Risk Assessment as a Basis for ATEX, Rescue plan and Self-monitoring (4cr)
Code: 5T00CT02-3001
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 04.09.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 18.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Building Services Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Building Services Engineering
Objectives (course unit)
Opiskelija osaa kuvailla ja käyttää erilaisia riskianalyysimenetelmiä ja niiden soveltamismahdollisuuksia. Hän osaa tehdä riskialanyyseja omaan toimialaansa liittyvissä erikoistiloissa.
Opiskelija tunnistaa ATEX-tilojen asettamia vaatimuksia taloteknisille ratkaisuille.
Content (course unit)
Kurssin sisältö on katsaus turvallisen toiminnan varmistamiseksi tehtäviin riskianalyyseihin, riskianalyysimenetelmiin ja näiden soveltamiseen. Kurssilla opitaan tuntemaan erilaisia riskianalyysimenetelmiä, niissä käytettäviä pohjia. Riskianalyysimenetelmiä käytetään räjähdyssuojauksen (ATEX), pelastussuunnitelmien ja elintarviketeollisuuden omavalvonnan pohjana. Soveltamisen lisäksi perehdytään riskien minimoinnin keinoihin.
Tällä kurssilla ei keskitytä mm. ydinvoimateollisuuden riskien tai rahoitusriskien arviointiin.
ATEX-tilojen vaatimukset talotekniikan suunnitteluun ja toteutukseen
Prerequisites (course unit)
Työturvallisuuskortin hyväksytty suoritus. Tekniikan 2. vuoden opintojen osaaminen.
Exam schedules
Loppukoe on viikolla 50 myöhemmin erikseen sovittavana ajankohtana lukujärjestysten selvittyä.
Assessment methods and criteria
Opetus arvioidaan ajoissa tehtyjen hyväksytysti suoritettujen harjoitustehtävien ja loppukokeen perusteella asteikolla 0-5.
Teaching methods
Luento-opetuksen lisäksi opetusmenetelmänä on ongelmaratkaisujen selvittämistä yksilö- ja ryhmätyöskentelynä
Learning materials
Oppimismateriaalina käytetään pääasiassa luentomateriaalien sisältämä tietoa, joka tallennetaan Tabulaan. Opetuksessa hyödynnetään myös Internetistä löytyvää materiaalia, joten oman tietokoneen mukanaolo lähitunneilla on tarpeellista.
Student workload
Lähitunteja on noin 40 h ja omaehtoista opiskelua ja työskentelyä, kotiharjoitustehtävien tekoa ja loppukokeeseen osallistumista on lisäksi noin 40 h.
Content scheduling
Opetus jaksottuu pääosin seuraaviin viikkoaiheisiin:
1. Opintoihin orientoituminen
2. Vaarallisten aineiden käsittely ja varastointi
3. Hyvä ja laadukas riskianalyysi
4. Riskianalyysimenetelmät
• Vaarojen tunnistamismenetelmät
• Onnettomuuksien mallintamismenetelmät
• Seurausanalyysit
5. Riskianalyysin soveltaminen
• ATEX, räjähdyssuojaus
- Perusteet 1: lainsäädäntö, palavat nesteet/kaasut ja pölyt
- Perusteet 2: Ex-tilat ja laitteet, staattinen sähkö
- Riskianalyysi, räjähdyssuojausasiakirja
• Yrityksen pelastussuunnitelma ja Sisäinen pelastussuunnitelma, kun kyseessä on vaarallisten kemikaalien laajamittainen käsittely ja varastointi
6. Riskien minimointi ennakolta
• Henkilökunnan pätevyydet, kunnossapito ja ennakkohuollot
• Onnettomuustilanteiden simulointi ja pelastusharjoitukset
7. Elintarviketeollisuuden riskien käsittely ja omavalvonta
Riskianalyysimenetelmät
• HACCP elintarviketeollisuudessa
Riskianalyysin soveltaminen
• Elintarviketeollisuuden omavalvonta
Riskien minimointi
• CCP-hallinta ja esimerkkejä omavalvonnasta
8. Loppukoe
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Practical training and working life cooperation
Opintojaksolla käsitellään esimerkkitapauksia monesta todellisen työelämän tapauksesta.
Further information
Opiskelijoita toivotaan opintojaksolle monelta eri koulutusalalta, jolloin opintojakson anti olisi kaikista hedelmällisin.
Opintojakson suorittamisella voidaan korvata teoll.iv-opintojaksolla (TT-5T00BE31-3001) käsiteltävä muutoin pakollinen ATEX-osakokonaisuus.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Harjoitustehtävien ja/tai loppukokeen hylätty suoritus.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä erilaisia riskianalyyseihin liittyviä peruskäsitteistöjä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa soveltaa riskianalyyseihin liittyviä määräyksiä ja ohjeita ja itsenäisesti ratkaista ongelmia.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa selvittää laaja-alaisesti riskianalyyseihin liittyviä kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita.