Skip to main content

Measuring Technology and Labs. in HVAC Systems (5 cr)

Code: 5T00BE03-3002

General information


Enrolment period
30.11.2015 - 10.01.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2016 - 30.04.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Building Services Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Building Services Engineering
Teachers
Eero Kulmala
Saul Wiinamäki
Antti Mäkinen
Urpo Rossi
Jussi-Pekka Juvela
Person in charge
Antti Mäkinen
Course
5T00BE03

Objectives (course unit)

The student is able to
-describe the needs and benefits of measurement
- report and evaluate measurements
- work safely in the laboratory and at building sites
- analyse the measurement of various HVAC systems as a whole and present the results as a report
-carry out the most common HVAC measurements being aware of the risks and environmental factors and evaluate the accuracy of the results
- apply different measurement systems to find out properties, basic information and needs
- estimate the margin of error and make use of measuring standards

Content (course unit)

The benefits and reasons for measuring. Basic measurements in HVAC e.g. temperature, flow rate, pressure, sound, indoor air quality, stream and air flow. Evaluating the validity of the results. Safety distance. Safe procedures in laboratories and constructions sites. Using standards and measuring guidelines in systematic measuring. Project work. Visits to sites together with electrical and construction engineering students.

Prerequisites (course unit)

Heat Transfer and Fluid Dynamics 1(5T00BD86)

Exam schedules

Laboratorioturvallisuusperehdytys ja alkutentti. Lopputentti 4. periodilla. Tenttiajankohta sovitaan myöhemmin.

Evaluation methods and criteria

Läsnäolovaatimus 100%.
Arvioinnin painotus: raportit xx%, seminaarit xx%, tentti xx%, työskentely ja osallistuminen harjoituksissa xx%.
Arviointi tapahtuu osittain vertaisarvointina

Assessment scale

0-5

Teaching methods

raportti/työselostus, harjoitustyöt, tentti, alkukoe/testi, laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely, seminaari

Learning materials

Sähköiset ohjekirjat ja säädökset. Työohjeet.
Materiaali jaetaan Tabulassa.

Content scheduling

Kurssi alkaa viikolla xx. Kurssi jaksottuu tehtävien mittausharjoitusten mukaan niin, että yleensä joka toisena viikkona 4h:n aikana tehdään 2 mittausta ja joka toisena viikkona on vapaata.

Completion alternatives

Mahdolliset poikkeamat normaalista toteutuksesta sovittava etukäteen kirjallisena (esim. s-posti).

Further information

Aloitus xx.xx. klo xx:xx tilassa xx-xx.
Toteutussuunnitelma täydentyy tammikuussa 2016 ennen opintojakson alkua.
Kaikki opintojakson toteutuksenaikainen viestintä tapahtuu opintojakson Tabulansivun uutispalstan kautta.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin mittausharjoituksiin tai ei ole osallistunut mittausraportin tekoon. Opiskelija ei ole osallistunut lopputenttiin. Jokin ko. ryhmän mittausraporteista on hylätty tai ei palautettu. Yhteispisteet eivät riitä minimipisteisiin.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa laatia ohjeen mukaisen laboratoriotyöselostuksen kaikkine vaadittuine osineen.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa toimia aktiivisena osana laboratoriotyöryhmää. Opiskelijan laatimassa työselostuksessa käsitellään ja pohditaan vaadittuja asioita monipuolisesti. Opiskelija on osoittanut hahmottaneensa ja sisäistäneensä eri mittausharjoitusten keskeisimmät asiat. Opintojakson aikataulussa on pysytty.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ymmärtää laboratoriotöissä käsitellyt asiat erityisen hyvin ja teoria sekä asiat on esitetty erinomaisesti. Mittaustuloksista tehty pohdinta on erityisen oivaltavaa.

Go back to top of page