Skip to main content

Developmental Psychology (5 cr)

Code: 7S-13-3009

General information


Enrolment period
30.11.2015 - 31.01.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2016 - 23.05.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Minna Putous
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Person in charge
Minna Putous
Course
7S-13

Objectives (course unit)

Students
- perceive the cycle of life as a continuum and as a mental, physical, and social synthesis taking different stages and events of life into account
- can describe attachment patterns, know how they are formed, and understand their significance in the cycle of life
- can describe the development of emotional life and its significance in the different stages of life
- can describe sexual development and the importance of sexuality education taking mental, physical, and social aspects into account

Content (course unit)

- Current psychological information on the different stages of life
- Attachment patterns and the significance of emotional life
- Information on traumas and different possibilities of the life cycle in relation to mental healing
- Sexual development and sexuality education

Assessment methods and criteria

-Lähiopetukseen osallistuminen
-Välitehtävien tekeminen (hyv-hyl)
-Pienoistutkielma (1-5)
-Oman pienoistutkielman keskeisen sisällön opettaminen muille pienryhmissä

Teaching methods

Luento-opetus ja opetuskeskustelut
Yhteistoiminnallinen oppiminen pieryhmissä
Välitehtävät verkossa ja työelämässä tai muissa verkostoissa
Raportointi

Learning materials

Lähteitä voivat olla mm. seuraavat:
Sinkkonen & Kalland : Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen.2011.WSOY.
Sinkkonen & Kalland : Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. 2001. WSOY.
Becker-Weidman A & Shell D (toim.), 2008, Auta lasta kiintymään, Vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymyssuhdehäiriön hoidossa
Broberg, Almqvist & Tjus: Kliininen lapsispsykologia luku 5, Kiintymyssuhdeteoria, s.116-134
Sue Gerhardt, 2008: Rakkaus ratkaisee, varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle,
Silvén Maarit (toim.), 2010 Varhaiset ihmissuhteet, Polku lapsen suotuisaan kehitykseen
Malinen & Alkio ( toim.) Paripsykoterapia ja parisuhteen kätketyt mahdollisuudet. 2010. Väestöliitto.
Niemelä P, Siltala P, Tamminen T, 2003, Äidin ja vauvan varhainen vuorovaikutus
Rusanen Erja, 2011, Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys.
Kuusinen, Tuija ja Lintunen, Leena: “Parisuhde ja kiintymyssuhdeteoria” Psykologia 1/2000, s.83-89.
Veikkola, Eija-Liisa:”Perheen kohtaaminen – kiintymyssuhdeteorian näkökulma” Perheterapia 3/2004,s.35-46.
Väestöliitto. Parisuhdetietoa ammattilaisille. Kiintymyssuhde ja parisuhde. http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/parisuhdetietoa-ammattilaisille/tietoa_parisuhdeammattilaisille/pariterapian_teorioita/kiintymyssuhdeteoria/
Sonia G.Austrian: Developmental Theories Through the Life Cycle
McKinsey Crittenden P. 2008, Attachment, parenting and child safety
Attachment and the Processing of Social Information Across the Life Span: Theory and Evidence
Fraley, R.C. 2010. A Brief Overview of Adult Attachment Theory and Research. Essee. University of Illinois http://internal.psychology.illinois.edu/~rcfraley/attachment.htm
Rothschild Babette, Traumaterapia turvalliseksi, ”Matkalla eheäksi ja eläväksi”, Traumaterapiakeskuksen loppuraportti 1999-2002
Pettersson Paula, Lapsi matkalla eheämmäksi ja elävämmäksi, ”Matkalla eheäksi ja eläväksi”, Traumaterapiakeskuksen loppuraportti 1999-2002
Suokas-Cunliffe Anne, 2006, Lapsuuden kompleksisen traumatisoitumisen seuraukset aikuisuudessa, Yleislääkärilehti 5-6/2006
Suokas-Cunliffe Anne, 2006, Trauma – omaan elämäntarinaan yhdistymätön mielen loinen, Yleislääkärilehti 5-6/2006

Student workload

135 tuntia
Lähiopetusta + pienryhmissä opettaminen 28 tuntia
Välitehtävät 27 tuntia
Pienoistutkielman tekeminen 80 tuntia

Content scheduling

ma 21.1. klo 13-16, toteutussuunnitelman esittely + keskustelu, tunne-elämän jatkumo
ma 25.1. klo 13-16, jatkuuu tunne-elämän jatkumo + nuoruuden psykologinen kehitys
pe 29.1. klo 13-16 aikuisuuden ja vanhuuden psykologinen kehitys
ti 23.2. klo 9-12 Lapsuus ja kiintymyssuhdetieto
to 25.2. klo 13-16 Traumat
pe 1.4. klo 9-12 Parisuhde kiintymyssuhteen näkökulmasta
ma 23.5. Pienoistutkielman keskeisen sisällön opettaminen pienryhmässä.
Välitehtävät:
1. Seksuaalisuuden kehittyminen, palautus tabulaan
2. Aikuisuuden ja vanhuuden haastattelu, palautus tabulaan
3. Ylisukupolvien, ryhmän yhteenveto elokuvan ja trauma- sekä kiintymystiedon reflektion pohjalta, palautus tabulaan

Further information

Monimuotototeutus ryhmälle 16ASO

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suppea, jäljittelevä ja kuvaileva osaamisen taso
- Osaa tarkastella omaa elämänkulkuaan jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- Osaa nimetä kiintymyssuhdemallit ja kertoa, miten kiintymyssuhdemalli syntyy ja minkälaisia vaikutuksia sillä on.
- Osaa tunnistaa tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa.
- Osaa määritellä seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkitystä huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jäsentynyt ja soveltava osaamisen taso
- Osaa tarkastella omaa ja muiden elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- Osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- Osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa.
- Osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Laaja-alainen ja kehittävä osaamisen taso
-Osaa tarkastella ja analysoida ihmisen elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat myös sosiaalialan kontekstissa.
- Osaa vertailla kiintymyssuhdemalleja ja selittää niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa sosionomin työn kannalta
- Osaa eritellä tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- Osaa jäsentää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden

Go back to top of page