Work Orientations of Social Work and Social Pedagogy (5 cr)
Code: 7S-20-3005
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 31.03.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 25.05.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Students:
- are aware of the multi-disciplinary and diverse aspects of social services
- can explain the historical development and theoretical traditions of social pedagogy and social work
- are familiar with different approaches to social work and social pedagogy
- understand the significance of social work and social pedagogy in society
- can explain the importance of social pedagogy in early childhood education and social work
- can explain the significance of social pedagogy in client work
Content (course unit)
- The historical development and theoretical traditions of social work and social pedagogy
- Preventive, rehabilitative, communal, and structural social work
- Pedagogy of the oppressed, socio-cultural motivation
- Social pedagogy in early childhood education, civic education, and social work
- Community, inclusion, dialogue, and functionality as principles of client work
Exam schedules
Tenttipäivät:22.3 klo 13-16 ja 29.3. klo 13-16
Kirjatentti ja materiaali tentti:
Kirjatentti Juha : Freire Sorrettujen pedagogiikka
Raijan tentti: Artikkelimateriaali + luentomateriaali
Voit tenttiä molemmat osuudet samassa tentissä tai eri tenttipäivinä.
Assessment methods and criteria
A) Luento- ja kirjallisuustentti. Kaksi tenttimahdollisuutta 22.3 ip ja 29.3 ip ja tenttejä myös kaksi Juhan tentti ( Freire) ja Raijan tentti Tabula materiaali.
Tenttimateriaali.
1) Freire: Sorrettujen pedagogiikka.
2) Sosiaalipedagogiikan artikkelimateriaali ( Tabula )
B) Helmihulinat, Eläväkirjasto ja Tesoman miehet - osallistuminen johonkin näistä
C) Sosiaalipedagogiikan päivät tai Hyvinvointipäivä 27.4 klo 12.30-17.00+suunnittelu
Assessment scale
0-5
Learning materials
Hämäläinen, J: Johdatus sosiaalipedagogiikkaan, Kuopio: Kuopion yliopisto, 1999.(Tabulassa)
Paolo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. Vastapaino 2005
Riitta DalMaso & Voito Kuosmanen: Subjektiuden ja emansipaation edistäminen on 2000-luvun sosionomin sosiaalipedagogisen ammatin ja työn ydintä. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A: 2/2008.
Korpela ym. ”Niin, mehän ollaan yksilöitä kaikki” Vankeinhoidon asiakkaiden kokemuksia vapautumista tukevasta toiminnasta. Moodlessa/Tabulassa (ilmestyy myöhemmin)
Santala, Juha: Sosiaalipedagoginen sosiaalityö päihdetyössä: Sosiaalipedagoginen aikauskirja. Vuosikirja 2011. Moodlessa/tabulassa, (ilmestyy myöhemmin)
Raijan opetuksen materiaali Tabulassa http://tabula.tamk.fi/course/view.php?id=6159#section-6
Student workload
Opiskelijan 135 yhteensä
Lähiopetus 44 tuntia
Sosiaalipedagogiikan päivät 16 h
Toiminnallinen osuus 16h
Tentti 59 tuntia
Content scheduling
16.2. klo 13-16 Mitä on sosiaalipedagogiikka?/ Sosiaalipedagogiikan toiminta periaatteita
18.2 ip A-ryhmä teema osaalisuus Raija
19.2 ap B-ryhmä Teema osallisuu Raija
22.2. ip C-ryhmä Teema osallisuus
17.2 Sosiaalityön orientaatiot ja anti-dialoginen toiminta
23.2 Sosiaalipedagogisen sosiaalityön lähtökohtia
25.2 ip Toimintaperiaatteet ja emnansipaation ja integraation jännite sosiaalipedagogiikassa Raija
26.2 ap Pedagoginen suhde Raija
7.3 A-ryhmä Freire
8.3 ap A-ryhmä Tapsa/ Madsenin kukka
8.3 B -ryhmä Freira
9.3 C ryhmä Freire
10.3 ap B-ryhmä Tapsa/Madsenin kukka
15.3 9-10 sosiaalipedagogiikka ja ammatillinen kasvu; sosionomiopiskeli´ja Tanja Rapeli
16.3. ip C-ryhmä Tapsa/Madsenin kukka
21.-22.4 Sosiaalipedagogiikan päivät
http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/sosiaalipedagogiikan-paivat-2016/
Practical training and working life cooperation
Helmihulinat ja Tesoman miehet-projekti
Further information
Toteutustapa:
Luennot ja seminaarit, sosiaalipedagogiikan päivät Turussa 21 -22.4 http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/sosiaalipedagogiikan-paivat-2016/,tapahtumien järjestäminen
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Avainsanat:
Sosiaalityön työorientaatiot
Sorrettujen pedagogiikka, dialogi, vapauttava kasvatus
Pedagoginen suhde
Integraatio-emansipaatio
Osallisuus
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsiteet ja toimintatavat
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-laisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kykenee luomaan kohtuullisen kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuuttta