Skip to main content

Human Anatomy and Physiology II (3cr)

Code: 7R00CQ55-3003

General information


Enrolment period
18.08.2016 - 03.10.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2016 - 30.04.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Radiography and Radiotherapy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 24
Degree programmes
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Teachers
Tiina Säilä
JYVÄSKYLÄ RASA
Course
7R00CQ55

Objectives (course unit)

-know the main features of the structure and functions of organs and organ systems
-are able to use the main scientific names and terms of human anatomy and physiology
-are aware of how the human body functions and are able to apply that knowledge in radiography and radiotherapy

Content (course unit)

-The main scientific names and terms of human anatomy
-The main features of the structure and functions of human anatomy

Exam schedules

Tentti 1 on 30.9. 2016. Se koskee kahden opintopisteen osuutta (ihmisen anatomia ja fysiologia 1, 2 op) ja Tentti 2 (Ihmisen anatomia ja fysiologia 2, 1 op) on myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana, kun opintojakson viimeinen opintopiste on pidetty. Uusintatenttimahdollisuuksia on kaksi ja ne ovat syyslukukaudella 2016 myöhemmin ilmoitettavina ajankohtina.

Assessment methods and criteria

Arviointi tapahtuu kirjallisen näytön sekä suullisen esityksen perusteella.
Tavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit. Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan röntgenhoitajan työtä.
Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa. Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.

Assessment scale

0-5

Learning materials

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat. Valitse näistä yksi tai useampi:
1.Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 1999 tai 2011 tai uudempi. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2.Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMISEN FYSIOLOGIA ja sen ohella Budowick, M. Bjålie, J.G. Rolstad, B. & Toverud, K.C. ANATOMIAN ATLAS
3.Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
4.Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. 1. painos. 2008 tai uudempi
5. Kapit & Elson. The anatomy coloring book. Addison-Wesley Educational publishers, Inc.

Further information

Ensimmäisellä tunnilla läsnäolo on pakollinen.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
Ihmisen anatomia ja fysiologia osa 1, 2 op:
- Soluoppi: opiskelija osaa soluelimet ja niiden toiminnan.
- Kudosoppi: opiskelija osaa elimistön viiden pääkudostyypin rakenteen ja toiminnan.
- Veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen ja ominaisuudet. Hän osaa selittää veren solujen tehtävät ja elämänkaaren sekä verenvuodon tyrehtymisen. Opiskelija tuntee elimistön puolustusjärjestelmät ja veriryhmätekijät. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää suuren ja pienen verenkierron ja tietää niiden suuret valtimot ja laskimot. Opiskelija osaa sikiön ja aivojen verenkierron pääpiirteet. Hän osaa selittää verenkierron ja sydämen toiminnan neuraalisen ja humoraalisen säätelyn.
- Hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa keuhkojen ja hengitysteiden rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää keuhkotuuletuksen, kaasujenvaihdon sekä hapen ja hiilidioksidin kuljetuksen veressä. Opiskelija osaa hengityksen toiminnan neuraalisen ja humoraalisen säätelyn.
- Ruoansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.

-Virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet, nestekierron ja imutiejärjestelmän.
Ihmisen anatomia ja fysiologia osa 2, 1op:
- Hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.

- Aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
- Lisääntymiselimistö opiskellaan pääsääntöisesti itsenäisesti: Opiskelija osaa miehen ja naisen sukupuolielimistön rakenteen ja toiminnan, pystyy selvittämään kuukautiskierron, hedelmöitymisen. Opiskelija osaa istukan rakenteen ja toiminnan.
- Iho ja aistit opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä. Opiskelija tuntee aistinelinten rakenteen ja toiminnan. Hän ymmärtää ärsykkeen aiheuttavan aistinsolun aktivaation ja impulssin kulun sekä kuinka aistimus syntyy.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hylätty: jos suoritus on kauttaaltaan puutteellinen tai sisältää paljon tai vakavia virheitä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävässä suorituksessa suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyvässä suorituksessa kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kiitettävässä suorituksessa kaikki asiat on esitetty loogisesti, syvällisesti ja syys-seuraus -suhteiden sekä kokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Go back to top of page