Skip to main content

Paediatric Nursing (4 cr)

Code: 7K00CJ48-3021

General information


Enrolment period
28.11.2016 - 30.01.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2017 - 26.03.2017
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 22
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
Teachers
Ulla Markkanen
Hanna Viitala
Anne Silvan
Person in charge
Anne Silvan
Small groups
r1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
r2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
r1
r2
Course
7K00CJ48

Objectives (course unit)

The student
-knows how to support the growth and development of both healthy and sick children;
-knows how to support the families' needs and strengths and their growth to parenthood while bringing up children in healthy lifestyles;
- is able to recognize the risk factors related to parenthood, upbringing and healthy lifestyles
- is able, under the supervision, as a member of multidisciplinary team and in collaboration with the child and family, to assess the need for care, plan, implement and evaluate the paediatric care based on evidence-based nursing
-knows the most common paediatric diseases and the basics of paediatric medication management and IV fluid therapy

Content (course unit)

growth, development and upbringing and daily care of healthy child
-supporting of parenthood, risk factors related to child and families’ wellbeing
-recognition of child abuse and early interventions
-children’s rights and principles of paediatric nursing
-impact of child’s disease on child and family
-interaction, communication, guidance and play with child/family in various situations of paediatric care
-paediatric and family nursing care and the most common paediatric diseases
-basics of nursing care for children with special needs
-the most common investigations and procedures of paediatric patients and patient education and guidance related to them
-basics of paediatric medication management and IV fluid therapy and the principles of paediatric patient’s pain management at different ages
-paediatric terminal care, death

Prerequisites (course unit)

50 ects of first year studies completed, including pharmacotherapy and medical calculations

Exam schedules

TENTTIEN AJANKOHDAT ILMOITETAAN ORIENTAATIOTUNNILLA
Osa 1. Lasten ja nuorten hoitotyö:
I Uusintatentti: tenttiterraariossa
II Uusintatentti: tenttiterraariossa
Osa 2 Lastentaudit: tenttiterraariossa
I Uusintatentti: tenttiterraariossa
II Uusintatentti: tenttiterraariossa
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku:
Lasten ja nuorten hoitotyön tentin yhteydessä
I Uusintatentti: yleisenä uusintakoepäivänä
II Uusintatentti: yleisenä uusintakoepäivänä
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiotunneilla.

Evaluation methods and criteria

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät, osallistuminen opetukseen.
Osa 2 Lastentaudit
Tentti, joka arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus 75% vastauksista oikein.
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Hyväksytty/ hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä tentittävän lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
Hyväksytty/hylätty. 100% osallistumisvelvollisuus ja hyväksytysti suoritetut tehtävät. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
Osa 5 Seminaari:
Hyväksytty/hylätty. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan seminaaritehtävän tekoon ja esitykseen osallistuminen erillisen ohjeen mukaan. Läsnäolo seminaarissa on pakollinen.

Teaching methods

Lähiopetus, pienryhmätyöskentely (opintokäynti?), ohjattu itsenäinen työskentely

Learning materials

Tenttimateriaali:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2013.
Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Vammaistuki lapselle)
Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015) ja Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus (2016) sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä (2010) sekä
THL: Syödään yhdessä –ruokasuositukset lapsiperheille (2016) soveltuvin osin: s.62-93
Osa 2 Lastentaudit
Rajantie, Heikinheimo & Renko (toim.) Lastentaudit, Duodecim (2016).
Lasten lääkehoidon erityispiirteitä, Vastasyntyneen sairaudet, Lihavuus, Nestetasapainon häiriöt ja hoito, Infektiotaudit, Allergiat, Astma, Diabetes, Munuaisten ja virtsateiden sairaudet: Kastelu
Suoliston, maksan ja haiman sairaudet: Ruuansulatuskanavan kehitys, Vatsakipu ja oksentelu, Koliikki, Ummetus, gastroesofageaalinen refluksitauti, Neurologiset ongelmat:Onko lapsen motorinen kehitys normaali? Onko lapsen henkinen kehitys normaali? Keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi
Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
Nikkola, Nurkka, Paloposki: Annos oivallusta harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi (2016) tai
Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.

Student workload

Lasten ja nuorten hoitotyö, lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit, koe, pienryhmätyöskentely, valmistautuminen pienryhmätehtäviin, tenttikirjallisuuteen perehtyminen).

Content scheduling

Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
Osa 5 Seminaari

Further information

Toteutussuunnitelmaan voi tulla vielä muutoksia opintojakson alkaessa.
7K00CJ48 koostuu 4 opintopisteen kokonaisuudesta, joka sisältää Lasten ja nuorten hoitotyö ja Lastentaudit -osat. Lasten hoitotyön lääkelasku ja pienryhmätyöskentely, seminaari sekä ruoka-aineallergisen lapsen hoitotyön asiantuntijaluento ovat lisäksi opintokokonaisuuden sisältöä.
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
-Lastentautien opetus on integroitu Lasten ja nuorten hoitotyön opetukseen
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Lääkelaskukoe suoritetaan Lasten ja nuorten hoitotyön tentin yhteydessä ja uusintakokeet tavallisina tentteinä.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely
-Opiskelu sisältää kaksi tutorlähtökohtaa
Osa 5 Seminaari
”Terveen lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen” -seminaarityöskentely
-seminaarityöskentelyn aiheet jaetaan orientaatiotunnilla.
-seminaarin ajankohta on:
-Läsnäolo pakollinen.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Lasten – ja nuorten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
-Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita.
-Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
-Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
-Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyön alueelta sekä tämän hoitotyön alueen erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
-Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot.
-Tunnistaa vanhemmuuden kasvuun liittyviä haasteita perheen elämässä.
-Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
-Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen.
-Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
-Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi.
-Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen perheen hoitotyössä.
-Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
-Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
-Pystyy ottamaan palautetta vastaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää lastenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyön hoitoprosessiin.
-Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita.
-Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
-Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa.
-Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen.
-Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuden kasvuun liittyvissä asioissa perhettä.
-Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita perheen hoitotyössä.
-Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lastenhoitotyössä.
-Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä.
-Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä.
-Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lastenhoitotyön tietoperustaa.
-Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lastenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
-Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuden kasvuun liittyvissä haasteissa perhettä.
-Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja.
-Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
-Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä.
-osaa ohjata asiakaslähtöisesti lastenhoitotyössä.
-Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa.
-Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä.
-Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.

Go back to top of page