Paediatric Nursing (4 cr)
Code: 7K00CJ48-3023
General information
- Enrolment period
- 02.07.2017 - 25.09.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.10.2017 - 19.11.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Maija Koivunen
- Helena Peltola
- Hanna Viitala
- Piia Kosunen
- Katariina Kunnas
- Person in charge
- Katariina Kunnas
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Course
- 7K00CJ48
Objectives (course unit)
The student
-knows how to support the growth and development of both healthy and sick children;
-knows how to support the families' needs and strengths and their growth to parenthood while bringing up children in healthy lifestyles;
- is able to recognize the risk factors related to parenthood, upbringing and healthy lifestyles
- is able, under the supervision, as a member of multidisciplinary team and in collaboration with the child and family, to assess the need for care, plan, implement and evaluate the paediatric care based on evidence-based nursing
-knows the most common paediatric diseases and the basics of paediatric medication management and IV fluid therapy
Content (course unit)
growth, development and upbringing and daily care of healthy child
-supporting of parenthood, risk factors related to child and families’ wellbeing
-recognition of child abuse and early interventions
-children’s rights and principles of paediatric nursing
-impact of child’s disease on child and family
-interaction, communication, guidance and play with child/family in various situations of paediatric care
-paediatric and family nursing care and the most common paediatric diseases
-basics of nursing care for children with special needs
-the most common investigations and procedures of paediatric patients and patient education and guidance related to them
-basics of paediatric medication management and IV fluid therapy and the principles of paediatric patient’s pain management at different ages
-paediatric terminal care, death
Prerequisites (course unit)
50 ects of first year studies completed, including pharmacotherapy and medical calculations
Exam schedules
Lastentautioppi tenttiterraariossa viikolla /2017 (uusintatentit tenttiterraariossa)
Lasten ja nuorten hoitotyö sekä niihin liittyvä lääkelasku (uusintatentit )
Evaluation methods and criteria
Osallistuminen orientaatiotunnille on pakollinen
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät, osallistuminen opetukseen. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa ja aktiivista osallistumista lähiopetustunneilla.
Osa 2 Lastentaudit
-hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä 75 % oikein maksimipistemäärästä.
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus, pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen
Learning materials
Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
1.Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012.
2.Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3.Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4.Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5.Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
6.Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Osa 2 Lastentaudit
Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim. Uusin painos. E-aineistona Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin (ilmoitetaan orientaatiotunnilla)
Osa 5 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
1. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
2. Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.
Student workload
Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit 32h, lastentautioppi koe 1h, lasten ja nuorten hoitotyö koe 2 h, pienryhmätyöskentely 11h, valmistautuminen pienryhmätehtäviin tenttikirjallisuuteen perehtyminen 10h).
Content scheduling
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
-Lastentautien opetus on integroitu Lasten ja nuorten hoitotyön opetukseen
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
Further information
Toteutussuunnitelma täydentyy elokuussa 2017
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten- ja nuorten hoitotyön sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Ymmärtää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet,
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon