Infection Control in Nursing (2cr)
Code: 7K00CT69-3014
General information
- Enrolment period
- 23.09.2017 - 22.10.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.10.2017 - 15.12.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 44
Objectives (course unit)
The student
- knows the most common microbes and communicable diseases;
- is able to work according to aseptic principles.
Content (course unit)
-aseptic practice
-essential microbes
Prerequisites (course unit)
none
Exam schedules
Koe tenttiterrariossa. Varaa aika kokeeseen: https://exam.tamk.fi/enroll/7K00CT69-3014/exam/13061
ja tee tentti varaamallasi ajalla
I uusintakoe: https://exam.tamk.fi/enroll/7K00CT69-3014/exam/13063
ja tee tentti varaamallasi ajalla
II uusintakoe:https://exam.tamk.fi/enroll/7K00CT69-3014/exam/13064
ja tee tentti varaamallasi ajalla
Assessment methods and criteria
Aseptiikan ja mikrobiologian yhteinen koe, 70 % oikein alimpaan hyväksyttyyn suoritukseen
Teaching methods
Luennot
Keskusteluluennot
Verkko-opiskelu
Learning materials
Aseptiikan koemateriaali
Luennot ja opettajan osoittama muu materiaali
Aseptiikan koekirjallisuus:
Terveysportti-> oppiportti-> oppikirjat:
Infektiosairaudet:
Infektiosairauksien epidemiologia ja tartunnan torjunta (tartunnantorjunta, infektioiden merkitys Suomessa, puhdistaminen, desinfektio ja sterilointi, eristäminen ja varotoimet), Infektiosairauksien kliiniset oireyhtymät ja erityiskysymykset ->Mikä on infektiotauti? -> Johdanto
Potilasturvallisuuden perusteet; ->Vaaratapahtumat terveydenhuollossa, ->Infektioriskit terveydenhuollossa
Duodecim oppiportti:
verkkokurssi Infektioiden torjunta
http://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Sairaalahygieniaohjeisto PSHP:n hygieniaohjeet
THL:n Ohje moniresistenttien mikrobien tartunnan torjunnasta, kappaleet 1,2,3,4,7,10.1, 11 http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-260-7
Mikrobiologian koemateriaali:
Eliisa Karhumäki; Anne Jonsson; Marita Saros, 2016. Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita Publishing Oy sivut 11-63, 104-175 ja
muu opettajan osoittama materiaali
Täydentyy myöhemmin
Student workload
Lähiopetusta 16 tuntia ja koe
Itsenäistä opiskelua 38 tuntia
Completion alternatives
Ei ole
Further information
Sisältö:
-keskeiset mikrobit ja niiden tartuntatiet ja –tavat
-aseptiikan peruskäsitteet
-aseptinen työskentely:
-henkilöhygienia
-käsihygienia
-suojaimet
-tavanomaiset varotoimet
-eristystoimet
-hoitoon liittyvät infektiot ja niiden ennaltaehkäisy
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hylätty: Opiskelija ei tiedä keskeisiä infektioiden ehkäisyn perusteita. Opiskelija ei tunnista terveyden kannalta keskeisiä mikrobiryhmiä eikä niiden leviämisen perusteita. Opiskelijan tiedot aseptisen työskentelyn periaatteista ovat puutteelliset
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tietää keskeiset infektioiden ehkäisyn perusteet. Opiskelija tunnistaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja tietää niiden leviämisen perusteet. Opiskelija osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on jäsentynyt kuva infektioiden ehkäisyn perusteista. Opiskelija osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja ymmärtää niiden leviämisen merkityksen terveyden ylläpitämisessä ja sairastumisessa. Opiskelija osaa soveltaa aseptisen työskentelyn periaatteita erilaisissa toimintaympäristöissä sekä perustella toimintaansa.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ymmärtää infektioiden ehkäisyn perusteet laaja-alaisesti terveydenhuollon kontekstissa. Opiskelija osaa terveyden kannalta keskeiset mikrobiryhmät ja ymmärtää niiden lisääntymisen ja leviämisen merkityksen terveyden ylläpitämisessä ja sairastumisessa. Opiskelija osaa soveltaa aseptisen työskentelyn periaatteita erilaisissa toimintaympäristöissä sekä perustella ja arvioida toimintaansa näyttöön perustuvalla hoitotyöllä.