Skip to main content

Strategic Economic Indicator Based Actions For Entrepreneurs (5 cr)

Code: 3H00FE40-3001

General information


Enrolment period
09.06.2022 - 31.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Business Administration
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Business Administration
Teachers
Taina Huhtinen
Person in charge
Taina Huhtinen
Course
3H00FE40

Objectives (course unit)

Opintojakson aikana opit ymmärtämään, mistä talouden johtamisen kannalta oleelliset luvut muodostuvat ja miten niihin voidaan vaikuttaa. Pystyt neuvottelemaan kirjanpitäjän kanssa, ja perustellusti ehdottamaan ja toteuttamaan muutoksia yrityksen tarpeiden mukaisesti.

Opiskelija osaa
- tulkita yrityksen toimintaa ja taloudellista asemaa tilinpäätösinformaation perusteella.
- analysoida oikaistun tuloslaskelman ja taseen sekä tehdä rahoituslaskelmia.
- laskea ja tulkita yrittäjälle tärkeimmät tunnusluvut.

Content (course unit)

Miten tilinpäätösinformaatiota tarkastellaan?
Mitä oikaisuja tilinpäätökseen voidaan tehdä?
Miten hyödynnetään erilaisia laskelmia?
Miten lasketaan ja tulkitaan erilaisia tunnuslukuja?
Mitä toimia tulee tehdä, jotta tunnusluvut muuttuvat haluttuun suuntaan?

Prerequisites (course unit)

Previous modules completed or equivalent knowledge.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija tietää tilinpäätösanalyysissä käytettävät laskelmat ja tunnusluvut, mutta ei osaa uskottavasti perustella toimenpiteitä niiden muuttamiseksi.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija hallitsee tilinpäätösanalyysissä käytettävät laskelmat ja tunnusluvut. Hän osaa pohtia aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija osaa myös itse etsiä tietoa tunnuslukujen ymmärtämisen tueksi. Opiskelija osaa tilinpäätösanalyysissä käytettävät laskelmat ja tunnusluvut. Opiskelija pystyy tulkitsemaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia sekä suunnittelemaan, ehdottamaan ja perustelemaan muutosehdotuksensa kattavasti.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Opiskelija ei ole tutustunut aiheeseen liittyvään lähdemateriaaliin eikä osoittanut osaamistaan opintojakson tavoitteiden osoittamalla tavalla.

Location and time

Aikataulut Moodlessa ja Lukkarikoneessa.
Kontaktitunnit Zoom-kontakteina

Exam schedules

Ei ole.

Assessment methods and criteria

Tehtävät suoritettu tehtävänannon mukaisesti.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Verkko-opetus Moodle ja Zoom-kontaktit lukujärjestyksen mukaisesti
Pienryhmätyöskentely tai itsenäinen työskentely Zoomissa ja oppituntien ulkopuolella

Harjoitustehtävät itsenäiseen harjoitteluun ja arvioitavat palautettavat tehtävät.
Harjoitustehtävissä käytetään Exceliä, jonka käyttötaitoihin on mahdollisuus panostaa jo ennen syksyä Eduhouse-palvelussa. Tarkemmat ohjeet ryhmän yhteisessä Moodle-pohjassa https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=29124

Tämän opintojakson sisältö integroituu ryhmän syksyn 2022 muuhun opetukseen mahdollisimman paljon, joten tähän opintojaksoselosteeseen voi vielä tulla tarkennuksia opetuksen alkaessa.

Learning materials

* Moodlen materiaalit.

* Eduhousen koulutusmateriaalit: Tehtävien tekemiseen tarvittavia koulutuksia alla. Koulutuslinkit, kirjautumisohjeet ja käyttäjätunnukset ovat ryhmän Moodle-pohjassa.

** Excel perus ja jatko -koulutuskokonaisuudet. Näiden koulutusten suorittamista heti syksyn alussa tai jo kesän aikana suositellaan kaikille, jotka kaipaavat
kertausta tai syventämistä Excel-osaamiseensa.
** Eduhousen koulutuskokonaisuus: Muutoksen johtaminen
** Eduhousen video taloushallinnon digitalisoitumisesta
** Eduhousen koulutuskokonaisuus: Tekoälyn, automaation ja prosessimuotoilun perusteet ja soveltaminen - Case: Taloushallinto

* Kirjavinkkejä, tarvittaessa tukemaan:

Jormakka-Koivusalo-Lappalainen-Niskanen: Laskentatoimi, Edita (2015 tai uudempi)

Salmi, Ilari: Mitä tilinpäätös kertoo? (2016 saatavissa verkkokirjana)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/97t1be/alma993059936905973

Suomala, Manninen ja Lyly-Yrjänäinen: Laskentatoimi johtamisen tukena (2011)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/97t1be/alma9910172854205973

Järvenpää-Länsiluoto-Partanen-Pellinen: Talousohjaus ja kustannuslaskenta (2017)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911129482605973

Åkerberg: Budjetointi 2020-luvulla (2017)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/r7s9o4/alma999692554205973

Sutinen-Haapakorva: Pelastetaan strategia: pöytälaatikosta päivittäiseksi työkaveriksi (2021)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911251282305973

Vierula, Markku: Löydä kilpailuetusi (2021)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911244879405973

Hämäläinen-Sora: Strategia arkeen OKR-mallilla: Käytännönläheinen opas OKR-mallin käyttöönottoon (2020)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911194877505973

Liappis-Pentikäinen-Vanhala: Menesty yritysvastuulla: käsikirja kokonaisuuteen (2019)
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/97t1be/alma9911179984305973

Student workload

1 op = 27 h
5 op = 135 h

Content scheduling

1. ja 2. jakso syksyllä 2022

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

Osa tehtävistä tehdään ryhmän valitsemaan yritykseen tai työpaikkaan.

International connections

Mikäli opiskelijalla on kv-yhteyksiä omassa yrityksessään tai työpaikassa.

Further information

Opintojaksolla käsitellään opetussuunnitelmassa mainittuja asioita alla olevasti painottaen:

Opintojaksolla käytetään työvälineenä Exceliä, joten opintojaksoon sisältyy myös Excel-perusteiden ja jatkon kertaussuositus tai opettelu ulkopuolisen koulutuksen tarjoajan palvelussa (Eduhouse). Samoin opetellaan Excel Pivot -työkalun käyttöä tiedon käsittelyssä ja analysoinnissa tehtävien avulla.

Budjetointi, tunnuslukujen laskeminen, analysointi ja taloudellisten toimintaedellytysten havainnollistaminen Excelin keinoin. Pyritään käyttämään pienryhmän valitsemaa yritystä analyysin kohteena.

Digitalisaation, tekoälyn ja prosessien automatisoinnin merkityksen hahmottaminen Eduhousen koulutuskokonaisuuden ja pienryhmän yritykseen tai työpaikkaan kohdistuvan kehittämistehtävän avulla.

Go back to top of page