Skip to main content

Structured Data Search (3 cr)

Code: 7K00CT60-3019

General information


Enrolment period
02.12.2016 - 10.02.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2017 - 05.03.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 26
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Heleena Laitinen
Taina Peltonen
Course
7K00CT60

Objectives (course unit)

The student
- knows how to define an inquiry and perform a structured data search;
- knows how to describe the process of a data search;
- understands the meaning of evidence based practice;
- knows how to search the clinical practice guidelines, based on health care
- identifies scientific/professional information sources in his/her field and can search for information systematically
- is able to evaluate and use information sources

Content (course unit)

- most essential national and international databases and guidelines;
- structured data search (e.g., PICO);
- evidence based practice;
- level of evidence;
- research critique

Prerequisites (course unit)

none

Location and time

13.2.2017 @ 16.00-20.00
9.3.17 @ 16.00- 20.00
21.3.17@ 16.00-20.00 (seminaari)
23.3.17 @ 16.00-17.30 (tentti)
aikatauluihin voi tulla muutoksia

lisäksi tiedonhaun tunnit.

Exam schedules

Tentti on 23.3.17@16.00-17.30 . Hylätyn tentin voi tutkintosäännön mukaan uusia kaksi kertaa. Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan. Poissaolo tentistä on hylätty suoritus.
Tenttimateriaali ilmoitetaan myöhemmin.

Evaluation methods and criteria

Hyväksytyt tehtävät sekä tunneilla, seminaareissa että verkossa.
Kirjallinen seminaaritehtävä ja vertaisarviointi.

Teaching methods

Luennot
Pari- ja ryhmätyöskentely.
Seminaarityöskentely ja kirjallinen tehtävä (arvioidaan hyväksytty/hylätty)
Tiedonhaku ja tiedonhaun harjoitukset informaatikon kanssa.

Ryhmätyöskentely:
- tiedonhaun harjoitukset
- opiskelijat etsivät tietoa opintoja hyödyntävästä aiheesta ja tekevät pienimuotoisen tiedonhaun.
Ryhmätyöt puretaan sekä Tabulassa että seminaarissa.

Learning materials

Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. 2013. Tutki ja kirjoita. Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Johansson, Axelin, Stolt & Ääri (toim.) 2007. Systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja sen tekeminen. Turun yliopisto. Tutkimuksia ja raportteja A:51/2007.
Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy, Helsinki.
Holopainen A, Korhonen T, Miettinen M, Pelkonen M & Perälä M-L. 2010. Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi. Premissi 1, 38-45.
Kangasniemi, Utriainen, Ahonen, Pietilä, Jääskeläinen & Liikanen. 2013. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291-301.
Korhonen T, Holopainen A, Kejonen P, Meretoja R, Eriksson E & Korhonen A. 2015. Hoitotyöntekijän tärkeä rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa. Tutkiva Hoitotyö 13(1), 2015, 44-51.
Stolt, M; Axelin, A; Suhonen, R. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos.

Completion alternatives

Ei ole.

Further information

Totetussuunnitelma täydentyy vuoden 2017 alussa.
Pakollinen läsnäolo ensimmäisellä luentokerralla, kaikilla tiedonhaun tunneilla ja seminaareissa. Opettaja ei anna korvaavia tehtäviä. Poissaolo suortetaan osallistumalla toiselle vastaavalle toteutukselle.
Kaikki tunneilla tai verkossa annetut tehtävät suoritettava hyväksytysti.
Kurssin toteutuksessa käytetään myös englannin kieltä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (0 hylätty)
- opiskelija ei tunne tiedonhaun vaiheita
- opiskelijan tietämys tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on hajanaista
- opiskelijan tiedot terveysalan suosituksista ovat puutteelliset
- opiskelija ei ole palaututanut sovittuja tehtäviä
- lähteet eivät ole tieteellisiä
- kansainvälisiä lähteitä ei ole käytetty

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (1-2)
- opiskelija on kuvannut käyttämiään hakutermejä ja hakuprosessia
pintapuolisesti
- lähdeluetteloa on laadittu mutta se ei perustu annettuihin ohjeisiin
- opiskelijan tiedot tiedonhausta ja näyttöön perustuvasta toiminnasta on irrallista ja toteavalla tasolla
- käytetyt lähteet hajanaisia, eivät vastaa tutkimuskysymykseen
- käytetty vain yhtä kansainvälistä tutkimusartikkelia

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (3-4)
- aihe on selkeästi rajattu, mutta se vaatii vielä tarkennusta
- hakustrategia ja -polku on kuvattu, mutta haun toistaminen ei annetuilla tiedoilla ole mahdollista
- hakuprosessia on kuvattu pääosin selkeästi
- lähdeluettelo on laadittu mutta se ei täysin perustu annettuihin ohjeisiin
- käytetyt lähteet sisältävät useita aiheeseen soveltuvia kansainvälisiä julkaisuja

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (5 erinomainen)
- aihe on tarkoituksenmukaisesti rajattu
- hakustrategia on kuvattu riittävän tarkasti
- hakupolku on kuvattu johdonmukaisesti ja asiaankuuluvasti
- hakuprosessi on kuvattu selkeänä kuviona
- lähdeluettelo on laadittu ohjeiden mukaan
- käytetyt lähteet ovat aiheeseen soveltuvia pääosin kansainvälisiä julkaisuja

Go back to top of page