Skip to main content

Values and Ethics in Social and Health Care (3 cr)

Code: 7K00CT58-3012

General information


Enrolment period
02.07.2017 - 05.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2017 - 22.10.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 44
Teachers
Elisa Airikkala
Person in charge
Elisa Airikkala
Course
7K00CT58

Objectives (course unit)

The student
- knows the basic ethical values in social and health care;
- knows the professional ethical guidelines and principles of the nursing profession;
- is aware of his/her own values and is able to describe them regarding the values and ethical principles in health care;
- knows the principles of sustainable development globally;
- knows the meaning of ethics when related to media

Content (course unit)

values and theory
- values, ethics, moral and self-determent;
- ethical theories;
- various concepts of human being

viewpoint of the client
- human rights, ageing ethics and equality;
- situational ethics and cultural ethics;
- ethical decision-making

guidelines of professional ethics

Prerequisites (course unit)

none

Location and time

5.9 Orientaatio (pakollinen läsnäolo)
7.9
12.9
19.9
26.9 Seminaarit (pakollinen läsnäolo)
28.9 Seminaarit (pakollinen läsnäolo)
5.10 Tentti

Exam schedules

To 5.10
Uusintamahdollisuudet tenttiterraariossa. Sovitaan myöhemmin.

Evaluation methods and criteria

Tentin painokerroin 2.
Seminaari painokerroin 1.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ryhmä-, seminaari- ja itsenäinen työskentely

Learning materials

Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. Juva: WSOY.
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Muu kurssilla esitetty materiaali

Student workload

Yhteensä 3 op = 81 t
Yhteensä 24 t lähiopetusta, 55 t itsenäistä työskentelyä yksin tai ryhmässä, 2 t tentti.

Content scheduling

Ks. Tabula kurssin aikana

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Further information

Pakollinen läsnäolo aloituskerralla ti 5.9.2017 sekä seminaareissa 26.9 ja 28.9.2017.
Muista mahdollisista poissaoloista korvaava tehtävä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hylätty: ei ole palauttanut annettuja tehtäviä/ osallistunut opintojaksolle tai osaaminen ei yllä ykkösen tasolle.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1-2. Opiskelija tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sosiaali- ja terveydenhuollossa ja osaa määritellä oman ammattialansa ihmiskäsityksen sekä tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvot ja oman ammattilalansa eettiset arvot. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

3-4. Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua sosiaali- ja terveydenhuollossa, ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon ihmiskäsityksen, osaa perustella ja toimia sosiaali- ja terveydenhuollossa arvojen, eettisten periaatteiden ja oman ammattialansa eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

5. Opiskelija osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon arvoja, periaatteita ja oman ammattilalansa eettisiä ohjeita eri yhteyksissä. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ja ajattelussa ammatillista vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1-2. Opiskelija tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sosiaali- ja terveydenhuollossa ja osaa määritellä oman ammattialansa ihmiskäsityksen sekä tietää sosiaali- ja terveydenhuollon arvot ja oman ammattilalansa eettiset arvot. Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
3-4. Opiskelija osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua sosiaali- ja terveydenhuollossa, ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon ihmiskäsityksen, osaa perustella ja toimia sosiaali- ja terveydenhuollossa arvojen, eettisten periaatteiden ja oman ammattialansa eettisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.
5. Opiskelija osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja terveydenhuollon arvoja, periaatteita ja oman ammattilalansa eettisiä ohjeita eri yhteyksissä. Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon eettisen päätöksentekoprosessin. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ja ajattelussa ammatillista vastuuta. Opiskelija on osallistunut opetukseen kurssivaatimusten mukaisesti.

Go back to top of page