Skip to main content

Anatomy and Physiology (5 cr)

Code: 7K00BC60-3051

General information


Enrolment period
11.01.2016 - 19.04.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.05.2016 - 31.08.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
Teachers
Jaana Renko
Riika Riihelä
Person in charge
Riika Riihelä
Course
7K00BC60

Objectives (course unit)

The student knows the structure and function of human organs.

Content (course unit)

- the structure and function of human organs

Prerequisites (course unit)

-none

Exam schedules

Torstai 16.6.2016 klo 8.30-10.00
Kaksi uusintamahdollisuutta seuraavina uusintatenttipäivinä syksyllä 2016: elokuu, syyskuu ja lokakuu 2016 (viimeinen mahdollisuutesi).
Uusintoihin ilmoittautuminen tenttiwilhon kautta.

Evaluation methods and criteria

Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella.
Tavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit. Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa. Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, tehtävät tunneilla sekä itsenäisesti opiskellen. Luennot, harjoitukset, oppimisen arviointi sekä verkon, verkkosovellusten ja kirjojen käyttö.

Learning materials

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset.
Suositellut kirjat, josta voitte valita itsellenne parhaiten sopivan vaihtoehdon.
Kustakin kirjasta mieluiten viimeisin painos.
-Bjålie, J.G., Haug, E Sand, Sjaastad, O.V. & Toverod, K.C. IHMISEN FYSIOLOGIA, Juva, WSOY ja sen ohella
Budowick, M., Bjålie, J.G., Rolstadt, B. & Toverod, K.C. ANATOMIAN ATLAS, Juva, WSOY.
-Bjålie, J.G, Haug, E. Sand, Sjaastad, O.V. & Toverod, K.C. IHMINEN, FYSIOLOGIA JA ANATOMIA, Juva, WSOY
-Gerard J. Tortora & Bryan H. Dirrickson
PRINCIPLES OF ANATOMY AND PHYSIOLOGY Vol 1. ja Vol. 2, John Viley & Sons
-Leppäluoto, J., Kettunen, R., Rintamäki, H. & Vakkuri, O. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.

Content scheduling

ti 17.5. klo 13.30-16.00
ke 25.5. klo 13.30-16.00
to 2.6. klo 15.00-17.30
ti 7.6. klo 16.30-19.00
ma 13.6. klo 16.30-19.00

Further information

Kaikilla kurssin tunneilla läsnäolo on pakollinen, myöhästymisiä ei sallita.
Kaikkien kurssin tehtävien tekeminen on pakollista.
Työskentely painottuu voimakkaasti opiskelijoiden itsenäiseen opiskeluun. Kurssilla annetaan paljon tehtäviä ja niistä saa opettajan palautteen tai niitä tarkastellaan yhdessä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet (samat kuin muillakin anatomian ja fysiologian kursseilla):
-Kudokset: Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.
-tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tunnistaa elimistön suuret luut rakenteineen sekä ymmärtää kuinka luiden väliset nivelet muodostuvat. Opiskelija osaa selittää nivelen rakenteen ja ymmärtää sen toiminnan. Opiskelija ymmärtää kuinka lihas supistuu, tunnistaa pinnalliset lihakset ja tietää kuinka ne liikuttavat niveliä.
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta: elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
Lisääntymisbiologia: Opiskelija tunnistaa sekä miehen että naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja ymmärtää sukusolujen synnyn ja prosessin merkityksen ominaisuuksien periytymiselle. Opiskelija osaa kuukautiskierron, hedelmöittymistapahtuman, blastokystin kiinnittymisen sekä alkiokerrosten järjestymisen. Hän osaa istukan toiminnan sekä sen merkityksen yksiönkehitykselle ja raskauden kululle.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jos suoritus on kauttaaltaan puutteellinen tai sisältää paljon tai vakavia virheitä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävässä suorituksessa (T-taso) suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyvässä suorituksessa (H-taso) kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kiitettävässä suorituksessa (K-taso) kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.

Go back to top of page