Skip to main content

Engineering English 2 (3 cr)

Code: TT-01062-3009

General information


Enrolment period
30.11.2015 - 31.01.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.01.2016 - 29.04.2016
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Building Services Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Building Services Engineering, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Kristiina Tillander
Person in charge
Pirkko Harsia
Course
TT-01062

Objectives (course unit)

The students develop the written and oral communication skills needed in their profession and expand their professional vocabulary.

Content (course unit)

English for building services engineering.
Pertinent writing and special characteristics of technical writing.
Information acquisition from English sources of the field.
Trade fair and conference practices and business communication.
Developing professional oral presentation.
Describing a product as well as the production and work processes.
Product presentation.

Exam schedules

-kirjallinen koe: 18.4.2016
-suullinen koe: viikolla 17
1. uusinta: hylätty arvosana 19.5.2016
2. uusinta: hylätty arvosana/korotus 2.6.2016

Evaluation methods and criteria

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty arvosana 1-5
kirjallinen koe 70%
suullinen koe 30%
Sivu 1 / 4
Lähiopetukseen osallistuvien opiskelijoiden tulee olla läsnä 80% opetuskerroista. Poissaoloja voi olla
6 tuntia (3 kaksoistuntia). Jos poissaoloja kertyy enemmän, kurssin arvosana laskee yhdellä
numerolla. Jos poissaoloja tulee enemmän kuin 8 tuntia, kurssi tulee käydä uudelleen. Jos
poissaolosta on lääkärin- tai terveydenhoitajan todistus, poissaolomerkintää ei tule.
Vuorovaikutustaidot ja asenne voivat vaikuttaa kurssin arvosanaan +/- 0.5 numeroa.
Kotitehtävät ja niiden vastaukset ilmoitetaan joka viikko Tabulassa. Opettaja tarkastaa, että
kotitehtävät on tehty deadlineen mennessä. Tämän jälkeen opettaja tallentaa Tabulaan oikeat
vastaukset. Opiskelijan tulee itse tarkastaa, että tehtävät on tehty oikein ja kysyä virheistä
tarvittaessa opettajalta. Kotitehtäviä ei voi palauttaa sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu.
Kotitehtävien aktiivinen tekeminen korottaa kirjallisen kokeen arvosanaa:tekemättä 1-2
(yksittäistä)tehtävää -> +0,5 numeroa, tekemättä 3 tehtävää -> + 0,25 numeroa.

Teaching methods

lähiopetus, suulliset ja kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, esiintymisharjoitukset, itsenäinen
verkko-opiskelu Tabulassa, kirjallinen ja suullinen tentti.

Learning materials

Kurssilla käytetään oppikirjaa Tillander & Sallila: Protocall Toolkit Tekniikan englantia.
Opettaja antaa lisämateriaalin joko tunnilla tai Tabulan kautta (avain: 12i253).
Opiskelijoita pyydetään joko etsimään tai tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.

Student workload

Lähiopetus alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 17.
Viikolla 9 ei ole lähiopetusta (29.2. - 4.3.2016)
-lähiopetus 2h/vko
-itsenäinen työskentely (kotitehtävät) Tabulan kautta 1h/vko (avain: 12i253)
-tentteihin valmistautuminen

Completion alternatives

AHOT-menettely

Further information

Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata lvi-tekniikan sanavarastoa
-perehtyä työnhakutilanteeseen
-tutustua kokous- ja neuvottelutilanteeseen englanniksi

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-tuntee joitakin oman tekniikan alansa käsitteitä
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita käytännön asioissa
-osaa esitellä esim. työprosessin, piirustuksen, laitteen/tuotteen ymmärrettävästi, kun
saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata
kysymyksiin tutuista aiheista
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä, jos on voinut valmistautua
tilanteeseen etukäteen.
-pystyy seuraamaan neuvotteluja ja toimimaan tiimin jäsenenä, mutta tarvitsee aktiiviseen
vuorovaikutukseen kokeneemman kielenkäyttäjän tukea, pystyy laatimaan neuvotteluista
muistiinpanoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan
tarvittaessa
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-hallitsee oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työprosessin, piirustuksen, laitteen/tuotteen selkeästi
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana.
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa toimia neuvotteluissa eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa, kuunnella, reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä laatia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alansa käsitteistöä
-osaa esitellä esim. työprosessin, piirustuksen, laitteen/tuotteen jäsentyneesti ja
vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä, sekä toimia kohteliaasti ja vakuuttavasti asiakkaan
asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana
asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa neuvotteluissa toimia eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää
asiansa ammattimaisesti ja vakuuttavasti, kuunnella aktiivisesti, reagoida tarkoituksenmukaisesti ja
kohteliaasti sekä laatia asianmukaisia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
• ääntää luontevasti ja selkeästi
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy
soveltamaan lukemaansa
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

Go back to top of page