Human Anatomy and Physiology II (3 cr)
Code: 7R00CQ55-3004
General information
- Enrolment period
- 02.07.2017 - 31.08.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2018 - 28.02.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Radiography and Radiotherapy
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 36
- Degree programmes
- Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
- Teachers
- Minni Koivunen
- Riika Riihelä
- Course
- 7R00CQ55
Objectives (course unit)
-know the main features of the structure and functions of organs and organ systems
-are able to use the main scientific names and terms of human anatomy and physiology
-are aware of how the human body functions and are able to apply that knowledge in radiography and radiotherapy
Content (course unit)
-The main scientific names and terms of human anatomy
-The main features of the structure and functions of human anatomy
Exam schedules
Tentti on 6.2.2018.
Anatomian ja fysiologian osuuden uusinnat järjestetään tenttiterraariossa keväällä 2018 seuraavasti:
-14.3.-28.3.2018
-7.5.2018-18.5.2018
Ilmoittaudu ja varaa paikka oman toteutuksesi (oikea toteutusnumero!) uusintatenttiin. Löydät oikean tentin Examista toteutusnumerolla.
Sinulla on kaksi mahdollisuutta uusia tentti.
Evaluation methods and criteria
Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella.
Tavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit. Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa. Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, harjoitukset
Itsenäiseen opiskeluun kuuluvat tehtävät, pienryhmätoiminta, verkkosovellusten ja kirjojen käyttö.
Learning materials
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat. Valitse näistä yksi tai useampi:
1.Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 1999 tai 2011 tai uudempi. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2.Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMISEN FYSIOLOGIA ja sen ohella Budowick, M. Bjålie, J.G. Rolstad, B. & Toverud, K.C. ANATOMIAN ATLAS
3.Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
4.Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. 1. painos. 2008 tai uudempi
Further information
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
- lisääntymiselimistö: Opiskelija osaa miehen ja naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja toiminnan, pystyy selvittämään kuukautiskierron, hedelmöitymisen, kiinnittymisen ja gastrulaation. Osaa istukan rakenteen ja toiminnan.
-Iho ja aistit opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä. Opiskelija tuntee aistinelinten rakenteen ja toiminnan. Hän ymmärtää ärsykkeen aiheuttavan aistinsolun aktivaation ja impulssin kulun sekä kuinka aistimus syntyy.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hylätty: jos suoritus on kauttaaltaan puutteellinen tai sisältää paljon tai vakavia virheitä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tyydyttävässä suorituksessa suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyvässä suorituksessa kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kiitettävässä suorituksessa kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.