Skip to main content

Air Conditioning 2 and Noise Control (3 cr)

Code: 5T00BE38-3002

General information


Enrolment period
10.06.2016 - 29.08.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.08.2016 - 18.12.2016
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Building Services Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Building Services Engineering
Teachers
Antti Mäkinen
Pirkko Pihlajamaa
Course
5T00BE38

Objectives (course unit)

The student is able to
- identify, analyse and calculate the needs for air conditioning for non-residential buildings taking into account the functionality and energy efficiency
- search for information concerning the areas of air conditioning and share it with other students
- analyse the principles of sound technology and look for ways to improve noise control
- apply the Mollier diagram in the control of air conditioning processes
- seek different solutions for the air conditioning of a non-residential building
- reason why a particular solution is beneficial

Content (course unit)

Seminars run by the students on areas of air conditioning. Noise control and calculation. Sources of noise and noise suppression. Working on solutions for a non-residential building and making a reasoned choice.

Prerequisites (course unit)

Basic Studies of Air Conditioning (5T00BE01)

Exam schedules

Opintojakson loppukoe on alustavasti viikolla 50 -51 /2016; tarkempi aikataulu sovitaan myöhemmin.
Uusintakokeet alustavasti tammikuu 2017 ja maaliskuu 2017

Evaluation methods and criteria

Arvosana määräytyy osasuorituksista: sovitussa aikataulussa tehdyistä harjoitus- ja opetustehtävistä (45 %), molemmat osa-alueet kattavasta yhteisestä loppukokeesta (55 %) ja jatkuvasta näytöstä eli osallistumisaktiivisuudesta. Analysoiva ja kehittävä opiskelijapalaute on osa opintojaksosuoritusta.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Teorialuennot, lasku- ja suunnitteluharjoitukset, äänimittaukset sekä arvioitavat opiskelijoiden pienryhmäopetustilaisuudet. Lisäksi mahdollinen laitetoimittajan järjestämä seminaari-iltapäivä; varmistuu myöhemmin.

Learning materials

Sandberg Esa: Sisäilmasto ja Ilmastointijärjestelmät, osa 1 ja Ilmastointilaitoksen mitoitus, osa 2
Lisäluentoaineistot nettilinkkeineen on esitetty Tabulassa.

Student workload

Lähiopetustunteja noin 40 h opiskelijaopetusesityksineen, tunti- ja kotiharjoitustehtävät ja koe palautuksineen 20 h sekä itsenäistä opiskelua 21 h.

Content scheduling

Samaan aikaa etenee toisaalta ilmastointi2:n syventävät opinnot (Pirkko P. vetää) kuin äänitekniikan opinnot (Antti M. vetää).

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdolliset AHOT-menettelyt ja hyväksiluvut tulee tehdä 3 viikon kuluessa opintojakson aloittamisen jälkeen.

Practical training and working life cooperation

Laitevalmistajiin ja heidän tuotteisiin tutustuminen. Laitevalmistajan järjestämä koulutuksellinen iltapäivätilaisuus.

International connections

KV-asioita pyritään ottamaan esiin vähintään laitetoimittajien esitysten yhteydessä ja erilaisissa vertailevissa keskusteluissa.

Further information

Opintojakso on suora jatko- ja täydennysopintojakso Ilmastointitekniikka 1- opintojaksolle.
Opintojakso toteutetaan kahden opettajan voimin siten, että äänitekniikan osuus on oma kokonaisuus (noin 1 op) ja iv2-osuus on oma (noin 2 op).
Opintojakson aineistojen tallennuspaikkana opintojakson tiedottamiseen käytettään Tabula-alustaa. Jokaisen osallistujan tulee kirjautua toteutuksen osallistujaksi 2 viikon aikana opintojakson aloituksesta.
Opintokokonaisuuteen kuuluvassa Suunnittelutyökalut-opintojaksolla jaetaan tämän opintojakson harjoituksissa käytettävä suunnittelupohja ja -ohje. Ko. harjoittelutyötä jatketaan kevään Suunnitteluprojekti-opintojaksolla, jota varten tässä opintojaksossa haetaan jo näkökulmia.
Yhtenä opintojakson näkökohtana on energia- ja materiaalitehokkuus ja sitä kautta kestävä kehitys.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hylätysti suoritettu koe ja/tai palauttamattomat harjoitus- ja opetustehtävät

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tunnistaa ilmanvaihdon sovelluksiin liittyvät keskeiset äänitekniset suureet, yhtälöt, käsitteet ja määräykset. Näiden lisäksi opiskelija pystyy soveltamaan em. yhtälöitä yksinkertaisiin ilmanvaihdon ääniteknisiin laskutoimituksiin.
Opiskelija tuntee iv-laitteita, tuntee iv-toteutuksen lainalaisuudet, osaa selittää iv-asioita vertaisilleen ja osaa laatia ilmanvaihdon toimintakaavion ja laiteluettelon palvelurakennukseen.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Em. lisäksi opiskelija pystyy sujuvasti soveltamaan äänitekniikan yhtälöitä ja äänilaskentaohjelmistoja yleisimpiin ilmanvaihdossa esiintyviin ääniteknisiin laskutehtäviin.
Opiskelija osaa kertoa asiantuntevasti iv-asioista kuvitellulle alaiselleen, perustella laatimiensa iv-toimintakaavion ja laiteluettelon sisällön ja valintakriteerit ratkaisulleen usealta eri kantilta (mm. energiatehokkuus, käytettävyys). Opiskelija osaa käyttää jonkun iv-konevalmistajan ym. mitoitusohjelmia työkalumaisesti. Opiskelija osaa määritellä ilmastointiin liittyvät kestävän kehityksen elementit.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Em. lisäksi opiskelija pystyy sujuvasti yhdistelemään eri ilmanvaihdon äänitekniikan yhtälöitä ja/tai käsitteitä ja ratkaisemaan tällä tavoin vaativampia ilmanvaihdon sovellusten ääniteknisiä laskutehtäviä.
Em. lisäksi opiskelija osaa tehdä lähes urakkalaskentakelpoiset ilmanvaihdon toimintakaavion ja laiteluettelon palvelurakennukseen. Opiskelija osaa käyttää usean eri laitevalmistajan mitoitus- ja simulointiohjelmia osana suunnittelu- ja toteutusprosesseja. Opiskelija osaa ottaa selvää ja opettaa jonkun sovitun iv-osuuden asiakkaalle ammattimaisesti.Opiskelija osaa arvioida ilmastointiratkaisuihin liittyviä kestävän kehityksen näkökulmia.

Go back to top of page