Skip to main content

Paediatric Nursing (4 cr)

Code: 7K00CJ48-3027

General information


Enrolment period
02.12.2016 - 27.03.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.04.2017 - 21.05.2017
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Anna Rinne
Hanna Viitala
Person in charge
Anna Rinne
Small groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 5 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
ryhmä 4
ryhmä 5
Course
7K00CJ48

Objectives (course unit)

The student
-knows how to support the growth and development of both healthy and sick children;
-knows how to support the families' needs and strengths and their growth to parenthood while bringing up children in healthy lifestyles;
- is able to recognize the risk factors related to parenthood, upbringing and healthy lifestyles
- is able, under the supervision, as a member of multidisciplinary team and in collaboration with the child and family, to assess the need for care, plan, implement and evaluate the paediatric care based on evidence-based nursing
-knows the most common paediatric diseases and the basics of paediatric medication management and IV fluid therapy

Content (course unit)

growth, development and upbringing and daily care of healthy child
-supporting of parenthood, risk factors related to child and families’ wellbeing
-recognition of child abuse and early interventions
-children’s rights and principles of paediatric nursing
-impact of child’s disease on child and family
-interaction, communication, guidance and play with child/family in various situations of paediatric care
-paediatric and family nursing care and the most common paediatric diseases
-basics of nursing care for children with special needs
-the most common investigations and procedures of paediatric patients and patient education and guidance related to them
-basics of paediatric medication management and IV fluid therapy and the principles of paediatric patient’s pain management at different ages
-paediatric terminal care, death

Prerequisites (course unit)

50 ects of first year studies completed, including pharmacotherapy and medical calculations

Exam schedules

Tenttien ajankohdat ja uusintapäivät ilmoitetaan lukujärjestyksen valmistuttua täällä sekä kurssin aikana tabulan uutisten kautta.
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö:31.5.2017
-uusinnat:elo-syyskuu 2017
Osa 2 Lastentaudit: tenttiterraariossa 2.- 9.5.2017
-uusinnat: : 11.-20.5. (I) ja 23.-30.5. (II)
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku: 31.5.
-uusintatentit::elo-syyskuu 2017
osa 4 Seminaari 29.5. Osallistuminen toisen ryhmän seminaariin lukujärjestyksen mukaan.

Evaluation methods and criteria

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät, osallistuminen opetukseen. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla.
-
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyö,lastentaudit
-Hyväksytty/hylätty. Lastentaudit: 40 väittämää, joista 30 oikein hyväksyttyyn suoritukseen.
Osa 3 Lääkelasku
Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskujen suorittaminen hyväksytysti.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettuja tehtäviä ja osallistumista seminaariin. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen.

Teaching methods

lähiopetus, itsenäinen opiskelu, itsenäiset tehtävät, seminaari 29.5.2017

Learning materials

1. Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012.
2. Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4. Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
6. Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim.2016. E-aineistona> FINNA Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin. Tentittävät osat esitetään ensimmäisellä tunnilla)
7. Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Osa 4 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
1. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
2. Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.

Student workload

Opintojakso on 4 opintopistettä eli 108 tuntia opiskelijan työtä.
Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit 28h, 1 h lastentautien koe, 2h hoitotyön koe,itsenäiseen työskentelyyn ja tenttikirjallisuuteen perehtyminen 77 h).

Content scheduling

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 4 Itsenäinen työskentely

Further information

Lasten ja nuorten hoitotyön ensimmäisillä tunneilla on läsnäolovelvollisuus.
Opintokokonaisuus koostuu 4 opintopisteen Lasten ja nuorten hoitotyön, lastentautien osasta. Lääkelaskut ja pienryhmätyöskentely ovat osa opintokokonaisuuden sisältöä.
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
-Lastentautien opetus on integroitu Lasten ja nuorten hoitotyön opetukseen
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Lääkelaskukoe sisältää lasten lääkelaskuja. Kaikki laskut suoritettava oikein hyväksyttyyn suoritukseen.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely. Tehtävät annetaan pienryhmätapaamisen ensimmäisellä tunnilla tai tabulassa.
Toteutussuunnitelma täydentyy keväällä 2017.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita.
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyön sekä tämän hoitotyön alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä siihen liittyviä haasteita perheen elämässä
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää lastenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja lastenhoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen.
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa.
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lastenhoitotyössä.
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äi lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lastenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaaliterveyteen liittyvissä haasteissa perheen elämässä
• Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet, nsekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
• osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyössä
• Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.

Go back to top of page