Functions and Matrices (3 cr)
Code: 5N00BC64-3082
General information
- Enrolment period
- 18.09.2017 - 17.10.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.10.2017 - 22.12.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bioproduct Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Bioproduct and Process Engineering, students who began in 2014-2018
Objectives (course unit)
Student is able to:
- understand the concept of a function and recognizes the characteristic properties of different basic functions
- solve equations involving basic functions and apply them in practical problems
- recognize graphs of basic functions
- perform basic calculations with matrices and apply them in practical problems
Content (course unit)
Basic Functions and Terminology (Polynomial, Rational, Power, Exponential, Logarithmic and Trigonometric Functions), Graphs of Basic Functions, Equations, Matrix Operations, Group of Linear Equations.
Prerequisites (course unit)
Orientation for engineering mathematics or similar skills.
Exam schedules
Kurssikoe on ke 13.12.2017.
Opintojakson päätyttyä uusintakokeet järjestetään seuraavasti (edellyttää arvosanaa 0 Winhassa)
1. uusintakoe 17.1.2018 klo 17-20 juhlasalissa
2. uusintakoe 7.2.2018 klo 17-20 juhlasalissa
Uusintakokeisiin ilmoittaudutaan Pakin kautta. Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa 0.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa 2. uusintakokeessa. Kaikissa kokeissa saa olla mukana ainoastaan Tekniikan kaavasto tai MAOL sekä tietyiltä osin myös laskin (ohjeet laskimen käytöstä annetaan erikseen).
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan loppukokeella, harjoitustehtävillä (tunti-, koti- ja verkkotehtävillä) ja aktiivisella tuntiosallistumisella, jotka kaikki vaikuttavat arvosanaan. Opintojakson ajankohtaiset tiedot ja linkki harjoitustehtävälistaan löytyvät Tabulasta. Opiskelija vastaa itse siitä, että on päivittänyt tekemänsä harjoitustehtävät harjoitustehtävälistaan ennen seuraavan oppitunnin alkua.
Harjoitustehtävillä saa +/-pisteitä oheisen taulukon mukaan:
%.......pisteet
0-29...0
30-39...1
40-49...2
50-69...3
70-89...4
90-100...5
Harjoitustehtäväpisteet eivät vaikuta kurssin läpipääsyyn vaan niillä voi korottaa arvosanaa. Harjoitustehtäväpisteet vaikuttavat vain 1. kokeen tulokseen.
Varma läpipääsyraja (loppukokeesta) on 40 % loppukokeen maksimipistemäärästä.
Kokeen arvostelussa otetaan huomioon ratkaisun oikeellisuus, valittu ratkaisutapa sekä esitystavan selkeys.
Jo arvosanan nolla saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa koko opintojakson ajan sekä loppukokeeseen osallistumista.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, ongelmalähtöinen opiskelu, yhteistoiminnallinen oppiminen, videomateriaalit, tentti
Learning materials
Opintojaksolla on oppimateriaalina opetusmonisteita, jotka löytyvät Tabulasta tabula.tamk.fi (kysy avain opettajalta).
Tämän lisäksi tunneilla jaetaan monisteita, jotka opiskelija on velvollinen itse hankkimaan mahdollisten poissaolojen ajalta.
Suositellaan hankittavaksi laskin TI-89 tai TI-nspire cx CAS. Lisäksi suositellaan Tekniikan kaavaston (Tammertekniikka) hankkimista.
Student workload
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 80 h, joka koostuu:
- opettajan ohjaamasta lähiopetuksesta,
- ryhmätöistä (opettaja ei ole mukana),
- itsenäisestä työskentelystä ja
- kokeista.
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on n. 38 h.
Content scheduling
Sisällön jaksotus on suuntaa antava. Osa ops:ssa mainituista kokonaisuuksista on tarkoitus suorittaa itsenäisenä opiskeluna ja/tai ryhmätöinä ja/tai verkko-opiskeluna.
Opintojakson keskeinen sisältö:
- funktioiden perusteet
- polynomifunktiot (erityisesti suora ja paraabeli)
- matriisilaskenta
- eksponentti- ja logaritmifunktiot sekä -yhtälöt
Opintojakson aihepiirejä sovelletaan erilaisissa tekniikan probleemoissa.
Further information
Yhteydet opintokokonaisuuden muihin opintojaksoihin:
-- Tietotekniset työkalut sisältää esim. regressiosuoran määräämisen excelin avulla. Taustalla oleva PNS-tehtävä ratkaistaan matriisilaskennan avulla matematiikan kurssissa.
-erilaisia funktiomuotoja kuten eksponentti- ja logaritmifunktioita hyödynnetään fysiikan ja kemian kursseissa
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja suorittaa opintojakson loppukokeen, mutta muuten ei saavuta tyydyttävän arvosanan vaadittuja kriteerejä. Mikäli nämä kriteerit eivät täyty, niin opiskelija poistetaan toteutukselta.
Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen opintojakson uusintatentteihin.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ymmärtää matriisien ja funktioiden peruskäsitteet ja tunnistaa eri tyyppisten funktioiden kuvaajia. Lisäksi hän osaa ratkaista eri funktioihin liittyviä yhtälöitä ja yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja hän osaa soveltaa niitä vaikeampiin ongelmiin. Opiskelijalla on taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Ratkaisut esitetään selkeästi ja matemaattisia käsitteitä käytetään täsmällisesti. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.