Skip to main content

Graphical user interface programming (4 cr)

Code: 5G00BD72-3001

General information


Enrolment period
30.11.2015 - 25.01.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2016 - 27.05.2016
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
ICT Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in ICT Engineering, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Kari Naakka
Person in charge
Kari Naakka
Course
5G00BD72

Objectives (course unit)

Students are able to:
- To specify and design a graphical user interface
- To implement user interfaces using object-oriented graphic libraries
- To use events and concyrrency in implementation of user interfaces
- To assess the usability of a user interface

Content (course unit)

Interface design and general design criterias, requirements specification and use-case modeling. User interface components and event based processing. Class and graphic libraries, standard frameworks. Usability analysis.

Prerequisites (course unit)

C/C++ programming.

Location and time

Lukujärjsetyksen mukaisesti

Exam schedules

Kurssista ei järjestetä tenttiä.

Evaluation methods and criteria

Tuntiharjoitukset ja harjoitystyö.
Tarkempi pisteytys kurssin Tabulassa.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, tuntiharjoitukset, kotitehtävät, harjoitustyö.

Learning materials

soveltuvin osin:
· Sinkkonen, Kuoppala, Parkkinen ja Vastamäki. Käytettävyyden
psykologia. ISBN 951-826-574-7. IT Press 2002.
· Kalima A. (toim) Graafisen käyttöliittymän suunnittelu. ISBN 951-762-
328-8. 1996.
· Wiio A. Käyttäjäystävällisen sovelluksen suunnittelu. ISBN 951-826-
763-4. IT Press 2004.
· Horrocks I. Constructing the User Interface with Statecharts. Addison-
Wesley 1999. ISBN 0-201-34278-2.
· Blanchette J., Summerfield M. C++ GUI programming with Qt 4.
Prentice Hall, 2006. 537 s. ISBN 0-13-187249-4.
· Cumming et.al. Programming with gtkmm. 368 s. 2006.
· Chapman D. Teach Yourself Visual C++ 6 in 21 Days. ISBN 0-692-
31240-9. 1998 tai Bates J., Tompkins T. Visual C++ 6. Ohjelmoijan
käsikirja. IT Press 1999. ISBN 951-826-025-7.
· McKay E.N. Developing User Interfaces for Microsoft Windows. ISBN 0-
7356-0586-6. 1999.
· Dennis A., Wixom B. H. Systems Analysis and Design. ISBN 0-471-
24100-8. John Wiley & Sons, 2000.
· Dix A. et al. Human Computer Interaction. 2 ed. ISBN 0-13-239864-8.
2000.
· Pierce J. et al. Human-Computer Interaction. ISBN 0-201-62769-8.
1994.
· Sams teach yourself Android application development in 24 hours.
Lauren Darcey, Shane Conder. 2010.
· Pro Android 3. Satya Komatineni, Dave MacLean, and Sayed Y.
Hashimi. 2011.
· The Busy Coder's Guide to Android Development. Mark L. Murphy.
2008.
· http://developer.android.com/sdk/index.html.
· http://developer.nokia.com/Resources/Tools_and_downloads/Other/Flowella
Täydentävää aineistoa talletetaan verkkoasemalle: X levy \ teaching material\Kari Naakka\Graafisten_
käyttölittymien_ohjelmointi\

Student workload

Lähitunnit ja itsenäinen työ n. 150h

Content scheduling

Käyttöliittymän suunnittelu
- käytettävyys /yleiset suunnitteluperusteet
- vaatimukset ja käyttötapakuvaus
- Perus UI kirjastokomponenttien ohjelmoiminen Android ympäristössä
- Harjoitustyön teko
- Harjoitustyön esitykset

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

N/A

International connections

N/A

Further information

Kurssimateriaalia Tabulassa ja x-levyllä
Graafisten käyttöliittymien suunnittelu ja toteutus. Käyttöliittymien
osat,
Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia sekä ryhmätyönä
tehtäviä harjoitustöitä. Ohjelmointiympäristönä luennoilla käytetään
Android studiota

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla ei ole käsitystä miten käyttöliittymät toimivat.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ymmärtää graafisten käyttöliittymien yleiset suunnitteluperiaatteet ja pystyy rakentamään yksinkertaisen käyttöliittymän.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelia osaa suunnitella ja ohjelmoida käyttöliittymän jossa on jotain käytettävyyten liittyviä asioita huomioitu.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa suunnitella ohjelmoida erilaisia interaktioita käyttävän käyttöliittymän jossa on huomioitu käyettävyys näkökohdat.

Go back to top of page