Promotion of Health and Functional Ability (3cr)
Code: 7K00CT68-3009
General information
- Enrolment period
- 13.02.2017 - 05.03.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.03.2017 - 30.05.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 44
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Elina Botha
- Anna Aikasalo
- Vesa Joutsen
- Person in charge
- Anna Aikasalo
- Small groups
- r1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- r4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- r1
- r2
- r3
- r4
- Course
- 7K00CT68
Objectives (course unit)
The student
- is able to describe health promotion as a part of nursing;
- knows the importance of mental health for individuals, groups and communities and recognises the different levels of mental health care;
- knows the impact of becoming ill on the well-being of the individual and the family;
- gains skills in order to observe and discuss issues related to mental well-being of individuals and families;
- takes responsibility for his/her learning and actions during small-group learning activities and commits herself/himself to the goal-oriented problem-solving process in small-group education;
- is able to describe the connection between mental factors and health;
- knows the mental development of different ages.
Content (course unit)
- health promotion in nursing
- protective and risk factors in mental health, different levels of mental health
- impact of illness on the well-being of individuals and families, illness in crises, steps in crisis
- addiction as a complex phenomenon and prevention of harmful addiction
- recognition of issues related to addictions
- recognition of one’s own attitudes
- human mental activity and behavior
Prerequisites (course unit)
none
Location and time
Toteutuu maaliskuu - huhtikuu 2017.
Exam schedules
Hoitotyö: tentti ti 11.4., uusinnat ilmoitetaan erikseen
Psykologia: XXX
Assessment methods and criteria
Osa 1 Hoitotyö. Numeerinen arviointi.
Osa 2. Psykologia. Numeerinen arviointi
Osa 3. Pienryhmätyöskentely. Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, ryhmätyöt, vierailijaluennoille ja koulutuksiin osallistuminen, terveystapahtuman järjestäminen
Learning materials
Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/media/pdf/terveyden_edistaminen_esimerkein_2005.pdf
Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177
Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. Alkoholiohjelma 2008-2011.
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit ja käypähoito-suositukset
Student workload
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81. Luentoja 24 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 57 tuntia
Content scheduling
Osa 1: Hoitotyö
Osa 2: Psykologia
Osa 3: Pienryhmätyöskentely
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
Toteutussuunnitelma täydentyy tarvittavilta osin kurssin aikana.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Alimman hyväksytyn kriteerit eivät täyty.
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai tehnyt pyydettyjä tehtäviä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Tietää miten havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Tietää riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja puheeksi ottamisen periaatteet.
Tietää miten asenteet muodostuvat ja millainen merkitys niillä on.
Tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
Tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Osaa huomioida sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Omaa valmiuksia tunnistaa riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Osaa tunnistaa omia asenteitaan ja pohtia niiden merkitystä.
Osaa huomioida psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit – kiitettävä (5)
Osaa tarkastella monipuolisesti sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida laaja-alaisesti psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta ja osaa ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyvät asiat.
Ymmärtää riippuvuuden laaja-alaisuuden ja omaa valmiuksia ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Ymmärtää erilaisuuden laaja-alaisuutta ja osaa pohtia omaa suhtautumistaan monesta eri näkökulmasta.
Osaa tarkastella monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.