Software Analysis and Design (5 cr)
Code: A-AIT231-3004
General information
- Enrolment period
- 28.11.2016 - 08.01.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2017 - 27.05.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Business Information Systems
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 16
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Information Systems
- Teachers
- Maritta Hoffrén
- Course
- A-AIT231
Objectives (course unit)
The students learn to design object based software by using the UML (Unified Modelling Language) to meet the requirements of the business life. Demands, use case modelling, user stories, sketching the interface, process description, class diagram, designing architecture, designing database.
Content (course unit)
The students or student groups define a software. They start with listing the requirements set by the business life, from use case modelling/user stories. The students use UML tools to model the software. The students also familiarise themselves with the process models of software development, especially agile methods.
Prerequisites (course unit)
Prerequisites; ICT and business skills, Introduction to Software Development (A-OT01)
Exam schedules
Sovitaan 1. kerralla.
Evaluation methods and criteria
- Harjoitustyö, toiminnallinen määrittely 30 p. Pakollinen.
______________________________________________________
- Tentti 44 p. Pakollinen.
-- 21 väittämää max 21 pist. (oikein 1 p, väärin -1 p, ei vastausta 0 p).
-- kysymykset (mallinnus ym.) yht. max 23 p
______________________________________________________
- Aktiivisuus, etätehtävät 3 (etätehtäviä annettiin 3 krt) * 4 p = 12 p. (2/3 pakollisia).
_________________
Yhteensä 86 p.
Läpipääsyraja tentistä on 22 p ja harjoitustyöstä 15 p.
Koko kurssin pistetaulukko :
42 - 50 1
51 - 59 2
60 - 68 3
69 - 77 4
78 - 86 5
Teaching methods
Lähiopetus, harjoitustyö, itsenäinen verkko-opiskelu, harjoitukset.
Learning materials
Oppimateriaali on Tabulassa.
Lähiopetuksen yhteydessä jaettava materiaali.
Ilkka Haikala, Tommi Mikkonen Ohjelmistotuotannon käytännöt,2011, ei luvut 10,11,15 ja 16. Pääpaino luvuissa 1 - 6 ja 14. (Löytyy verkosta).
Oheismateriaali :
User Stories Applied for Agile Software Development (Mike Cohn 2007).
Agile modeling , Effective Practices for extreme Programming ... , Scott W. Ambler, 2002.
A Guide to the Business Analysis Body of Knowlwdge (BABOK Guide), versio 2.0 2009.
UML and the Unified Process , Practical Object-Oriented Analysis & Design , Jim Arlow, Ila Neustadt, 2002.
Content scheduling
Toteutus on ns. monimuotokoulutuksen rästitoteutus.
Lähiopetus :
Lähiopetusta järjestetään sovitusti. (Ks. Tabula)
Ensimmäisellä kerralla sovitaan harjoitustyön teosta ja tentistä yms.
Sisältöä :
- Ohjelmistot, ohjelmistokehitys, prosessimallit ja motivaatio prosessimallien kehittämiselle.
- Vaatimusmäärittely (ja -hallinta) : mitä tehdään, miksi tehdään ja miten tehdään.
- Määrittely : toiminnallinen määrittely (ja tekninen määrittely). Määrittely ketterässä ohjelmistokehityksessä.
- Toiminnallisen määrittelydokumentin sisältö
- Mallintaminen ohjelmistokehitystyössä.
- Sovellusalueen (kohdealueen)käyttötilanteiden kuvaaminen : käyttötapaus (use case),käyttötapauskaavio (use case diagram); käyttäjätarina
- Sovellusalueen (toiminnan) toimintalogiikan kuvaaminen : toimintokaavio (activity diagram)
- Sovellusalueen ja ohjelmiston staattisen rakenteen kuvaaminen : luokkakaavio (luokkakaavio), periytyminen.
- Vuorovaikutuksen kuvaaminen (kontrollin eteneminen) : sekvenssikaavio (sequence diagram).
- Tietovirtojen kuvaaminen
- Näyttörakenteen suunnittelu : näyttökartta.
- Arkkitehtuurisuunnittelusta, suunnittelumalleista ja sovelluskehyksistä.
- Laatu.
- Työkaluista.
Mallintamisen työvälineen (Microsoft Visio, Star UML, Visual Paradigm, Archimate, Violet, Daa) käyttö.
Completion alternatives
AHOT.
Practical training and working life cooperation
Harjoitustyön aihe voi tulla toimeksiantajalta.
Further information
Literature: Booch, Jacobson, Rumbaugh: UML 2 and the Unified Process Second Edition. Practical Object-Oriented Analysis and Design, 2005.
Teaching methods: lectures, discussions, demonstrations, exercises, assignment, report/essay, independent on-line study.
Evaluation methods: assignment, exam and report