Nursing Science and Nursing Research (5 cr)
Code: 7K00BK28-3038
General information
- Enrolment period
- 02.12.2016 - 27.04.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.05.2017 - 31.07.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Heleena Laitinen
- Tapio Yrjölä
- Small groups
- 15ahoty2 (Size: 33 . Open UAS : 0.)
- 15ahoty3 (Size: 33 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 15ahoty2
- 15ahoty3
- Course
- 7K00BK28
Objectives (course unit)
Students
-understand the meaning of nursing science;
-justify choices with scientific arguments;
-describe the scientific research process in nursing research;
-differentiate the approaches of quantitative and qualitative research;
-choose appropriate data collection and analysis methods according to the study approach;
-know general guidelines for project work.
-know ethical guidelines in scientific research
Content (course unit)
-recent studies in nursing science
-core contents of Finnish and international discussions in nursing science
-scientific argumentation
-research ethics
-stages of research process
-empirical research: quantitative and qualitative
-theoretical research
-scientific data collection and analysis methods and their use
-project work
Prerequisites (course unit)
Learning Skills and Basics of Nursing Science
Location and time
Aloitustunti xx (läsnäolovelvoite). Osallistuminen tunneille vähintään 80%.
Exam schedules
Tentti 17.5.2017
Uusinnat elo- ja syyskuu 2017.
Ehtona tenttiin osallistumiselle: opiskelija on ilmoittautunut kurssille, osallistunut aloitustunnille (läsnäolovelvoite), tehnyt kaikki annetut tehtävät ja osallistunut tunneille vähintään 80%.
Assessment methods and criteria
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. osallistuminen opetukseen
Osa 4. Tabula-tehtävät S-merkintä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, harjoitukset, verkkotyöskentely. Kurssin toteutus täsmentyy kurssin edetessä. Verkkotyöskentely ja itsenäinen työskentely korostuu.
Learning materials
Opetustavat ja -kirjallisuus täsmentyy kurssin edetessä.
Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä
Tuomi, J ja Sarajärvi A. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi, soveltuvin osin.
Kylmä & Juvakka. Laadulinen terveystutkimus sovektuvin osin
Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä
Kyngäs, H ja Lauri S. Hoitotieteen teorian kehittäminen, soveltuvin osin
Hoitotieteellinen tutkimus Hoitotiede-lehdessä tai Tutkiva hoitotyö-lehdessä; opiskleijoita kehotetaan hakemaan ennakkoon Hoitotiede-lehdestä tai Tutkiva hoitotyö-lehdestä jokin arvioitu tutkimusartikkeli, joka on osa tenttimateriaalia.
Opettajan osoittama materiaali.
Kurssimateriaalina käytetään suomen ja englanninkielistä kirjallisuutta.
Toteutussuunnitelma voi täydentyä.
Student workload
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä 135h, joka erimuotoista opetusta, itsenäistä työtä sekä tentit.
Content scheduling
Hoitotieteen syventävät opinnot 2op
Hoitotyön tutkimuksen perusteet 2op
Suoritetaan kurssin aikana yhtenäisenä kokonaisuutena.
Tehtävät tunnilla ja tabulassa. .
Completion alternatives
ei
Further information
Kurssiin kuuluu tehtäviä, jotka on hyväksytysti suoritettava kurssin aikana. Kaikki tuntien keskustelut ja tehtävät ovat osa tenttimateriaalia. Kontaktitunnilla tehdään tehtäviä, joka tulee kaikkien kurssilla olevien suorittaa hyväksytysti.Tehtävien hyväksytyllä suorittamisella voi olla vaikutusta lopulliseen arvioon.
Läsnäolovelvoite ensimmäisellä luentokerralla. Kaikkien opettajan tunneilla ja Tabulassa antamien tehtävien hyväksytty suorittaminen. Kaikki tunnilla keskusteltu on osa tenttimateriaalia.
Opettaja ei anna poissaloon korvaavaa tehtävää; pakollisen poissaolon voi korvata osallistumalla johonkin toiseen hoitotieteen tutkimuskurssin orientaatioon ja tuomalla siitä opettajan allekirjoittaman todisteen.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista
tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla
tasolla
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet
selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön
tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein