Skip to main content

Promotion of Health and Functional Ability (3cr)

Code: 7K00CT68-3006

General information


Enrolment period
28.11.2016 - 27.02.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
06.03.2017 - 16.04.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 37
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Mervi Juntunen
Vesa Joutsen
Paula Pajunen
Person in charge
Anna Aikasalo
Small groups
r1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
r2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
r3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
r1
r2
r3
Course
7K00CT68

Objectives (course unit)

The student
- is able to describe health promotion as a part of nursing;
- knows the importance of mental health for individuals, groups and communities and recognises the different levels of mental health care;
- knows the impact of becoming ill on the well-being of the individual and the family;
- gains skills in order to observe and discuss issues related to mental well-being of individuals and families;
- takes responsibility for his/her learning and actions during small-group learning activities and commits herself/himself to the goal-oriented problem-solving process in small-group education;
- is able to describe the connection between mental factors and health;
- knows the mental development of different ages.

Content (course unit)

- health promotion in nursing
- protective and risk factors in mental health, different levels of mental health
- impact of illness on the well-being of individuals and families, illness in crises, steps in crisis
- addiction as a complex phenomenon and prevention of harmful addiction
- recognition of issues related to addictions
- recognition of one’s own attitudes
- human mental activity and behavior

Prerequisites (course unit)

none

Exam schedules

Osa 1 Hoitotyö tentti 31.3.2017
Uusinnat: 2.5.2017 ja 23.5.2017
Osa 2 Psykologia

Assessment methods and criteria

Arviointimenetelmät (toteutus) ja kriteerit (opintojakso)
Osa 1 Hoitotyö 1op. Numeerinen arviointi.
Osa 2. Psykologia 1op. Numeerinen arviointi
Osa 3. Pienryhmätyöskentely 1op. Suoritusmerkintä (hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% läsnäolovelvollisuus. Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio, ryhmätyöt, erilaiset some työkalut.

Learning materials

Terveyden edistäminen esimerkein. Käsitteitä ja selityksiä. Terveyden edistämisen keskuksen julkaisuja –sarja 3/2005 http://www.soste.fi/media/pdf/terveyden_edistaminen_esimerkein_2005.pdf
Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa (Noppari, Kiiltomäki & Pesonen) sivut 13-52, 120-125, 152-177
Ehkäisevä päihdetyö peruspalveluissa. Opas kunnan ehkäisevään päihdetyöhön. Alkoholiohjelma 2008-2011.
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
Muu opettajan jakama tenttimateriaali esim. artikkelit

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 81. Luentoja 24 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 57 tuntia. Pienryhmätyöskentely 12 h

Content scheduling

Opintojakson orientaatio 8.3.2017, pakollinen läsnäolo
Osa 1 Hoitotyö 1op.
Osa 2. Psykologia 1op.
Osa 3. Pienryhmätyöskentely

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Tietää miten havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Tietää riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja puheeksi ottamisen periaatteet.
Tietää miten asenteet muodostuvat ja millainen merkitys niillä on.
Tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
Tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Osaa huomioida sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida ja ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
Omaa valmiuksia tunnistaa riippuvuutta aiheuttavia tekijöitä ja ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Osaa tunnistaa omia asenteitaan ja pohtia niiden merkitystä.
Osaa huomioida psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit – kiitettävä (5)
Osaa tarkastella monipuolisesti sairastumisen vaikutuksia ihmisen ja perheen hyvinvointiin.
Omaa valmiuksia havainnoida laaja-alaisesti psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta ja osaa ottaa puheeksi psyykkiseen hyvinvointiin liittyvät asiat.
Ymmärtää riippuvuuden laaja-alaisuuden ja omaa valmiuksia ottaa puheeksi riippuvuusongelmiin liittyviä asioita.
Ymmärtää erilaisuuden laaja-alaisuutta ja osaa pohtia omaa suhtautumistaan monesta eri näkökulmasta.
Osaa tarkastella monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan.
Osaa huomioida laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita.

Go back to top of page