exam schedules

Aseptiikan ja mikrobiolgian koe tenttiterraariossa ajanjaksolla xx.xx.
Varaa itsellesi sopiva koeaika seuraavan linkin kautta:
Uusinnat:
1. uusinta on:
2. uusinta on:

Assessment methods and criteria

Osa 1 Aseptiikka 1 op. painokerroin 1. Tentistä pitää saada 70% oikein.
Osa 2 Mikrobiologia 1 op. Painokerroin 1. Tentistä pitää saada 70% oikein.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luento, itsenäinen työskentely.

Learning materials

Aseptiikka:
Luennot ja opettajan osoittama muu materiaali
Aseptiikan koekirjallisuus:
Duodecim oppiportti -> oppikirjat:
– Infektiosairaudet: Infektiosairauksien epidemiologia ja tartunnan torjunta (tartunnantorjunta, infektioiden merkitys Suomessa, puhdistaminen, desinfektio ja sterilointi, eristäminen ja varotoimet), Infektiosairauksien kliiniset oireyhtymät ja erityiskysymykset ->Mikä on infektiotauti? -> Johdanto
– Potilasturvallisuuden perusteet; ->Vaaratapahtumat terveydenhuollossa, ->Infektioriskit terveydenhuollossa
Duodecim oppiportti
– verkkokurssi Infektioiden torjunta
http://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Sairaalahygieniaohjeisto PSHP:n hygieniaohjeet
.
THL:n Ohje moniresistenttien mikrobien tartunnan torjunnasta, kappaleet 1,2,3,4,7,10.1, 11 http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-260-7
Viimeksi muutettu: maanantai, 22 elokuu 2016, 08:16
MIKROBIOLOGIA: Hellsten, S. (toim.) Kliininen mikrobiologia terveydenhuollossa. Suomen kuntaliitto. Luvut 1 – 9. Lisäksi kaikki luennoilla käsitelty materiaali.

Student workload

aseptiikka lähiopetus 6 h, itsenäistä työskentelyä 21h.
Mikrobiolgia lähiopetus 6 h, itsenäistä työskentelyä 21h.

Further information

Tavoitteet:
Opiskelija
- tietää terveydenhuollon kannalta keskeiset mikrobit ja tarttuvat taudit
- osaa toimia aseptisen toiminnan periaatteiden mukaisesti
Sisältö:
-keskeiset mikrobit
-keskeisimpien mikrobien tartuntatiet ja –tavat
-aseptiikan peruskäsitteet
-aseptinen työskentely:
-henkilöhygienia
-käsihygienia
-suojaimet
-tavanomaiset varotoimet
-eristystoimet
-hoitoon liittyvät infektiot ja niiden ennaltaehkäisy

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävän kriteerit eivät täyty.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

T= Opiskelija tietää keskeiset infektioiden ehkäisyn perusteet. Opiskelija tunnistaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja tietää niiden leviämisen perusteet. Opiskelija osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

H= Opiskelijalla on jäsentynyt kuva infektioiden ehkäisyn perusteista. Opiskelija osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja ymmärtää niiden leviämisen merkityksen terveyden ylläpitämisessä ja sairastumisessa. Opiskelija osaa soveltaa aseptisen työskentelyn periaatteita erilaisissa toimintaympäristöissä sekä perustella toimintaansa.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

K= Opiskelija ymmärtää infektioiden ehkäisyn perusteet laaja-alaisesti terveydenhuollon kontekstissa. Opiskelija osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja ymmärtää niiden lisääntymisen ja leviämisen merkityksen terveyden ylläpitämisessä ja sairastumisessa. Opiskelija osaa soveltaa aseptisen työskentelyn periaatteita erilaisissa toimintaympäristöissä sekä perustella ja arvioida toimintaansa näyttöön perustuvalla hoitotyöllä.

Go back to top of page