Biochemistry, Cell biology and Genetics, Part II (3 cr)
Code: 7B00BJ94-3005
General information
- Enrolment period
- 25.07.2016 - 04.09.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 37
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- BIO-luennoitsija Virtuaalihenkilö
- Satu Luhtala
- Kati Borg
- Person in charge
- Kati Borg
- Small groups
- AB (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- I (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- II (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- III (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- AB
- I
- II
- III
- Course
- 7B00BJ94
Objectives (course unit)
Student is able to
- describe the most important features of cell cycle, cell division and cell death
- describe the basics of genome structure and gene expression
- define the basic concepts of genetics
- describe the different stages of chromosomal analysis and karyotyping
- describe the research methods used in clinical applications
- define the methods used in fetal diagnostics
- learn to consider the ethical aspects of fetal diagnostics
Content (course unit)
Cell cycle, cell division and cell death
Genome structure
Chromosomes, karyotyping
Chromosomal analysis
FISH, Multicolor FISH, and VGA techniques
Genetics of cancer and associated research methods
Chromosomal abnormalities and research methods associated with malignant leukemia and other cancers
Fetal diagnostics, ethical aspects and choice of values
Prerequisites (course unit)
Student must have passed 7B00BB88 Biochemistry, Cell biology and Genetics part I before the course.
Exam schedules
1.12.2016 klo 12.30-14 opintojakson yhteinen tentti
Uusinnat tammikuun ja maaliskuun uusintatenttipäivissä keväällä 2017.
Evaluation methods and criteria
Tentin arviointi 0-5, 50 % pisteistä = T(1).
Teaching methods
Lähiopetus, harjoitukset, tehtävät, harjoitustunnit (läsnäolvelvollisuus) ja tentti
Learning materials
Luentomateriaali
Aula, Kääriäinen, Palotie, 2006: Perinnöllisyyslääketiede. Soveltuvin osin.
Tukimateriaalina:
Heino & Vuento: Biokemian ja solubiologian perusteet. WSOY
Suominen, Pärssinen, Haajanen, Pelkonen: Geenitekniikka. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 52.
Niemi, Virtanen, Vuorio: Solu- ja molekyylibiologia. Luku 11, sytogenetiikka.
Muu sovittava materiaali.
Student workload
-
Content scheduling
Satu Luhtala: Solusykli, solun jakaantuminen ja solukuolema, Genomin rakenne
Kati Borg: Kromosomisto, karyotyypitys, Kromosomianalyysi, FISH ja moniväri FISH, (VGH), Sikiödiagnostikka, eettiset näkökulmat ja arvovalinnat
Ritva Karhu: Pahanalaatuisissa veritaudeissa ja muissa maligniteeteissä ilmentyviä kromosomaalisia poikkeavuuksia ja niiden tutkimusmenetelmiä
Anne Kallioniemi:Syöpägenetiikka ja sen tutkimusmenetelmiä
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
Connectpro-videoneuvottelulla myös Seinäjoelle.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole hyväksytysti suorittanut tenttiä tai ei ole osallistunut sovitusti harjoitustunneille.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa luetella genetiikan peruskäsitteitä, genetiikassa käytettäviä määritysmenetelmiä ja sikiödiagnostiikkaan liittyviä näkökulmia.
Opiskelija osaa nimetä solusyklin eri vaiheet oikeassa järjestyksessä ja tietää solunjakautumisesta eron mitoosin ja meioosin välillä. Opiskelija ymmärtää eron apoptoottisen ja nekroottisen solukuoleman välillä. Opiskelija osaa kuvailla geenin/genomin perusrakenteen.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa määritellä pääosan genetiikan peruskäsitteistä sekä tietää genetiikassa käytettävien määritysmenetelmien periaatteet. Opiskelija ymmärtää sikiödiagnostiikan erityispiirteitä.
Opiskelija osaa nimetä solusyklin eri vaiheet oikeassa järjestyksessä ja tietää miten solusykliä säädellään solussa. Opiskelija osaa solunjakautumisesta mitoosin ja meioosin eri vaiheet keskeisine tapahtumineen. Opiskelija osaa kuvailla apoptoottiselle ja nekroottiselle solukuolemalle tyypilliset vaiheet. Opiskelija osaa kuvailla geenin rakenteen, osaa vertailla prokaryoottien ja eukaryoottien geenien rakennetta sekä ymmärtää geenien ilmentymisen keskeisen säätelyn.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa määritellä genetiikan peruskäsitteet täsmällisesti sekä tietää genetiikassa käytettävien määritysmenetelmien periaatteet, osaa arvioida eri menetelmien välisiä mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija ymmärtää sikiödiagnostiikan erityispiirteitä ja osaa arvioida itse aihepiiriin liittyviä näkökulmia.
Opiskelija tietää solusyklin eri vaiheet, niiden säätelyn ja ymmärtää millaisia muutoksia solussa tapahtuu kun säätely häiriintyy. Opiskelija osaa solunjakautumisesta mitoosin ja meioosin eri vaiheet keskeisine tapahtumineen ja tunnistaa nämä vaiheet tumamorfologian perusteella. Opiskelija osaa kuvailla apoptoottiselle ja nekroottiselle solukuolemalle tyypilliset vaiheet ja ymmärtää näiden tapahtumien säätelyn solussa. Opiskelija osaa kuvailla geenin rakenteen, osaa vertailla prokaryoottien ja eukaryoottien geenien rakennetta sekä geenien ilmentymisen säätelyä ja ymmärtää mitä muutoksia aiheutuu geeniekspression säätelyn häiriintyessä.