Skip to main content

Work Orientations of Social Work and Social Pedagogy (5 cr)

Code: 7S-20-3005

General information


Enrolment period
30.11.2015 - 31.03.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2016 - 25.05.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Juha Santala
Tapio Salomäki
Raija Yliniemi
Person in charge
Juha Santala
Course
7S-20

Objectives (course unit)

Students:
- are aware of the multi-disciplinary and diverse aspects of social services
- can explain the historical development and theoretical traditions of social pedagogy and social work
- are familiar with different approaches to social work and social pedagogy
- understand the significance of social work and social pedagogy in society
- can explain the importance of social pedagogy in early childhood education and social work
- can explain the significance of social pedagogy in client work

Content (course unit)

- The historical development and theoretical traditions of social work and social pedagogy
- Preventive, rehabilitative, communal, and structural social work
- Pedagogy of the oppressed, socio-cultural motivation
- Social pedagogy in early childhood education, civic education, and social work
- Community, inclusion, dialogue, and functionality as principles of client work

Exam schedules

Tenttipäivät:22.3 klo 13-16 ja 29.3. klo 13-16
Kirjatentti ja materiaali tentti:
Kirjatentti Juha : Freire Sorrettujen pedagogiikka
Raijan tentti: Artikkelimateriaali + luentomateriaali
Voit tenttiä molemmat osuudet samassa tentissä tai eri tenttipäivinä.

Assessment methods and criteria

A) Luento- ja kirjallisuustentti. Kaksi tenttimahdollisuutta 22.3 ip ja 29.3 ip ja tenttejä myös kaksi Juhan tentti ( Freire) ja Raijan tentti Tabula materiaali.
Tenttimateriaali.
1) Freire: Sorrettujen pedagogiikka.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali ( Tabula )
B) Helmihulinat, Eläväkirjasto ja Tesoman miehet - osallistuminen johonkin näistä
C) Sosiaalipedagogiikan päivät tai Hyvinvointipäivä 27.4 klo 12.30-17.00+suunnittelu

Assessment scale

0-5

Learning materials

Hämäläinen, J: Johdatus sosiaalipedagogiikkaan, Kuopio: Kuopion yliopisto, 1999.(Tabulassa)
Paolo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005
Riitta DalMaso & Voito Kuosmanen: Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: 2/2008.
Korpela ym. ”Niin, mehän ollaan yksilöitä kaikki” Vankeinhoidon asiakkaiden kokemuksia vapautumista tukevasta toiminnasta. Moodlessa/Tabulassa (ilmestyy myöhemmin)
Santala, Juha: Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä: Sosiaalipedagoginen aikauskirja. Vuosikirja 2011. Moodlessa/tabulassa, (ilmestyy myöhemmin)
Raijan opetuksen materiaali Tabulassa http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=6159#section-6

Student workload

Opiskelijan 135 yhteensä
Lähiopetus 44 tuntia
Sosiaalipedagogiikan päivät 16 h
Toiminnallinen osuus 16h
Tentti 59 tuntia

Content scheduling

16.2. klo 13-16 Mitä on sosiaalipedagogiikka?/ Sosiaalipedagogiikan toiminta periaatteita
18.2 ip A-ryhmä teema osaalisuus Raija
19.2 ap B-ryhmä Teema osallisuu Raija
22.2. ip C-ryhmä Teema osallisuus
17.2 Sosiaalityön orientaatiot ja anti-dialoginen toiminta
23.2 Sosiaalipedagogisen sosiaalityön lähtökohtia
25.2 ip Toimintaperiaatteet ja emnansipaation ja integraation jännite sosiaalipedagogiikassa Raija
26.2 ap Pedagoginen suhde Raija
7.3 A-ryhmä Freire
8.3 ap A-ryhmä Tapsa/ Madsenin kukka
8.3 B -ryhmä Freira
9.3 C ryhmä Freire
10.3 ap B-ryhmä Tapsa/Madsenin kukka
15.3 9-10 sosiaalipedagogiikka ja ammatillinen kasvu; sosionomiopiskeli´ja Tanja Rapeli
16.3. ip C-ryhmä Tapsa/Madsenin kukka
21.-22.4 Sosiaalipedagogiikan päivät
http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/sosiaalipedagogiikan-paivat-2016/

Practical training and working life cooperation

Helmihulinat ja Tesoman miehet-projekti

Further information

Toteutustapa:
Luennot ja seminaarit, sosiaalipedagogiikan päivät Turussa 21 -22.4 http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/sosiaalipedagogiikan-paivat-2016/,tapahtumien järjestäminen
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Avainsanat:
Sosiaalityön työorientaatiot
Sorrettujen pedagogiikka, dialogi, vapauttava kasvatus
Pedagoginen suhde
Integraatio-emansipaatio
Osallisuus

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsiteet ja toimintatavat

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-laisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuuttta

Go back to top of page