Skip to main content

Physiotherapy for the Elderly, Part 1 (3cr)

Code: 7F00CV73-3001

General information


Enrolment period
28.11.2016 - 08.01.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2017 - 12.05.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Physiotherapy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Tarja Tittonen
Hannu Järvinen
Hannele Anttila
Toni Leander
Pirjo Lehto
FYSIO Luennoitsija
Liisa Mannisenmäki
Person in charge
Hannu Järvinen
Course
7F00CV73

Objectives (course unit)

Students
- know the factors having an impact on an elderly person’s aging and life span
- know the essential changes in an elderly person’s functional ability (for instance balance and ability to walk)
- can test in reliably the mobility, functionality and independent coping of the elderly
- can apply theory in choosing the physiotherapeutic exercises and rehabilitation

Content (course unit)

- meters and ways to measure movement and functional ability
- analysis of movement, functional ability and independent functioning
- evidence based physiotherapy in choosing exercises
- motivation for movement and functioning
- the chances in functional ability caused by aging
- assessing and prevention of falling risks

Exam schedules

Pe 20.1.2017 jakson teoriakoe (klo 8.30-10.00)
Uusintatenttipäivät: 7.2.2017, 14.3.2017

Assessment methods and criteria

Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
Jakson koe numeerinen arviointi 0-5
Tutoristuntojen arviointi hyväksytty/hylätty
Seniorikumppani tehtävä hyväksytty/hylätty
Ikääntyneiden liikunta -virtuaaliopinnot hyväksytty/hylätty
Harjoitustunnit hyväksytty/hylätty

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus
harjoitukset
raportti/työselostus
tentti
ongelmalähtöinen opiskelu
Jakson materiaali löytyy Tabulasta

Learning materials

HartikainenS, Lönnroos E. 2008. Geriatria. Arvioinnista kuntoutukseen. Edita.
Heikkinen, E .,Rantanen, T. ( toim. ) 2013. Gerontologia. 3. uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu.
Jones, J., Rose, D. 2005. Physical Activity Instruction of Older Adults. Human Kinetics.
Kauffman,T., Barr, J.,Moran,M. 2007. Geriatric Rehabilitation Manual. Churchill Livingstone Elsevier.China. KAPPALEET: 15, 31, 32, 33, 35, 49, 60, 82, 83.
Kallanranta, T. ym toim. 2008 Kuntoutus. Kustannus Oy Duodecim. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.
Leinonen, R. , Havas, E. ( toim. ) 2008. Fyysinen aktiivisuus iäkkäiden henkilöiden hyvinvoinnin edistäjänä. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 212. Jyväskylä.
Pajala Satu. 2012. Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Raitanen,T., Hänninen, T. Pajunen, H., Suutama, T. (toim.) 2004. Geropsykologia. Vanhenemisen ja vanhuuden psykologia. Porvoo:WSOY.
Ruskovaara Anna (toim.) 2009. Rakennetun ympäristön esteettömyyskartoitus. Opas kartoituksen tilaajalle ja toteuttajalle. Invalidiliiton julkaisuja.
Sakari-Rantala,R.2003. Iäkkäiden ihmisten liikunta- ja kuntosaliharjoittelu. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 142.LIKES. Jyväskylä.
Salminen, A-L. Toim. 2010. Apuvälinekirja. 2.uudistettu painos.
Sihvonen,S.2004. Postural balance and aging. Jyväskylän yliopisto.Väitöskirja.
Spirudoso, W.ym. 2005. Physical dimensions of aging. Human Kinetics. United Kingdom.
STAKES:ICF Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. Ohjeita ja luokituksia 2004:4. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä. http//:www.stakes.fi/
Suominen,M. 2008. Ikääntyneen ravitsemus ja erityisruokavaliot. Opas ikääntyneitä hoitavalle henkilökunnalle. 7.uud painos. Ravitsemusterapeuttien yhdistys.
Tilvis, R. 2010. Geriatria. Helsinki. Kustannus Oy Duodecim.
TOIMIA –tietokanta. www.toimia.fi
Alla lueteltujen lehtien artikkeleissa 2013-2016 vuosina ikääntyneitä käsittelevät artikkelit: Fysioterapia –lehti, Liikunta ja Tiede –lehti, Suomen Lääkärilehti, Duodecim, Gerontologia, Gerontology – Rehabilitation, jne
www.thl.fi
www.valtiokonttori.fi (sotaveteraanit)
www.ikainstituutti.fi
www.stakes.fi
www.kunnat.net
www.stm.fi
www.senioriliike.fi
www.ukk-instituutti.fi

Content scheduling

Tutoristunnoissa ja käytännön harjoittelutunneilla on 100% läsnäolovelvollisuus. Jos on poissa, opiskelija referoi yhden aihealueeseen liittyvän tutkimuksen ja toimittaa referaatin (tutor)opettajalle ja ryhmälleen.
Seniorikumppani -tehtävän palautus Tabulaan.
Ikääntyneiden liikunta -virtuaaliopintojen kaikki tehtävät su 22.1.2017 klo 24 mennessä palautettu Tabulaan.

Practical training and working life cooperation

Matleena Vepsäläinen, lantionpohjan toimintahäiriöt
Tiina Kaistila, opintokäynti - testaus/tutkimus (PSHP kliininen fys.)
Viola-Koti -käytännön harjoituksia

Further information

Edellytys opintojaksolle pääsemiseksi: Osallistuminen aikuisten fysioterapia -opintokokonaisuuksille.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 23.1.2017-2.2.2017. Vk 9 itsenäisen työskentelyn viikko.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Perustiedoissa on runsaasti puutteita, irrallisuutta ja/tai runsaasti virheellisyyksiä. Tiedon käyttö on yksipuolista ja kritiikitöntä.
Harjoittelutunneilla hylätyssä suorituksessa opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla. Opiskelija on poissa harjoittelutunneilta eikä korvaa niitä. Perustiedot ja -taidot erittäin puutteelliset.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson pääkohdat fysioterapiaan liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija osallistuu ryhmän/tutorryhmän tavoitteelliseen toimintaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija jäsentää opintojaksossa esiin tulevia fysioterapiaan liittyviä ilmiöitä ja käsitteitä ja niiden välisiä suhteita ja soveltaa tietoa eri tilanteisiin. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja toiset ryhmäläiset/tutorryhmäläiset huomioiden ja osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan ja ryhmän toimintaa.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osoittaa opintojaksoon liittyvien ilmiöiden monipuolista ja perusteltua hallintaa ja osaa yhdistää tietoa joustavasti ammatillisiin yhteyksiin. Opiskelija pystyy perustelemaan oman ammatillisen näkökulmansa.

Go back to top of page