Supervised Clinical Training, clinical nursing (11 cr)
Code: 7K00BK18-3030
General information
- Enrolment period
- 06.05.2017 - 30.05.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.08.2017 - 08.10.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 11 cr
- Local portion
- 11 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Rami Yli-Villamo
- Sanna Laiho
- Nora Viitala
- Anne Partanen
- Anne-Marie Lehtonen
- Person in charge
- Rami Yli-Villamo
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Course
- 7K00BK18
Objectives (course unit)
The student
-develops and improves his/her clinical competence;
-is able to carry out safe pharmacotherapy under supervision;
-is trained in patient observation, and related decision making;
-shows responsibility and acts according to ethical principles, respecting patients' cultural background;
-is aware of the significance of health promotion in patient care;
-is trained in diverse methods of patient education;
-is able to make decisions in different phases of the nursing process;
-is able to work as a team member and is trained in interdisciplinary collaboration.
Content (course unit)
-medical-surgical or gynaecological wards 7 weeks
-simulation and reflection at school 1 cr
Prerequisites (course unit)
Basics of Nursing and Nursing Science
Basics of Clinical Nursing
Pharmacotherapy and Medical Calculations
Medical-Surgical and Perioperative Nursing
Location and time
Harjoittelu viikot 32-38, simulaatioharjoitukset viikko 39
Exam schedules
Ei kokeita
Evaluation methods and criteria
OSA 1
Laadittujen työvuorojen hyväksyttäminen ohjaajalla ja opettajalla. Työvuorot ohjaajien mukaisesti, jokaisella harjoitteluviikolla tulee olla vähintään yksi viikkolepopäivä. Työvuorojen noudattaminen.
Laadittujen tavoitteiden hyväksyttäminen ohjaajilla ja opettajalla.
Harjoittelujakson väli- ja loppuarviointi ohjaajan ja opettajan kanssa.
Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun hyväksytysti ja määrätyn tuntimäärän mukaisesti. Lääkehoitopassin täyttäminen harjoittelun aikana. Harjoitteluun liittyvien tehtävien tekeminen ja niiden esittäminen seminaarissa.
Itsearvioinnin laatiminen , työvuorotaulukon ja arviointilomakkeiden palauttaminen ohjaavalle opettajalle.
OSAT 2 ja 3 Aktiivinen osallistuminen simulaatioharjoituksiin ja oppimiskeskusteluihin, läsnäolo molemmissa harjoituksissa.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
ohjattu harjoittelu erilaisilla vuodeosastoilla, simulaatioharjoitukset
Learning materials
Kuten sisätautipotilaan ja kirurgisen hoitotyön teoriaopintojaksoilla
Student workload
OSA 1 Harjoittelu 10op. Kokonaistuntimäärä on 270 tuntia, josta osastolla suoritettava tuntimäärä on 260 tuntia . Kontaktitunnit muodostuvat harjoittelun orientaatiosta, osastolla tehdyista tunneista, seminaariin valmistautumisesta ja harjoittelun seminaarista.
OSA 2 Sisätautipotilaan hoitotyön simulaatioharjoitus
OSA 3 Kirurgisen hoitotyön simulaatioharjoitus
Osat 2 ja 3 yhteensä 1op, josta lähiopetusta 12 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus 15 tuntia.
Completion alternatives
ei ole
International connections
Opintojakson voi suorittaa kokonaan KV-vaihdossa
Further information
Esivaatimuksena alkuvaiheen opinnoista 50 op suoritettuna sisältäen lääkehoidon ja lääkelaskujen opintojaksot. Osallistuminen sisätautipotilaan hoitotyön ja kirurgisen potilaan hoitotyön opintojaksoille sekä orientoivien harjoitteluopintojaksojen suorittaminen.
Harjoittelun tehtävät:
1) Hoitotyön suunnitelma
2) Hoitotyön yhteenveto
3) Lääkehoitopassi
Tehtävistä 1 ja 2 ja seminaarista annetaan tarkemmat ohjeet sähköpostitse harjoittelujakson alussa.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
HYVÄKSYTYN HARJOITTELUN KRITEERIT
-osaa sisätauti-kirurgisen hoitotyön perustiedot, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
-hahmottaa sisätautia sairastavan potilaan/ kirurgisesti hoidettavan potilaan hoitopolun
-suoriutuu keskeisistä sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyön kliinisistä taidoista
-hallitse infektioiden torjunnan periaatteet ja toimii aseptisesti
-osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
-osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
-kohtaa potilaan/ perheen/työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen asiakkaan/potilaan/ työyhteisön jäsenten kanssa
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida potilaan hoitoa asiakaslähtöisesti
- tekee hyväksytyn hoitotyön suunnitelman ja yhteenvedon omalle potilaalle
-pyrkii ottamaan huomioon terveyden edistämisen näkökulman potilaan hoidossa
-harjaantuu potilaan ohjauksessa ja osaa käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä
-edistää potilasturvallisuutta hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
-toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
-noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
-tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
HYLÄTYN HARJOITTELUN KRITEERIT
•Sisätauti- kirurgisen hoitotyön perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
•ei hahmota sisätautia sairastavan potilaan/ kirurgisesti hoidettavan potilaan hoitopolkua
•ei suoriudu keskeisistä sisätauti-kirurgisen potilaan kliinisistä taidoista ohjattuna
•ei hallitse infektioiden torjunnan periaatteita ja aseptinen toiminta pettää
•tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
•ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia
•hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellista
•omapotilaan hoitotyön suunnitelmasta ja yhteenvedosta ei ilmene potilaan kokonaisti-lanne
•ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita/perhettä/ työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutuk-seen asiakkaan/ perheen/ työyhteisön kanssa
•ei osoita kiinnostusta potilaan ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
•rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
•ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden