HVAC Design Project (5 cr)
Code: 5T00BE25-3001
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 17.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 30.04.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Building Services Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Building Services Engineering, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Eero Kulmala
- Antti Mäkinen
- Jussi-Pekka Juvela
- Person in charge
- Antti Mäkinen
- Course
- 5T00BE25
Objectives (course unit)
The student is able to
- describe the different phases of designing building services as well as the principles of documenting the process
- work in a professional project
- create the necessary HVAC design documents for a particular site
- cooperate with the other designers
Content (course unit)
Managing and scheduling a design project.
Documentation of planning and realisation of HVAC systems for a non-residential building. Working as a member of a project team, acquiring and passing on information at the right time. Integration of plans. Building services engineering task list.
Planning project flow diagram, documenting needs and initial information, list of documents, contents of drafts and realisation plans, permission procedures, cost-conscious selection of systems and devices.
Prerequisites (course unit)
HVAC applications in Non-residential Buildings (13I252-1014) study unit
Exam schedules
Ei erillistä loppukoetta/tenttiä. Opintojakso arvioidaan palautettavalla harjoitustyöllä.
Evaluation methods and criteria
Suunnitteluharjoitusprosessin ja saadun lopputuloksen arviointi arvosteluasteikolla 0-5. Lisäksi osittain vertaisarviointi.
Tarkemmat arviointikriteerit ja arvioitavat osiot löytyy projektityöohjeessa, joka jaetaan opintojakson Tabulasivulla.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä osin koululla ja osin kotona: Suunnitteluprosessin oppiminen ohjattuna säännöllisissä viikkotapahtumissa
Learning materials
Kaikki aiempien vuosikurssien talotekniikka-opintojaksojen opetusmateriaali. Lisämateriaali jaetaan Tabulassa.
Student workload
Suunnitteluharjoituskohteet jaetaan jo syksyllä ja ko. harjoitustyöhön tutustuminen alkaa silloin; minimissään tehdään etukäteen jo ilmastoinnin toimintakaavio, energiaselvitys ja jäähdytyksen kytkentäkaavio. (Ne opiskelijat, jotka eivät ole osallistuneet näihin valmisteleviin harjoitustehtäviin sopivat poikkeusmenettelyistä opettajien kanssa)
Ohjattua LVI-suunnitteluharjoittelua (yhteistunnit koululla) noin 5 h/vko; läsnäolovelvoite. Samanaikaisesti työskentelyä sähköisen talotekniikan opiskelijoiden kanssa.
Ajankäytön seurantaa läpi projektin
Opintojakson työmäärä on yhteensä n. 135 h. Tästä lähitunteja on n.70h. Omatoimista työtä on n. 65 h eli n.4-5/vko.
Content scheduling
Opintojakso alkaa viikolla 2/2016 13.1.2016
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Practical training and working life cooperation
-
Further information
Esitietovaatimuksena minimissään Ilmastointitekniikka 2 ja äänitekniikka sekä Lämmitys- ja energiatekniikan sovellukset -opintojaksojen hyväksytty suoritus (tai vastaavat tiedot).
Kaikki opintojakson toteutuksenaikainen viestintä tapahtuu opintojakson Tabulansivun uutispalstan kautta.
Totetussuunnitelma täydentyy tammikuussa 2016
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Puutteellisesti palautettu työ. Osia puuttuu.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Suunnitteluharjoitustyö on palautettu kokonaisuudessaan. Suunnitelmat kuitenkin puutteelliset esim: suunnitelmien perusteella ei pysty määrittämään taloteknisen toteutuksen hankintaa, suunnitellut järjestelmät eivät ole toimivia. Suunnitteluprosessin eteneminen on ollut puutteellista.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Suunnitelmat on laadittu hyvin ja tehtävänannon mukaisesti. Suunnitelmien perusteella talotekniset hankinnat on määritettävissä ja järjestelmät on suunniteltu pääsääntöisesti toimiviksi. Suunnitteluprosessin eteneminen on ollut pääosin aikataulussa ja järjestelmällistä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa suunnitelmilla kuvata talotekniset hankinnat ja toimivat järjestelmät sekä on lisäksi tuonut suunnitelmiin oivaltavaa otetta tehtävänannon ulkopuolelta. Opiskelija osaa ajatella talotekniikkaa kokonaisuutena. Suunnitteluprosessi etenee sujuvasti, järjestelmällisesti ja aikataulussa.