Skip to main content

Vehicle Engineering (5 cr)

Code: 5C00CS28-3002

General information


Enrolment period
28.11.2016 - 08.01.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2017 - 21.04.2017
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Vehicle Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Vehicle Engineering, students who began in 2014-2018
Teachers
Jari Seppälä
Mikko Ukonaho
Person in charge
Mikko Ukonaho
Course
5C00CS28

Objectives (course unit)

Student learn about environmentally friendly vehicle engineering.

Student are able to:
- design and choose vehicle and power transfer main components such as shaft clutches and couplings, brakes and belt transmissions
- build larger systems using standards and manufactures catalogs and engineered components
- design components and transmissions such as engine-clutch-gearbox-wheels systems
- design vehicle combinations' pulling components, axles and air brakes

Study course includes lectures, design exercises, project work and home work.

Content (course unit)

Selection and dimension of the machine elements and joints of the power transmission. Standard-based dimension. Shaft clutches and brakes. Chain and belt drives. Shaft-hub joints (profile shafts) and shaft joints (the couplings and universal joints).

Design of vehicle combinations' pulling components, driving axles and air brakes.

Prerequisites (course unit)

Basic know-how of
- machine design,
- vehicle dynamics and statics of rigid bodies,
- strength of materials
Basics of finite element method is strongly recommended at least at the same time with this course.

Exam schedules

Toteutuksen aikana: xx.xx.2017
Uusinnat: xx.xx.2017 ja xx.xx.2017

Evaluation methods and criteria

Osasuoritusten maksimipistemäärät ovat:
Oppimistehtävät 24 p. ja tentti 24 p.
Myös opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus!

Teaching methods

Lähiopetus|harjoitukset|harjoitustyöt

Learning materials

Oppikirja: Airila & al., Koneenosien suunnittelu, WSOY, 2003 tai uudempi painos.
Muu materiaali: Luennolla ja verkossa kurssin sivulla jaettava materiaali. Kurssiin liittyvää materiaalia Tabulassa.

Student workload

Suoritus koostuu luennoista ja laskuharjoituksista (51 h), oppimistehtävistä (15 h) sekä tentistä (3 h). Jaetaan erillinen viikkoaikataulu.
Oppimistehtävät: Opintojakson kuluessa jaetaan 5 oppimistehtävää, jotka tehdään ryhmissä (2-3 henkilöä per ryhmä). Ratkaisut on palautettava arvioitavaksi sovittuun päivämäärään mennessä, jonka jälkeen palautettuja ratkaisuja ei arvioida. Kansilehdellä varustetut ratkaisupaperit luovutetaan nidottuna ja riittävin kommentein varustettuna Word- tai Mathcad-dokumenttina. Oleellisilta osiltaan oikeasta ratkaisusta saa 3-6 p tehtävän laajuudesta riippuen ja oppimistehtävistä voi saada yhteensä enintään 24 p. Oppimistehtävien hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija saa niistä vähintään 8 p.
Tentti: Opintojaksosta pidetään vain tentti, välikokeita ei ole. Tenttiin voi osallistua suoritettuaan oppimistehtävät hyväksytysti. Kaiken opintojaksoon liittyvän materiaalin käyttö on sallittu tentissä. Tentin maksimipistemäärä on 24 p. Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija saa tentistä vähintään 8 p.

Completion alternatives

HOPS

Practical training and working life cooperation

Opiskelijakohtainen

International connections

Opiskelijakohtainen

Further information

Lisätietoja opiskelijalle
Mikko Ukonaho 050 431 4020
F2-35
mikko.ukonaho@tamk.fi

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tunnistaa koneenrakennuksen ja tehonsiirron eräitä keskeisiä koneenosia, liitoksia ja välityksiä, kuten akselikytkimet, jarrut ja ketjuvälitykset sekä osaa ohjattuna mitoittaa niitä yksinkertaisiin kohteisiin. Opiskelija tiedostaa standardien merkityksen valintamitoituksessa ja osaa ohjattuna itse mitoittamiaan sekä valmistajien luetteloista valitsemiaan koneenosia käyttäen muodostaa suurempia kokonaisuuksia, komponentteja ja käyttöjä, kuten moottori-kytkin-vaihde-käytöt. Opiskelija on vain jonkin verran motivoitunut, ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee hyvin koneenrakennuksen ja tehonsiirron keskeisiä koneenosia, liitoksia ja välityksiä, kuten akselikytkimet, jarrut ja ketjuvälitykset sekä osaa itsenäisesti mitoittaa niitä tavanomaisiin kohteisiin. Opiskelija huomioi oikeat standardit valintamitoituksessa ja osaa itsenäisesti itse mitoittamiaan sekä valmistajien luetteloista valitsemiaan koneenosia käyttäen muodostaa suurempia kokonaisuuksia, komponentteja ja käyttöjä, kuten moottori-kytkin-vaihde-käytöt. Opiskelija on selvästi motivoitunut, ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti koneenrakennuksen ja tehonsiirron keskeisiä koneenosia, liitoksia ja välityksiä, kuten akselikytkimet, jarrut ja ketjuvälitykset sekä osaa soveltavasti mitoittaa niitä myös vaativiin kohteisiin. Opiskelija huomioi perustellusti oikeat standardit ja eri ratkaisuvaihtoehdot valintamitoituksessa ja osaa itsenäisesti itse mitoittamiaan sekä valmistajien luetteloista valitsemiaan koneenosia käyttäen muodostaa suurempia kokonaisuuksia, komponentteja ja käyttöjä, kuten moottori-kytkin-vaihde-käytöt. Opiskelija on erittäin motivoitunut, ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti ammatillisen kasvun välineenä.

Go back to top of page