Orientoiva harjoittelu, kliinisen hoitotyön perusta (4cr)
Code: 7K00CT94-3004
General information
- Enrolment period
- 25.07.2016 - 20.11.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.11.2016 - 26.02.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Elina Botha
- Anna Aikasalo
- Liisa Sittig
- Person in charge
- Elina Botha
- Small groups
- th1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- th2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- kl1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- kl2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- th1
- th2
- kl1
- kl2
- Course
- 7K00CT94
Objectives (course unit)
The student
- participates actively in clinical training and is responsible for his/her own and the group’s learning
- takes care of tidiness and orderliness during clinical training
- follows principles of ergonomics and promotes patients' functioning ability
- is able to work according to aseptic principles
- is able to help and guide people in their daily activities
- is able to monitor adults' vital signs and related changes
- is able to ensure continuity of nursing by documentation
Content (course unit)
-aseptic practice in the nursing environment
-moving and handling of patients according to ergonomic principles
-maintenance of personal hygiene and skin care
-maintenance of nutritional status
-promotion of elimination
-measuring and monitoring of circulation and respiration
-assisting of patients with respiratory problems
Prerequisites (course unit)
Participation in the following courses:
Infection Control in Nursing and
Basics of Clinical Nursing
Exam schedules
-
Assessment methods and criteria
Taitokokeet, harjoitustunneilla ja Living Lab työvuoroissa 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen tunneilla, Estä painehaavauma verkkokurssin suorittaminen, Mediansa Virtuaalisairaalapelin pelaaminen, Bailamama-tunnille osallistuminen ja tehtävien tekeminen.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Demonstraatiot, harjoitukset, opintokäynnit, opetussimulaatio, pelit, verkko-opetus ja videointi.
Learning materials
Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2013. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy. (suositellaan hankittavaksi)
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Muu harjoitustunnilla osoitettu materiaali.
Student workload
Opiskelijalle varattu työskentelyaikaa yhteensä 135h.
Content scheduling
1 Osallistuminen opetukseen ja Living Labiin (3 työvuoroa)
2 Taitokoe I (verenpaine, syke, hengityksen tarkkailu)
3 Taitokoe II (katetrointi, NML, eritteiden imu)
4 Virtuaalisairaalapelin pelaaminen
5 Siirtymisen orha/potilassiirrot (fyrsioterapeuttiopettaja)
Practical training and working life cooperation
3 työvuoroa Pispan palvelukeskuksessa yhdessä opettajan kanssa.
Further information
Tarkennetut tavoitteet
Opiskelija:
-Osallistuu aktiivisesti harjoitustunneilla ja kantaa vastuuta omasta ja ryhmän oppimisesta
-Tekee Living Labissa Pispassa 3 työvuoroa, opettaja on läsnä.
-Osaa sairaalahuoltoon ja yleiseen siisteyteen liittyvät toimintatavat ja osaa soveltaa niitä
omassa toiminnassaan luokkatilanteessa
-Osaa ergonomisen ja kuntouttavan työskentelyn periaatteet hoitotyössä ja osaa soveltaa
niitä omassa toiminnassaan luokkatilanteessa
-Osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
-Osaa käsihygienian omassa toiminnassaan
-Osaa ohjata ja auttaa aikuista potilasta perushoitoon liittyvissä toiminnoissa näyttöön
perustuvaa tietoa hyväksi käyttäen;
-Osaa sijata sairaalavuoteen aseptisesti, ergonomisesti sekä potilaan voimavarat
huomioon ottaen
-Osaa perustiedot potilaan henkilökohtaisen hygienian, seksuaalisuuden, ihon eheyden,
erittämisen, unen, levon ja liikkumisen tukemisesta ja osaa tarkkailla, ohjata ja avustaa
potilasta turvallisesti kyseisissä toiminnoissa potilaan yksilöllisyyden ja voimavarat
huomioon ottaen
-Osaa kartoittaa potilaan ravitsemukseen ja nestetasapainoon liittyvän kokonaistilanteen ja
-Osaa tarkkailla ja tunnistaa potilaan ravitsemustilassa tapahtuvia muutoksia sekä osaa
auttaa ja ohjata potilasta ruokailuun liittyvissä toiminnoissa potilaan voimavarat huomioon
ottaen
-Osaa tarkkailla potilaan vitaalielintoimintoja, osaa mitata luotettavasti verenpaineen,
sydämen sykkeen ja rytmin sekä hengityksen ja osaa ohjata ja käyttää tilanteeseen
sopivia hoitotyön auttamismenetelmiä vitaalielintoimintojen alueella
-Osaa nimetä ja tulkita yleisimmät hematologian, mikrobiologian ja virtsan
laboratoriotutkimukset ja osaa ottaa ko. näytteet
-Harjoittelee toteuttamansa hoitotyön dokumentointia luokkatilanteessa
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty:
-Pakollinen osallistuva läsnäolo harjoitustunneilla
-Taitokokeiden hyväksytty suoritus opiskelijan etukäteen laatimien ja opettajan hyväksymien kriteerien mukaan
-Opiskelijan itsearviointi
-Vertaisarviointi
-Opettajan antama arviointi