Basics of Mathematics (3 cr)
Code: 5B00BK90-3009
General information
- Enrolment period
- 01.01.2017 - 17.03.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.03.2017 - 31.05.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Construction Site Management
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Site Management
Objectives (course unit)
Students can
-construct mathematical models on technical problems and solve the resulting equations and equation pairs
-solve triangles
-calculate centres of gravity for surfaces and areas for triangles and diverse polygons
-use similarity and scale
-use and apply surface vectors in technical problems.
Content (course unit)
Solving of equations, formulas, and equation pairs. Solving of rectangular and oblique triangles. Centre of gravity. Surface areas. Similarity and scale. Surface vector calculation and its use in technical applications
Exam schedules
Opintojakson kurssikoe pidetään XX.XX.2017 tuntiaikaan.
Uusinta- /korotustentit erikseen sovittuna aikana.
Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa nolla.
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakso suoritetaan kokeilla ja harjoitustehtävillä, joiden tekeminen vaikuttaa arvosanaan. Kotitehtäväpisteiden saamiseksi on osallistuttava kotitehtävien tarkistukseen ja oltava valmis esittämään oma ratkaisunsa. Kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys. Jo arvosanan 0 saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa sekä kurssikokeeseen osallistumista.
Harjoitustehtävillä saa lisäpisteitä oheisen taulukon mukaan:
yli 30% : 1
yli 40% : 2
yli 50% : 3
yli 70% : 4
yli 90% : 5
Harjoitustehtäväpisteet eivät vaikuta kurssin läpipääsyyn vaan niillä voi korottaa arvosanaa. Lopullinen arvosana määräytyy kokeen, harjoitustehtäväpisteiden ja osallistumisaktiivisuuden perusteella.
Harjoitustehtäväpisteet vaikuttavat myös uusinnan/ korotuksen tulokseen.
Teaching methods
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, videomateriaalit, STACK-tehtävät, tentti
Learning materials
Opettajan jakama materiaali, joka löytyy Tabulasta.
Kaavasto: Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka tai MAOL
Student workload
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 80 h, joka koostuu:
-lähiopetuksesta, jossa opettaja mukana
-ryhmätöistä (opettaja ei ole mukana)
-itsenäisestä työskentelystä (mm. kotitehtävät, videot,STACK-tehtävät)
-kokeesta
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on 24 h
Content scheduling
Opintojakson sisältö koostuu seuraavista aihealueista, joista osa mahdollisesti toteutetaan itseopiskeluna tai ryhmätöinä:
- yhtälöiden ja kaavojen sekä yhtälöparin ratkaiseminen
- kolmion ratkaiseminen ja erilaisten monikulmioiden pinta-alat
- painopisteen laskeminen
- vektorilaskennan perusteet tasossa.
Further information
Opintojaksoon tulee Tabula-toteutus. Opettajalta saa Tabula-avaimen.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.