Skip to main content

Risk Assessment as a Basis for ATEX, Rescue plan and Self-monitoring (4cr)

Code: 5T00CT02-3001

General information


Enrolment period
30.11.2015 - 04.09.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2016 - 18.12.2016
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Building Services Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Building Services Engineering
Teachers
Timo Lähteenmäki
Rhea Kakko
Person in charge
Timo Lähteenmäki
Course
5T00CT02

Objectives (course unit)

Opiskelija osaa kuvailla ja käyttää erilaisia riskianalyysimenetelmiä ja niiden soveltamismahdollisuuksia. Hän osaa tehdä riskialanyyseja omaan toimialaansa liittyvissä erikoistiloissa.
Opiskelija tunnistaa ATEX-tilojen asettamia vaatimuksia taloteknisille ratkaisuille.

Content (course unit)

Kurssin sisältö on katsaus turvallisen toiminnan varmistamiseksi tehtäviin riskianalyyseihin, riskianalyysimenetelmiin ja näiden soveltamiseen. Kurssilla opitaan tuntemaan erilaisia riskianalyysimenetelmiä, niissä käytettäviä pohjia. Riskianalyysimenetelmiä käytetään räjähdyssuojauksen (ATEX), pelastussuunnitelmien ja elintarviketeollisuuden omavalvonnan pohjana. Soveltamisen lisäksi perehdytään riskien minimoinnin keinoihin.
Tällä kurssilla ei keskitytä mm. ydinvoimateollisuuden riskien tai rahoitusriskien arviointiin.
ATEX-tilojen vaatimukset talotekniikan suunnitteluun ja toteutukseen

Prerequisites (course unit)

Työturvallisuuskortin hyväksytty suoritus. Tekniikan 2. vuoden opintojen osaaminen.

Exam schedules

Loppukoe on viikolla 50 myöhemmin erikseen sovittavana ajankohtana lukujärjestysten selvittyä.

Assessment methods and criteria

Opetus arvioidaan ajoissa tehtyjen hyväksytysti suoritettujen harjoitustehtävien ja loppukokeen perusteella asteikolla 0-5.

Teaching methods

Luento-opetuksen lisäksi opetusmenetelmänä on ongelmaratkaisujen selvittämistä yksilö- ja ryhmätyöskentelynä

Learning materials

Oppimismateriaalina käytetään pääasiassa luentomateriaalien sisältämä tietoa, joka tallennetaan Tabulaan. Opetuksessa hyödynnetään myös Internetistä löytyvää materiaalia, joten oman tietokoneen mukanaolo lähitunneilla on tarpeellista.

Student workload

Lähitunteja on noin 40 h ja omaehtoista opiskelua ja työskentelyä, kotiharjoitustehtävien tekoa ja loppukokeeseen osallistumista on lisäksi noin 40 h.

Content scheduling

Opetus jaksottuu pääosin seuraaviin viikkoaiheisiin:
1. Opintoihin orientoituminen
2. Vaarallisten aineiden käsittely ja varastointi
3. Hyvä ja laadukas riskianalyysi
4. Riskianalyysimenetelmät
• Vaarojen tunnistamismenetelmät
• Onnettomuuksien mallintamismenetelmät
• Seurausanalyysit
5. Riskianalyysin soveltaminen
• ATEX, räjähdyssuojaus
- Perusteet 1: lainsäädäntö, palavat nesteet/kaasut ja pölyt
- Perusteet 2: Ex-tilat ja laitteet, staattinen sähkö
- Riskianalyysi, räjähdyssuojausasiakirja
• Yrityksen pelastussuunnitelma ja Sisäinen pelastussuunnitelma, kun kyseessä on vaarallisten kemikaalien laajamittainen käsittely ja varastointi
6. Riskien minimointi ennakolta
• Henkilökunnan pätevyydet, kunnossapito ja ennakkohuollot
• Onnettomuustilanteiden simulointi ja pelastusharjoitukset
7. Elintarviketeollisuuden riskien käsittely ja omavalvonta
Riskianalyysimenetelmät
• HACCP elintarviketeollisuudessa
Riskianalyysin soveltaminen
• Elintarviketeollisuuden omavalvonta
Riskien minimointi
• CCP-hallinta ja esimerkkejä omavalvonnasta
8. Loppukoe

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Practical training and working life cooperation

Opintojaksolla käsitellään esimerkkitapauksia monesta todellisen työelämän tapauksesta.

Further information

Opiskelijoita toivotaan opintojaksolle monelta eri koulutusalalta, jolloin opintojakson anti olisi kaikista hedelmällisin.
Opintojakson suorittamisella voidaan korvata teoll.iv-opintojaksolla (TT-5T00BE31-3001) käsiteltävä muutoin pakollinen ATEX-osakokonaisuus.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Harjoitustehtävien ja/tai loppukokeen hylätty suoritus.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä erilaisia riskianalyyseihin liittyviä peruskäsitteistöjä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa soveltaa riskianalyyseihin liittyviä määräyksiä ja ohjeita ja itsenäisesti ratkaista ongelmia.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa selvittää laaja-alaisesti riskianalyyseihin liittyviä kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita.

Go back to top of page